-

Apps in iOS 14.5: een analyse van zo’n 100 promptberichten

Een van de concrete gevolgen van de recente invoering van Apple’s iOS 14.5 is dat apps voortaan expliciet toestemming moeten vragen voor in-app tracking. Hoe gaan apps hiermee om? Hoe vragen ze om toestemming? Een eerste analyse van het woordgebruik in de promptberichten.

Het is inmiddels alweer drie weken geleden dat  de veelbesproken iOS 14.5 update uitgebracht werd. Het belangrijkste directe gevolg van de update is dat in-app tracking standaard uitgeschakeld is voor alle gebruikers van iOS 14.5+. Bij het openen van een app worden deze gebruikers vandaag de dag gevraagd om toestemming te geven voor in-app tracking.

Een prompt waarin de gebruiker gevraagd wordt om toestemming voor in-app tracking te geven ziet er bijvoorbeeld uit zoals hiernaast.

De meest gebruikte woorden in promptberichten

In de afgelopen twee weken gingen we op zoek naar zoveel mogelijk promptberichten van meer dan honderd apps. We wilden inzichtelijk krijgen hoeveel vrije ruimte Apple aan app-ontwikkelaars geeft voor het formuleren van een toelichting onderaan het prompt bericht.

Voor onze analyse zoomden we allereerst in op de meest gebruikte woorden in de promptberichten. Op basis daarvan ontwikkelden we onderstaande wordcloud:

Het eerste dat hierbij opviel: de redenen voor het accepteren van in-app tracking verschillen behoorlijk per app. Een deel van de apps vraagt om toestemming zodat zij gepersonaliseerde en relevante ads kunnen laten zien. Andere apps vragen toestemming voor:

  • Connecten met je vrienden
  • Supporten van de app
  • Ontvangen van exclusieve aanbiedingen
  • Bescherming tegen ongepaste advertenties
  • Financieren van de app
  • Verbeteren van de app experience
  • Ondersteuning voor third-party logins
Toegestane lengte en pre-promptberichten

Tijdens de analyse werd het ook duidelijk dat Apple redelijk wat ruimte geeft voor toelichting in het promptbericht. Het langste promptbericht dat we tegenkwamen was van Hulu. Het bevat maar liefst 297 tekens (terwijl het gemiddelde aantal tekens rond de 86 ligt).

 

Tot slot zagen we dat een deel van de apps ook een zogenaamd ‘native’ pre-promptbericht laat zien voordat het promptbericht van iOS zelf verschijnt (een ‘native’ pre-promptbericht is een ‘pop-up’-bericht, gemaakt door de app zelf). In dit pre-promptbericht wordt extra uitleg gegeven over waarom in-app tracking van belang is. In hoeverre deze pre-promptberichten invloed hebben op de opt-in-ratios van apps is op dit moment nog onbekend.

Over de auteur: Jan Soepboer is digital strategist bij Squaremoon.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedInTwitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond