-

Ben je klaar voor ‘Mobilegeddon 2.0’?

Vandaag is het precies een jaar geleden dat Google de SEO-wereld op z’n kop zette met ‘Mobilegeddon’, de algoritme-update bedoeld om mobiele zoekers betere resultaten te geven.

Onlangs kondigde Google weer een belangrijke update van het mobiele zoek-algoritme aan. Die werd al snel omgedoopt tot ‘Mobilegeddon 2.0’.

Daarom dit overzicht van de ontwikkelingen in mobile search en een paar handige SEO tips voor mobiel.

De afgelopen twee jaar voert Google gestaag de druk op voor website-eigenaren om hun sites mobielvriendelijk te maken.

Eerst door middel van voorlichting via hun blog voor webmasters. Daarna door het aanbieden van online tools. Zo introduceerde Google op 29 oktober 2014 de mogelijkheid om de mobielvriendelijkheid van je webpagina’s te analyseren binnen Google Search Console (destijds nog bekend als Webmaster Tools).

Nadruk op mobiel

Bij de Google PageSpeed Insights test legde Google gelijk de nadruk op mobiel. En even later kwam Google met een aparte Mobielvriendelijke test.

Vervolgens in november 2014 begon Google mobielvriendelijke websites actief te belonen met het label Voor mobiel in de mobiele zoekresultaten.

Voor mobiel

Eind 2014 kondigde Google aan dat mobielvriendelijkheid in de loop van 2015 een ranking signal zou worden.

Het was Google menens

Op 26 februari 2015 kondigde Google de grote update van 21 april 2015 aan, oftewel ‘Mobilegeddon’. Dit was bijzonder, want nog nooit eerder waarschuwde Google webmasters voor een toekomstige update van hun algoritme.

In dezelfde blogpost kondigde Google ook aan dat ze per direct waren begonnen met het indexeren van de inhoud van native apps.

Ook waarschuwde Google webmasters met een Google Search Console account waarvan de website niet mobielvriendelijk was per e-mail.

Mail van Google over mobile issues

Een ding was duidelijk: als het om mobielvriendelijkheid ging, was het Google absoluut menens.

Responsive

Grote bedrijven hebben inmiddels redelijk goed naar Google geluisterd. Meestal door hun websites responsive te maken. Maar kleinere bedrijven blijven achter. Uit een studie van RBC Capital Markets bleek dat in september 2015 nog maar 24,4 procent van alle MKB-bedrijven in de VS en het Verenigd Koninkrijk een mobielvriendelijke website hadden. Velen zien op tegen de kosten van het responsive maken van hun website.

Extra Adwords

Gek genoeg kiezen veel MKB-ers ervoor om het verlies aan organisch mobiel zoekverkeer te compenseren door extra Google Adwords in te kopen. Een bijzonder slecht idee, want zo stuur je via duurbetaalde kliks mensen naar een website die niet geschikt is voor hun smartphone. De conversie van dergelijke betaalde bezoekers is doorgaans te laag om de investering te verantwoorden.

Opmerkelijk is dat Google op die manier extra verdient aan de bedrijven die de adviezen van Google om hun site mobielvriendelijk te maken niet hebben opgevolgd.

‘Test My Site with Google’

Nu wil Google MKB-ers beter gaan helpen om hun websites op orde te krijgen door ze een nieuwe tool aan te bieden. In mei lanceert Google namelijk ‘Test My Site with Google’. Dit tool is speciaal bedoeld voor de leek. Het zal niet alleen aangeven of een website mobielvriendelijk is, maar ook suggesties doen ter verbetering op een manier die begrijpelijk is voor niet-developers.

21 April 2015

mobilegeddon-paniekerige-reacties

Tal van publicaties kwamen met doembeelden van paddestoelwolken. Wij maakten ons er ook enigszins schuldig aan.

Op 21 april 2015 wachtte de hele online wereld dus met spanning af wat er ging gebeuren met hun google rankings. Diegenen die op tijd hun site mobielvriendelijk hadden gemaakt, hoopten flink te stijgen. En de webmasters die er niet in waren geslaagd hun site tijdig mobielvriendelijk te maken, vreesden het ergste.

Om video's van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Soep niet zo heet

Een week na Mobilegeddon maakten wij de balans op. Onze conclusie: de soep werd niet zo heet gegeten als hij werd opgediend. Zelf schreef ik hierover: ‘De uitkomsten zijn ietwat ontnuchterend. Sterker, als Google niet vantevoren deze update had aangekondigd, was het waarschijnlijk niemand opgevallen. De verschuivingen zijn klein. Maar wel overwegend in het voordeel van mobielvriendelijke websites.’

Waar staan we nu?

We zijn nu dus een jaar verder en daarom leek het me interessant om die test nog eens te herhalen. En daaruit blijkt dat het aantal mobielvriendelijke websites in de top tien zoekresultaten sterk is toegenomen.

Bij de zoekzin ‘goedkope uitvaartverzekeringen’ stonden een week na Mobilegeddon nog vijf niet-mobielvriendelijke websites in de top tien. Nu is dat er nog maar één en die staat op plaats acht. Dat is bovendien de pagina die een jaar geleden nog op één stond.

Voor de zoekzin ‘autoverzekering online afsluiten’ staan er nu nog drie niet-mobielvriendelijke websites in de top 10. Een jaar geleden waren dat er vijf. Opmerkelijke uitzondering: een website had een jaar geleden wel het label ‘Voor mobiel’ en dit jaar niet, maar steeg toch van plek zes naar plek drie.

Voor de zoekzin ‘snel autoverzekering afsluiten’ staan er nu nog twee niet-mobielvriendelijke websites in de top 10. Een jaar gelden waren dat er vijf, waarvan één op plek één. Deze is nu gedaald naar plek twee om plaats te maken voor de nummer vier van vorig jaar.

Deze resultaten bevestigen wat Google er zelf over zegt: ‘And remember, the intent of the search query is still a very strong signal — so even if a page with high quality content is not mobile-friendly, it could still rank well if it has great, relevant content.’

Inmiddels flinke impact

infographic_state_of_mobile_web

Infographic: Apticles.com

Los van mijn kleine onderzoekje, blijkt uit een drietal grotere onderzoeken van respectievelijk Stone Temple Consulting, Adobe (pdf) en Smashing Magazine dat Mobilegeddon weliswaar langzaam uit de startblokken kwam, maar inmiddels een flinke impact heeft op de mobiele zoekresultaten. Hier wat bevindingen uit deze onderzoeken:

46,6 procent Van niet mobielvriendelijke webpagina’s daalden in de Google ranking, terwijl 19,5 procent steeg. Bij mobielvriendelijke pagina’s steeg 30,1 procent terwijl 25,4 procent daalde. (Stone Temple)

mobielvriendelijke-sites-winst-en-verlies

Afbeelding: WSJ

Het verkeer naar niet-mobielvriendelijke websites vanaf mobiele Google zoekopdrachten daalde twaalf procent in de eerste twee maanden na Mobilegeddon (Adobe).

25 Procent van de websites die in april 2015 niet mobielvriendelijk waren, zijn dat inmiddels wel. Daarvan koos 85 procent voor responsive web design, elf procent voor adaptive en slechts vier procent voor een aparte mobiele website. (Smashing)

71 Procent van de e-commerce websites zijn vandaag mobielvriendelijk, vergeleken met 58 procent een jaar geleden. Webwinkels zijn duidelijk doordrongen van het belang voor hun business van de mobiele zoeker. (Smashing)

mobielvriendelijkheid-e-commerce-sites

Infographic: Apticles.com

Nieuws sites: combinatie responsive en native app +530 procent. Onlangs schreef ik al over de kracht van de combinatie van een responsive website en native apps. Nieuws websites zijn, na eerst hun website responsive te maken, massaal ook native apps gaan ontwikkelen. Ze zien duidelijk het belang in van een grote betrokkenheid bij hun publiek. Er zijn inmiddels vijf keer zoveel responsive websites met één of meerdere bijbehorende native app(s) als een jaar geleden. (Smashing)

nieuws-sites-kiezen-vaak-voor-responsive-en-native-app

Infographic: Apticles.com

Mobilegeddon 2.0

In een blogpost Continuing to make the web more mobile friendly van 16 maart 2016 kondigde Google aan dat ze doorgaan met het mobielvriendelijker maken van het web. Vanaf begin mei start Google met het uitrollen van een update aan de mobiele zoekresultaten die het effect van mobielvriendelijkheid als ranking signal verder zal versterken.

Als je website nu nog steeds niet geschikt is voor smartphones, heb je straks dus een nog groter probleem. Maar met de volgende SEO-tips kun je de situatie snel weer verbeteren.

SEO tip 1: Test je website op mobielvriendelijkheid

Een pagina is volgens Google mobielvriendelijk als die aan de volgende voorwaarden voldoet:

  • Geen gebruik van software die niet gebruikelijk is op smartphones, zoals Flash.
  • De tekst is leesbaar zonder zoomen.
  • De content past in z’n geheel op het scherm, zodat de bezoeker niet horizontaal hoeft te scrollen.
  • Knoppen en linkjes staan ver genoeg uit elkaar,  zodat de juiste met een vinger kan worden geklikt.

Als je zeker wilt zijn dat jouw pagina aan deze criteria voldoet, controleer die dan met de mobielvriendelijke test van Google.

Google geeft daarbij tips voor de meest gangbare CMS-systemen en meer informatie over het mobielvriendelijk maken van websites.

Een andere methode is op je smartphone via Google zoeken naar je website. Als in het zoekresultaat de tekst ‘voor mobiel’ naast de titel staat, ziet Google je site als mobielvriendelijk.

Zoals gezegd komt Google in mei 2016 met een nieuwe tool: ‘Test My Site with Google’. Zodra deze beschikbaar is, zou ik die gelijk gaan proberen.

SEO tip 2: Raak niet in paniek

Als jouw website al mobielvriendelijk is, heb je niets te vrezen van de update in mei. Is je website nog steeds niet mobielvriendelijk, dan kun je nog meer mobiel zoekverkeer kwijtraken. Maar, zoals gezegd, Google hecht nog steeds de meeste waarde aan super relevante content.

Dus met echt goede content kun je ook nu nog hoog in de mobiele zoekresultaten van Google scoren met een niet mobiele website. Maar de zoekers krijgen dan wel een waarschuwing, aangezien bij jouw zoekresultaat het label ‘Voor mobiel’ ontbreekt. Dit kan ten kosten gaan van je CTR en het kan ook betekenen dat mobiele bezoekers minder lang op je pagina blijven. En beide zaken zijn slecht voor je SEO.

Raak echter niet in paniek, maar maak een realistisch en haalbaar plan om je website geschikt te maken voor smartphones.

SEO tip 3: Maak je website geschikt voor smartphones

Er zijn drie manieren om mobiel te gaan: responsive webdesign, dynamische weergave (adaptive) en een afzonderlijke mobiele website. Leer de voor- en nadelen van elke configuratie en kies de voor jou meest geschikte methode.

Veelal zal dit responsive webdesign zijn. Afhankelijk van je uitgangs situatie zijn er vier strategieën om tot een goede responsive website te komen.

SEO tip 4: Meld mobiele pagina’s aan met ‘Fetch as Google’

Het mobiele algoritme werkt realtime en per pagina. Dit betekent in principe dat zodra Googlebot heeft vastgesteld dat een pagina op je website geschikt is voor smartphones, deze pagina ook direct daarvan profiteert in de zoekresultaten.

Je kunt er dus voor kiezen om eerst je belangrijkse pagina’s te optimaliseren voor smartphones. Als je die pagina’s vervolgens aanmeldt bij Google met de tool ‘Fetch as Google’, zal deze ze snel indexeren, zodat je ook snel profiteert van de SEO-voordelen van het mobielvriendelijk maken van die pagina’s.

Tijdens onze test van een jaar geleden, zagen we al meerdere bedrijven deze taktiek toepassen.

Conclusie

Een jaar na ‘Mobilegeddon’ is overduidelijk dat een mobiele strategie voor elk bedrijf noodzakelijk is. Als je website niet mobielvriendelijk is, zal het aantal bezoekers vanaf Google steeds verder afnemen. Zeker nu Google in mei het mobielvriendelijke algoritme nog zwaarder gaat laten wegen.

Volg daarom de SEO-tips hierboven om je website mobielvriendelijk te maken en vergeet niet om gelijk ook de kwaliteit van je content te verbeteren. Want uiteindelijk weegt dat nog altijd een stuk zwaarder mee.

Je wilt een mobielvriendelijke website niet per se om Google te pleasen.

Romano Groenewoud van SEOgeek.nl vat het eigenlijk heel mooi samen: ‘Je wilt een mobielvriendelijke website niet per se om Google te pleasen, maar meer vanwege de gebruikerservaring en het feit dat er dermate veel mobiel zoekverkeer is dat het zonde zou zijn om te riskeren dat je potentiële klanten misloopt vanwege een slechte eerste indruk. Dat je door mobiel vriendelijk design op één lijn staat met Google, en daar in potentie voor wordt beloond, is dan mooi meegenomen.

*) Foto boven: sdecoret / Shutterstock.com

Deel dit bericht

5 Reacties

Tunis

Het kan aan mij liggen. Voor mobiel label van Google wordt niet meer getoond. Ik heb een stuk of 10 verschillende websites in Google getest. Geen van allen geeft de label “Voor mobiel” weer.

bert

Besteed liever aandacht aan Facebookgedon. Google wordt steeds minder relevant nu aantal websites snel afneemt.

@Bert

Je bent zeker de leukste thuis met je “Google wordt steeds minder relevant”:).

Gee

@Tunis je moet wel op een mobiele telefoon zoeken binnen Google, op een ander device zie je die Voor mobiel melding niet…

Eric van Hall

@Tunis, @Gee zegt het correct: het ‘Voor mobiel’ label zie je alleen wanneer je Google op je smartphone gebruikt.

@bert, Aan Facebook besteden we ook zeer regelmatig aandacht. Maar @Bert geeft terecht aan dat Google nog steeds bijzonder relevant is.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond