-

Klantbeleving verbeteren met RFID als nieuw wapen in mode

Modebedrijven in Nederland lopen in internationaal opzicht voorop door RFID ook in te zetten voor visuele merchandising en het verbeteren van de klantbeleving. Dat zijn de meest in het oogspringende conclusies uit het groot internationaal onderzoek RFID barometer in retail, waarover brancheorganisatie GS1 bericht.

De Universiteit van Parma analyseert al meer dan 20 jaar het wereldwijde gebruik van RFID in de modesector. Het resultaat is een benchmark dat een goed inzicht geeft in het RFID gebruik in de mode. In het onderzoek ‘Benchmarking RFID adoption in Benelux with worldwide projects’ uitgevoerd door het RFID Lab van de University van Parma en GS1 zijn nu ook de ervaringen van 21 Nederlandse bedrijven (40 projecten) meegenomen.

De huidige wereldwijde omnichannel retailmarkt vraagt om een continue verbetering van de supply chain. De coronacrisis heeft daarnaast logistieke ketens extra onder druk gezet. RFID-technologie speelt in toenemende mate een rol om operationele processen efficiënter te maken en bedrijfsprocessen verder te verbeteren, vooral in de mode-industrie.

Uit het onderzoek blijkt dat Nederlandse retailers RFID vooral inzetten om nee-verkoop te voorkomen en hun voorraadbetrouwbaarheid te verbeteren. Het voorkomen van nee-verkoop, voorraadbetrouwbaarheid en procesautomatisering zijn al enkele jaren belangrijke toepassingen van RFID.

Nagenoeg ieder bedrijf ziet het belang van beter inzicht in voorraadbetrouwbaarheid. Het is daarmee al jarenlang de belangrijkste motivatie om te starten met RFID. De ‘bijvangst’ van RFID om de voorraadbetrouwbaarheid te verhogen was dat bedrijven hun logistieke processen optimaliseerden. Daarmee werd procesautomatisering een tweede uitgangspunt om RFID te gebruiken.

De laatste jaren zien bedrijven kansen om met RFID het omnichannelproces beter in te richten. De groei komt voornamelijk door de mogelijkheden die bedrijven zien in zaken als ‘click-and-reserve’ en ‘ship-from-store’.

Het valt op dat Nederlandse bedrijven ook potentie zien in nieuwe toepassingen van RFID. Vooral visuele merchandising en het verbeteren van de klantervaring zien de bedrijven als nieuwe uitdagingen. Met RFID kun je de klantbeleving verbeteren en van je winkel een aantrekkelijke omgeving maken omdat je meer informatie over je producten aan klanten beschikbaar kunt stellen.

Van een persoonlijk welkom, tot relevant advies op basis van aankoopgeschiedenis, assistentie in de paskamer en snelle check-out. Van suggesties voor combinatiestukken tot inzicht in de winkelvoorraad en slimme passpiegels.

Op dit moment zien we dat 8 procent van de onderzochte retailers aan een proof-of-concept werkt, 33 procent bevindt zich in de pilotfase, 12 procent heeft gekozen voor gefaseerde implementaties en 47 procent heeft hun implementatie afgerond.

De belangrijkste voordelen die Nederlandse bedrijven zien:
1. Een omzetverhoging van 3 tot 10%.
2. De gemiddelde gerapporteerde nauwkeurigheidsgraad is ruim 97%.
3. De vermindering van tijd voor operationele processen.
4. Een nauwkeurigheid van processen.
5. Een lager annuleringspercentage van online bestellingen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond