-

Zo kun je grote online webshops verslaan tijdens peak sales

De tijd dat retailreuzen tijdens peak sales een voorsprong hadden op hun kleinere concurrent ligt achter ons. Ook het MKB kan de online consument nu voor zich winnen tijdens Black Friday, Singles’ Day of Cyber Monday. Binnen én buiten de eigen landsgrenzen. Maar dan moet je als bedrijf wel aan de slag met de juiste personalisatie, lokalisatie en beveiliging.

Na het weekend van Black Friday (week 47) zijn week 50 (9 tot 15 december) en week 51 (16 tot 22 december) de drukste winkelweken van het jaar. Maar ook Valentijnsdag, Moederdag en Singles’ Day zorgen voor peak sales-momenten in de verkoopsector. En vergeet vooral Pasen of Sinterklaas niet. De consument winkelt zich een slag in de rondte, maar doet dat niet blindelings. Uit onderzoek van Ingenico blijkt dat 26 procent van de Nederlandse shoppers vorig jaar tijdens Black Friday een voorkeur had voor kleine, gespecialiseerde winkels. 

Webshops

De juiste ervaring bieden

Consumenten zijn meer dan ooit bereid om aanbieders te vergelijken en onbekende merken uit te proberen. Maar dan moet de klantervaring wel goed zijn. Consumenten gebruiken verschillende kanalen voor verschillende producten en kiezen uiteindelijk het kanaal dat de juiste ervaring biedt voor dat bepaalde product. Peak sales draait niet langer om kortingen of prijsverlagingen maar om de ervaring. Zo zegt slechts 45 procent van de Britse en 37 procent van de Belgische kopers kortingen te verkiezen boven alle andere overwegingen tijdens het online winkelen.

Welke prikkels dan nu bepalend zijn? Unieke producten, getrouwheids- en verwijzingsbonussen, uitgebreide retourmogelijkheden of gratis volgende dag verzending. Daarnaast vinden steeds meer consumenten eenvoudige betaalmogelijkheden belangrijk. Wie de online consument wil verleiden, moet toegevoegde waarde bieden. Kortingen en prijsverlagingen kunnen shoppers naar de site lokken tijdens peak sales-seizoen. Maar andere extraatjes zorgen ervoor dat ze terug blijven komen wanneer de normale service wordt hervat. En dat is op de lange termijn waardevoller dan conversies op de korte termijn.

E-commercebedrijven die buiten hun landsgrenzen willen groeien, hebben geluk. Overal in Europa worden fysieke grenzen gesloopt door de online mogelijkheden. En door een groeiende populariteit van internationale verkoopevenementen, zoals Valentijnsdag, Singles’ Day en Black Friday, wordt de kloof tussen nationaal en internationaal alleen maar kleiner. Zo stegen de internationale verkopen op Black Friday in 2018 maar liefst 73 procent ten opzichte van een jaar eerder. En er wordt voorspeld dat de cijfers dit jaar zullen toenemen omdat consumenten blijven zoeken naar unieke cadeaus voor de feestdagen buiten hun thuismarkt. 

webshops

Cross-border zaken doen

Toch zijn er wel een aantal zaken waar je als e-commercebedrijf rekening mee moet houden zodra je de grenzen over gaat. Ten eerste lokalisatie. De ontwikkeling van internationale online handel biedt enorme groeikansen voor bedrijven op voorwaarde dat ze de juiste mix van betaalmethoden bieden aan de consument. Elke markt heeft eigen kenmerken die gaandeweg zijn geëvolueerd door lokale omstandigheden en meestal ontstaan zijn tijdens offline winkelen. Duitsland en Nederland gaan tegen de stroom in. Hier wordt namelijk minder dan vijftien procent van de betalingen met creditcards verricht. 

Het is belangrijk om te beseffen dat betalingen via Mastercard en Visa niet altijd de eerste keuze van de klant zijn. Tot 42 procent van de consumenten geeft aan dat ze hun transactie niet afronden als ze de betaalmethode van hun voorkeur niet aantreffen bij het afrekenen. Om verlies van klanten te voorkomen, moeten bedrijven daarom nagaan waar die klanten vandaan komen en lokale betalingsmethoden aanbieden.

Veiligheid bieden

Ten tweede is veiligheid een belangrijk gegeven tijdens cross-border zaken doen. In Frankrijk noemt men dit zelfs de grootste zorg bij het doen van internationale aankopen. Nederlandse en Spaanse shoppers zeggen dit na betaalbaarheid het belangrijkst te vinden. Terwijl Belgen veiligheid op de derde plaats zetten. Houd als winkelier daarom voortdurend de nieuwste regels en normen in de gaten, zoals AVG en de nieuwe SCA-verificatie (Strong Customer Authentication). Goed werkende websites en betaalpagina’s laten consumenten zien dat hun geld en persoonsgegevens veilig zijn. 

De shopervaring is ten slotte de derde factor om rekening mee te houden. Het aanbieden van een meertalige website voor de doelregio’s is essentieel. Zowel de website als de betaalpagina’s moeten beschikbaar zijn in de lokale taal om consumenten vertrouwen te geven tijdens hun aankoop. Voor consumenten is het bijzonder ontmoedigend als ze naar een webshop worden gelokt en vervolgens hun aankoop moeten stopzetten omdat ze de informatie of instructies op de website niet begrijpen.

Tips voor optimale peak sales

Tot slot zijn dit de zeven tips voor kleine bedrijven om optimaal van peak sales-evenementen te kunnen profiteren:

  1. Bied toegevoegde waarde zoals unieke producten en gunstige retourvoorwaarden om koopjesjagers op lange termijn te behouden.
  2. Overtroef grotere concurrenten door exclusieve artikelen aan te bieden enkel bestemd voor peak sales samen met een persoonlijke ervaring op maat, in plaats van vluchtige kortingen.
  3. Bied lokale talen, valuta en betaalmethoden aan zodat buitenlandse klanten aangesproken worden. 
  4. Verfijn de frauderegels in de aanloop naar peak sales-evenementen om een toename van de verkoopcijfers en een afname van gemiste verkopen te realiseren. 
  5. Kies een payment service provider die een stabiel platform biedt dat de extra bezoekerstoestroom kan verwerken. En werk nauw samen met de klantenservice van die aanbieder voor maximale ondersteuning.
  6. Vergroot de beschikbaarheid van uw klantenservice en versterk uw leveringsproces om een optimale ervaring te bieden en terugbetalingen te voorkomen.
  7. Verhoog het vermogen om met pieken om te gaan qua retourzendingen en terugbetalingen na peak sales-evenementen om zo klanten een snelle, prettige ervaring te bezorgen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond