-

LeWeb: Sean Parker over digitale verantwoordelijkheid

Wat krijg je als je Sean Parker, de man die Facebook groot maakte, op LeWeb11 vraagt naar de toekomst van het sociale web? Je verwacht een social business evangelie gepredikt vanuit ervaring. Een verhaal over delen en consumeren van muziek en foto’s, anytime, anywhere met je vrienden en familie. En hoe bedrijven daaraan mee kunnen doen. Zoiets. Maar dat deed hij niet.

Verveeld
Hij wordt op het podium geflankeerd door zijn buddy Shervin Pishevar. Twee beeldbepalers in de hardcore elite van de internet wereld. Sean Parker is de man die Facebook groot heeft gemaakt, in Spotify investeert en wijze lessen leerde uit zijn eerste bedrijf Napster. Pishevar investeerde in 40 bedrijven, waaronder Gowalla, en wordt de “Nightmare van Bill Gates” genoemd. Iemand uit het publiek  vraagt aan een verder vrij verveelde en melige Sean Parker wat hij ziet als de toekomst van het sociale web.

Politiek
Het eerste wat in hem opkomt is politiek. Al zijn aandacht gaat naar het feit dat sociale netwerken als Facebook mensen blijven helpen om hun dictators te verdrijven zoals dat in Egypte, Libië en Tunesië gebeurde in 2011. Het viel bij de nieuwjaarsspeech van Mark Zuckerberg ook al op dat het Facebook management heel veel idealistische waarde lijkt te hechten aan hun democratiserende rol in de wereld. Ze beschouwen het ook als hun verantwoordelijkheid. Facebook is namelijk een kracht van betekenis in de wereldpolitiek en de mensen achter Facebook realiseren dit zich maar al te goed.

“These Elections, social media will determine the outcome”
Sean Parker is onlangs op het Witte Huis geweest om te praten over ondernemerschap, en dat was niet voor de eerste keer. Parker en Pishevar maken deel uit van de Advisory Council on Entrepreneurship. Parker hamert op het feit dat de vorige verkiezingen gewonnen werden op andere dan sociale media. En dat alleen de informatie verspreiding en de funding met microdonaties via sociale media verliep. Campagneteams gebruikten social media om hun boodschappen te propageren via hun volgelingen. Obama won in 2008 zijn slag op televisie, met geld dat verzameld werd online, aangejaagd door mailing lists, sms en huis-aan-huisbezoek. Old fashioned politics, helped by online. Maar nu gaat social pas echt invloed hebben op de verkiezingen:

“Certain people who embrace certain candidates who embrace certain tools – I leave this open for interpretation – may find that they win over a better funded candidate. At the end of the day, money is just a proxy for votes.”

Politiek in 2012 “ready for disruption”?
Volgens Parker is “politiek als systeem nog niet uitontwikkeld” en zeer kwetsbaar voor sociale platformen als Twitter of Facebook. Er is heel veel inefficiëntie in het verkiezingsproces en dat kennen deze jongens nog uit de andere industrieën die ze “disruptive” -zeg maar gerust revolutionair- hebben omgevormd. Er kan met sociale media veel makkelijker een relatie tussen mensen gelegd worden op een veel kostenefficiëntere manier dan met veldwerk, TV commercials en het plakken van stickers in de echte wereld. Er kan veel meer bereik en mobilisatiekracht gehaald worden, alleen nog niet alle tools daarvoor zijn ontwikkeld of breed uitgerold.

Ondernemers met een missie
Pushevar vult aan dat het verschil tussen de vorige en de aankomende verkiezingen is dat Twitter en Facebook in 2008 nog heel klein waren en nu een immense schaalgrootte hebben. Die tools beïnvloeden Mubarak, Ghadaffi en dezer dagen ook Poetin, betuigt VC. Pushevar was in Tunesie en vertelt dat hij persoonlijk gevraagd werd door jonge vrijheidsstrijders om de makers van Facebook te bedanken. De beide ondernemers getuigen op het podium van LeWeb dat zij een verantwoordelijkheid hebben om van de 21e eeuw een betere te maken.

“As history is made and a new world is born. We as entrepreneurs have a responsability to help people to get freedom, get rid of dictators and hopefully make the 21st century something we can all be proud of.“

Erik Schonfeld van Techcrunch was erbij toen Sean Parker over politiek begon en schreef er dit artikel over.

Bekijk hier het interview (video door Anneli Rispens)

Om video's van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

)*Auteur Thijs Sprangers is partner bij KREM, dat is gespecialiseerd in social networking

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond