Millennials: wie we zijn en hoe je ons bereikt
Millennials. Ik ben er een. We zijn met twee miljard, verspreid over de hele wereld en we zijn allemaal geboren tussen 1980 en 2000. Je kunt veel over ons zeggen – en er wórdt ook veel over ons gezegd – maar we zijn wél een interessante groep mensen. Wat kenmerkt ons en hoe bereik je ons als bedrijf?
Digital natives-light
Millennials vormen één van de marketingdoelgroepen, ingedeeld in verschillende generations. De Silent Generation, geboren tussen 1920 en 1940, groeide op in zware tijden: WOII en The Great Depression. Het maakte hen kalm, pragmatisch en stil. Babyboomers (1945-1955) werden grootgebracht in tijden van grote economische groei, waardoor zij idealistisch zijn en positief in het leven staan. Door de crisis in de jaren tachtig is Generation X cynisch en sceptisch ingesteld.
De generatie hierna, dat zijn wij: de millennials opgegroeid tijdens de digitale revolutie. We zijn erg verschillend van de generatie die ons voorging, maar verrassend vergelijkbaar met de volgende: de Digital Natives. Een leuke vergelijking is dat millennials de ‘light-versie’ van Digital Natives zijn, de generatie die niet anders weet dan dat hun leven draait om mobiel internet, smartphones en messenger-apps.
Lui, respectloos en snel afgeleid
Bedrijven vinden het soms lastig om ons goed te kunnen bereiken. Daarom is er veel onderzoek gedaan naar millennials. Motivaction onderzocht markttrends en waardensegmentatie en verdeelde millennials in vijf segmenten: Socializers, die houden van vrijheid, entertainment en familiewaarden. Conservatives houden van duidelijkheid, structuur, etiquette en tradities. Achievers zijn ondernemingslustige netwerkers die naast familie, maatschappelijke vooruitgang zeer belangrijk vinden. Creatives zijn idealisten met een open geest voor wie zelfontplooiing cruciaal is. En de laatste zijn de Challengers, deze zijn competitief ingesteld, risicozoekend en avontuurlijk, gefascineerd door vooruitgang en geld.
Wat al duidelijk was, was het feit dat de Westerse one-size-fits-allbenadering niet meer volstaat. Het is van belang om in te spelen op alles waarop je kán in spelen. Dit onderzoek zorgde ervoor dat wij millennials niet meer in één hok te plaatsen zijn, en dat maakt het voor bedrijven makkelijker om ons te bereiken. Maar… volgens internetbronnen zijn we lui, respectloos en snel afgeleid, dus waarom zouden die bedrijven ons überhaupt willen bereiken?
Pinterest was easy
We maken gebruik van alle moderne technologieën, hebben de nieuwste gadgets en leren snel over alle nieuwe media. Snapchat hadden wij zo uitgevogeld, Pinterest was easy en Instagram (Stories) is een eitje. Doordat wij deze technologieën wél kunnen bijhouden, werken we veel effectiever. Dan maakt het toch niet uit dat we af en toe een selfie met de buitenwereld delen?
The urge to proof
Daarnaast schijnen wij millennials ook nogal wat bewijsdrang te hebben. Dat is te zien aan ons socialmediagebruik. Kijk maar eens op een Instagramaccount van een millennial, zoals die van @llouiselohmeier. Waarschijnlijk vind je veel foto’s waarvan de achterliggende gedachte is om iets te bewijzen. Een foto met vrienden? Bewijs van het hebben van vrienden en een leuk leven (met die vrienden). Een foto in de sportschool? Bewijs van het feit dat je stinkende best doet om er goed uit te zien. Een foto van een feestje? Van eten? Van familie? Allemaal bewijs!
Werk houdt nooit op
Deze bewijsdrang vind je niet alleen op social media, maar ook op de werkvloer. Want ja, daar zijn wij ook te vinden. Op het werk zijn millennials harde werkers, die zich graag bewijzen en dit uit zich in prestaties. Uit onderzoek door Harvard bleek zelfs: ‘Millennials zijn workaholics en nemen liever nooit vrij.’ Maar liefst 43 procent van de ondervraagden onderschreef de volgende stellingen:
- niemand in mijn bedrijf kan mijn werk doen als ik er niet ben
- ik wil volledige overgave aan mijn baan en bedrijf tonen
- ik wil niet dat anderen denken dat ik vervangbaar ben
- ik voel me schuldig als ik betaald verlof opneem.
De mobiele telefoon en het internet zijn ook redenen dat wij zulke harde werkers zijn. Je dacht misschien dat die twee factoren ons alleen maar afleiding zouden bezorgen, maar niets is minder waar. Volgens hetzelfde onderzoek komt het door de telefoon en het internet dat het werk nooit ophoudt. Zelfs buiten werktijd zijn we er hierdoor nog mee bezig. Wellicht zijn we dan ook bezig ons wérk te bewijzen in een Instagrampost.
Zelfreflectie
Ook een leuk feit om te benoemen is zelfreflectie, iets dat wij millennials prima onder de knie hebben. Waar veel mensen en bedrijven het lastig vinden om kritisch naar zichzelf te kijken, is het de millennial die zichzelf wél continu onder de loep legt. Dat moet ook wel, want het leven op social media moet uiteraard optimaal benut worden. Niet alleen op socialmediagebied is dit een voordeel. Omdat bedrijven niet kritisch genoeg naar zichzelf kunnen (of durven) kijken, is het handig om een millennial dat te laten doen; dat leidt gegarandeerd tot verbetering.
Hoe spreek je ons dan aan?
Juist doordat millennials erg verschillend zijn ten opzichte van voorgaande generaties, werken oude marketingtools niet meer. Uit onderzoek van Forbes en Elite Daily bleek dat millennials niet snel meer onder de indruk zijn van advertenties. Zo gaf slechts één procent van de respondenten aan dat een mooie advertentie hen zou kunnen overhalen tot het kopen van een product. Eén! De reden? Een advertentie is niet authentiek.
Maar wat werkt dan wel? Millennials zijn gevoelig voor bedrijven met een uniek en eerlijk verhaal. Wij vinden het belangrijk om ons te kunnen identificeren met een bedrijf. Het inschakelen van een blogger, vlogger of (media-)influencers voor een campagne draagt hier substantieel aan bij. En laat dit nou net perfect te combineren zijn met social media.
Dus ja, wij houden wel van een selfie op z’n tijd en onze vakantie is een mooi nieuw thema op onze feed. We bewijzen maar wat graag dat we allemaal leuke feestjes pakken, maar ook dat we hard kunnen werken! Daarnaast zijn wij écht wel goed te bereiken. We zitten tussen Generation X en de digital natives in, en dus pakken we van beide een beetje. We zijn digitaal te vinden maar ook (nog) offline en we gaan voor eerlijke merken. Bezoek eens wat Instagramaccounts om te kijken waar die interesses liggen en je hebt ons zo te pakken.
Samengevat, als je ons wilt bereiken houd dan rekening met het volgende: millennials vallen voor authentiek, voor unieke en eerlijke verhalen van bedrijven, merken of organisaties. Bloggers, vloggers of andere influencers kunnen hier een grote rol in spelen. Waar je ons dan vindt? Zie ons als de overgangsgeneratie tussen Generation X en de Digital Natives.
Dus denk social; vooral Instagram, Snapchat en Pinterest. En heus ook nog wel offline: vooral tijdens events of andere face-to-facemomenten staan we open voor persoonlijk contact om ons echt betrokken te voelen bij een merk. Maar bedenk, we komen in vele soorten en maten. We zijn immers Socializers, Conservatives, Achievers, Creatives óf Challengers volgens Motivaction. Dus ja, dat vergt misschien wat meer inspanning. Maar het is de moeite waard. Want wij zijn prima bereikbare consumenten. En hardwerkende professionals bovendien.
*) Dit artikel is geschreven in samenwerking met Louise Lohmeier en Niels van Laatum.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
10 Reacties
Jan van Ingen
“We maken gebruik van alle moderne technologieën.” Schattig. Dat doet iedere generatie. Of dat nou de stoomlocomotief, de auto met verbrandingsmotor, elektrische huishoudelijke apparatuur, de televisie, het web of de smartphone is. Daar is werkelijkhe-le-maal niets speciaals aan.
“We hebben de nieuwste gadgets”. Mijn moeder van 82 heeft een tablet. Hoor je haar nooit over trouwens. “We leren snel over alle nieuwe media. Snapchat hadden wij zo uitgevogeld, Pinterest was easy en Instagram (Stories) is een eitje.” Tja. Kranig hoor. Het kostte mij (56 jaar) eerlijk gezegd ook geen enkele moeite. Het is dan ook niet bepaald eh… quantummechanica dacht ik? “Doordat wij deze technologieën wél kunnen bijhouden, werken we veel effectiever.” Wie kan dat moordende tempo van jullie dan niet bijhouden? Effectiever dan wie dan toch? “Dan maakt het toch niet uit dat we af en toe een selfie met de buitenwereld delen?” Nee hoor. Jullie zijn schatjes. Alleen echt niet zo heel bijzonder, wat jullie ouders en leraren je al die tijd ook hebben wijsgemaakt.
Anon
^^What he said. Niets aan toe te voegen.
Pieter Paul Verheggen
@JanvanIngen: Hoi Jan, je hebt gelijk, veel van het gedrag dat Millenials vertonen zien we ook bij ouderen. Maar belangrijk verschil is dat een grote groep Millenials veel het meer met social media zijn vergroeid en het anders (frequenter!) inzetten dan ouderen. En dat zij andere (hogere!) eisen aan hun werkgever stellen dan ouderen. Kortom, het is toch goed om ze op hun eigen waarden en normen aan te spreken. Pieter Paul Verheggen, Motivaction
bert
De echte digital natives zijn overigens generatie X-ers. Die hebben alles bij volle bewustzijn meegemaakt, zijn net zo goed vanaf dag 1 met ICT opgegroeid, kun gelukkig kritisch reflecteren op de ontwikkelingen en snappen ook nog vaak hoe hardware/software en een OS werkt. Een groot deel van de X-ers heeft dit gemist, maar je vind ik die generatie wel de echte ICT powerusers. Sta niet voor niks de Swipers (zo noem ik de generatie na 2000) mediawijsheid te onderwijzen.
Jos
+1 voor Bert en Jan. Ik denk dat GeneratieX zich ook meer bewust is van security en privacy aspecten, lees minder naief. En ze kunnen beter schrijven, we weten nog wat klinkers zijn.
Brian
Zo zo, hier zij er een paar flink op hun pikkies getrapt zeg. :-/
Mannen, dit is geen betoog van Eva hoe goed haar generatie is, laat staan dat ze beweert dat deze beter is dan andere generaties (misschien nog wel eerder het tegendeel met het groeiende aantal burn-outs en depressies onder millennials). Het is niet eens een opinie want ze verwijst meermalen naar onderzoeken, dus hoe objectief wil je het hebben? Eva zet puur uiteen wat de millennials bezighoudt, wat hun kenmerken zijn en hoe je daar als marketeer gebruik van kunt maken. Heeft dus niks met borstklopperij te maken.
En Jan, heel goed dat jouw moeder zo handig met een tablet en dat jij de nieuwste social media zo snel door hebt. *APPLAUS* Maar het gaat niet om individuen maar om de gemiddelde norm binnen een generatie. En als je dan generaties vergelijkt, zie je heel duidelijk dat de gemiddelde 20’er en 30’er dergelijke zaken veel eerder en sneller omarmt dan (groot)ouders. Juist dáár hoef je geen professor voor te zijn om dat te begrijpen. Neem nou social platformen als Hyves en Facebook. Daar waren ook de millennials de early adapters, pas daarna gevolgd door de – zoals jij ze noemt – ‘swipers’ en dan de oudere generaties die pas de laatste twee Facebook ontdekt hebben. En zo zijn er nog tig voorbeelden te noemen.
Dus doe Eva, mij en vele anderen een lol en absorbeer deze informatie gewoon zoals hij is, want hij is nog nuttig ook. Juist jullie reacties zijn denigrerend en van weinig respect.
Groetjes!
Ps. Eva, de link naar het onderzoek van Motivaction werkt niet. 😉
Gijs Vroom
Dank Brian! +1 voor jou.
Jan van Ingem
@Brian Hoe kun je in godsnaam een gemeenschappelijke noemer vinden bjj twee MILJARD mensen (“We zijn met 2 miljard”). Generatiedenken is inmiddels volstrekt achterhaald, door zowel technologische als maatschappelijke ontwikkelingen. Marketeers kunnen tegenwoordig individuen bereiken, waarbij tijd, plaats, moment, interesse en feitelijk gedrag alles bepalend zijn. Dat er nog onderzoekbureaus zijn die met hun goedkope oversimplificaties geld uit het generatiedenken willen persen doet aan de onzinnigheid van dergelijke modellen niets af. En er zijn inderdaad veel jongens en meisjes als Eva die menen dat ze uitverkoren zijn omdat ze Snapchat op hun smartphone hebben staan. Lachwekkend en aandoenlijk.
Luke
Vergeet vandaag niet te lachen Jan! 🙂
A digital native
@Jan, Jos, Bert
Kan je je herinneren, dat in jou jeugd bepaalde muziek populair is geworden, waarvan de ouders(veel uit de stilent generation) in het algemeen een “mening” hadden. Denkend aan bepaalde bands.
-rolingstones
-beatles
-deep purple
-doemaar
-bob marley and the wailers
Enzovoorts!
Als jan denkt dat generatiedenken achterhaald is. Waar ik overgens eens ben met het feit, dat generatiedenken niet de maatschappij mag stigmatiseren. Er wel degelijke aspecten zijn waar rekening mee gehouden moet worden.
Nu worden er uitspraken gedaan en meningen gegeven door generatie x, Over nieuwe ontwikkelingen zoals snapchat. Wat zeker niet zo briljant als
“Quantummechanica” is, waarvan binnen de kaders van het werk-studie gebied quamtummechanica generatieloos is. Snapchat is niet te vergelijken met zoiets speciaals als muziek en Quantummechanica.
Als de jongere generaties gebrek hebben aan gevoel voor securety en veiligheid. Kan er door gewilde personen achter veel persoonlijke informatie worden gekomen van een aantal reaguurders, vermoedelijk uit verschillende generaties.
Voor een veel te langdraadig verhaal aan argumenten op een feitelijkinhoudende publicatie van eva benschop. wil ik aangeven dat in “hokjes”denken verkeerde perceptie kan geven op intelect in betrekking tot verschillende “groepen” mensen. Verandering begint bij jezelf.
Jammer, dat mijn nederlandsleraar niet had gereageerd. Misschien kreeg ik eens een voldoende punten dit jaar.