-

De mobiele ambities van Facebook

Mobile was het buzzwoord tijdens de beursgang van Facebook. Logisch: social is de meest gebruikte toepassing op de smartphone en tablet. Het geld van de beursgang zal dus met name worden gebruikt om de mobiele ambities van Facebook te versterken. Maar waar liggen deze ambities en wat mogen we in de toekomst verwachten?

Facebook Mobile
Gebruikers kunnen Facebook mobiel bereiken via de mobiele site m.facebook.com of via de populaire apps voor de iPhone, iPad en Android. Samen zijn deze mobiele versies van Facebook volgens het netwerk zelf goed voor 500 miljoen maandelijks actieve mobiele gebruikers in april 2012. In Amerika spenderen gebruikers al meer tijd op de mobiele versie van Facebook dan op de desktopvariant. En van alle sociale netwerken is Facebook ook leidend in het gebruik op de smartphone zoals uit de onderstaande cijfers van comScore te zien is.

Ook in Nederland bezoekt meer dan de helft van de zes miljoen actieve maandelijkse gebruikers Facebook via mobiel. Volgens onderzoek van Telecompaper uit oktober 2011 was Facebook de meest populaire app van Nederland en stond deze op 54 procent van de smartphones geïnstalleerd. Gezien het feit dat het aantal smartphones en tablets de komende jaren harder zal groeien dan het aantal pc’s en laptops is er Facebook heel wat aan gelegen om deze nummereenpositie te behouden.

Lights, camera, action
Als gebruikers onderweg zijn, delen ze veel met hun vrienden op Facebook, vaak vergezeld van een foto. Ook bij Facebook viel het op dat ondanks dat de meeste smartphones over een eigen camera app beschikken, de populariteit van speciale foto-applicaties enorm was. Mensen bleken met name gek te zijn op de speciale vintagebodies en lenzen van Instagram. En daarom kocht Facebook slechts enkele weken voor de beursgang dit vijf man sterke bedrijfje in april 2012 voor het astronomische bedrag van een miljard dollar. Enkele weken later kwam de digitale aap – of wellicht moeten we zeggen app – uit de mouw toen Facebook een speciale stand alone camera-app lanceerde: Facebook Camera. Naast deze ontwikkelingen kocht het bedrijf daarna ook het Israëlisch bedrijf Face.com, gespecialiseerd in gezichtsherkenningstechnologie. Ook deze technologie zal ongetwijfeld snel binnen de camera app van Facebook te vinden zijn.

Mobiele likes

Een van de meest gehoorde bezwaren van investeerders in de aanloop naar de beursgang was het feit dat Facebook geen advertenties vertoonde in de mobiele versie. Met de Facebook Marketing Conference van 29 februari dit jaar kwam daar verandering in. Vanaf toen zou het voor grote adverteerders mogelijk zijn om in de mobiele nieuwsfeed te adverteren.

Inmiddels heeft Facebook deze strategie losgelaten en is het ook mogelijk om via de Marketplace advertenties te richten op mobiele gebruikers, zelfs tot op het toesteltype nauwkeurig. Handig als je een adverteerder bent en je wil de introductie van je nieuwe iPhone- of Android-app wat kracht bij zetten. Maar ook handig voor adverteerders die weten dat hun doelgroep veel gebruikmaakt van smartphones. Op deze manier is Facebook druk bezig om haar enorme mobiele bereik te vertalen naar keihard advertentiedollars en euro’s.

De toekomst heet SoMoLo
Volgens vele industry experts vormt SoLoMo, de samensmelting van Social, Local en Mobile, de weg die bedrijven moeten bewandelen om in de toekomst succesvol te blijven. Facebook heeft de juiste ingrediënten hiervoor in huis: gebruikers voorzien hun postings vaak al – bewust of onbewust – van locatiegegevens en het gebruik en de gebruikservaring van de mobiele versie van Facebook wordt steeds beter. Maar naast de mobiele advertenties is er een belangrijk gebied voor Facebook dat nog grotendeels onontgonnen is: location based commerce, oftewel persoonlijk aanbiedingen die zijn afgestemd op de locatie waar jij je op dat moment bevindt. Op dit terrein zijn het vooralsnog bedrijven als LivingSocial en Groupon die de touwtjes in handen hebben. Ook grote concurrent Google is druk bezig op dit gebied met Google Offers.

De eerste poging van Facebook, de zogenaamde check-in Deals, werd na enkele maanden experimenteren weer gestopt. Totdat Facebook check-in onderdeel maakt van elke posting en dit jaar het sterk verbeterde Facebook Offers lanceerde. Met Offers probeert zij de brug tussen clicks en bricks te overbruggen en een rol te krijgen binnen het offline aankoopproces. Des te interessanter was het dat Facebook slechts een week na de overname van Instagram nog een startup overnam: Tagtile. Deze ontwikkelt mobiele loyaltyprogramma’s. Facebook is ongetwijfeld druk bezig om deze technologie binnen Offers te integreren om zo het gevecht om de reclame euro’s van grote en kleine adverteerders verder aan te gaan.

Battle van de operating systems
Het geheime wapen in de strijd om de gunst van de mobiele gebruiker zit hem in de technologie van Facebook. De platformtechnologie van Facebook omvat inmiddels een duidelijke mobiele component met SDK’s voor iPhone en Android. Hiermee kunnen ontwikkelaars de OpenGraph technologie gemakkelijk integreren binnen mobiele apps, vergelijkbaar met de wijze waarop dit nu ook gebeurt op de desktop. Bekende voorbeelden hiervan zijn de mobiele apps van Spotify, Pinterest en GetGlue waarmee je met je Facebookaccount gemakkelijk kunt inloggen en gelijk al jouw acties deelt. Om dit kracht bij te zetten lanceerde Facebook ook een eigen app store genaamd App center.

Daarnaast kondigden Apple en Facebook – op papier elkaars concurrenten – recent aan dat ze een verregaande samenwerking hebben afgesloten om de Facebooktechnologie binnen het nieuwe besturingssysteem iOS6 te integreren. Een belangrijke stap, mede omdat dit de grote zwakte van Facebook aankaart: in tegenstelling tot Android van grote concurrent Google heeft het (nog) geen eigen mobiel besturingssysteem. Dit heeft er overigens niet toe geleid dat Facebook op telefoons met Android minder populair is. In feite heeft het hiermee een Paard van Troje in handen; vanwege de populariteit van het sociale network onder gebruikers kan Google niet om het netwerk heen.

De Facebook Phone
Volgens de geruchten op blogs als Mashable is het slechts een kwestie van tijd voor Facebook een eigen telefoon introduceert. Iets wat het bedrijf tot op heden zelf overigens hardnekkig ontkent. Grote concurrent Google was nog niet echt succesvol met zijn eigen telefoon de Nexus, maar gezien de recente samenwerking met Apple zou dit zomaar tot de mogelijkheden kunnen behoren.

Wat het uiteindelijk ook wordt, het is duidelijk dat de aandacht op zowel Menlo Park als Googleplex gevestigd is op mobiel. De concurrentiestrijd van de toekomst speelt zich dan ook met name af op de plek waar deze bedrijven het dichtst bij de gebruiker zijn: in hun broekzak.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond