-

Moderne wholesale versterkt terugkeer karakteristieke boetieks 

Er is een verfrissende revival van de retail gaande. Niet in de grote winkelstraten waar internationale ketens domineren zoals in iedere andere Europese binnenstad. Nee, juist in de achterafstraatjes en buitenwijken bloeit de retail op.

Goed, COVID-19 drukt de pret nogal, maar het is onmiskenbaar dat er steeds meer zelfstandige retailers zijn in charmante boetieks en karakteristieke conceptstores. Het zijn deze retailers die de vruchten plukken van een moderner wholesale systeem. Grote online platforms bieden producten tegen bodemprijzen. Daarnaast zijn er de internationale ketens die zich de beste plekjes in de binnensteden kunnen veroorloven. Concurreer daar maar eens mee. Is het klimaat nu dan ongunstig om als zelfstandige retailer te starten? Integendeel.

Behoefte aan karakter

De Nederlandse consument weet een doorsnee wokpan of spijkerbroek online wel te vinden en de eenheidsworst uit de binnenstad kent hij inmiddels ook wel. Er is grote behoefte aan ‘iets anders’. Een conceptstore die bolhoeden, stripboeken en chique vestjes verkoopt. Een boetiek die stijlvolle pumps en woonaccessoires verkoopt en een instore kapper heeft. Van zulke karakteristieke winkelervaringen gaat het consumentenbloed sneller stromen. 

Oude systeem schiet tekort 

Aan dit type retailers biedt traditionele wholesale geen ruimte, wat berust op bulkverkoop. Daarbij moet de ondernemer een groot budget hebben en draagt hij vervolgens het risico om de producten verkocht te krijgen. Wil hij een uniek winkelaanbod samenstellen, moet hij bovendien veel tijd investeren om beurzen te bezoeken en bijzondere merken te ontdekken. Dat vraagt een onevenredig hoge tijdsinvestering. Bovendien is dit systeem in tijden van COVID-19 beperkt mogelijk. Er moet vandaag toch een slimmere manier zijn?

Wholesale heruitgevonden

Het fundament onder het succes van de opkomende zelfstandige retailers is een uniek productaanbod, mede mogelijk gemaakt door een modern wholesale-systeem. Via een online groothandel kunnen ze snel en laagdrempelig honderden merken verkennen. Daarmee vinden ze een uniek aanbod dat goed past bij hun merkverhaal. Vervolgens kunnen ze op het platform direct zakendoen. Bij veel merken is het mogelijk om veel frequenter kleine partijen af te nemen. Daarmee houden retailers tijd en financiële ruimte om te ondernemen en kunnen ze meer variëren en experimenteren met het productaanbod. Bovendien werken online groothandels met machine learning, waardoor retailers inzicht krijgen in trends en ontwikkelingen in de markt. 

De succesformule

De opkomende zelfstandige retailers benutten deze nieuwe mogelijkheden voor inkopen slim. Zo kiezen ze steevast producten met een verhaal, die duurzaam of lokaal geproduceerd zijn, van inspirerende merken uit heel Europa. Verder stellen ze hun assortiment samen uit een deel vaste merken waarvoor hun klant naar de winkel komt, en variëren ze met het andere deel continu om klanten te verrassen. En met product-suggesties gebaseerd op data en machine-learning schieten ze makkelijker raak. Zo durven ze ook compleet andere productcategorieën te proberen, waarmee ze hun klant echt een unieke ervaring bieden. 

Glansrijke toekomst

Met een dergelijke formule is er een glansrijke toekomst weggelegd voor kleine winkeliers, zeker als ze ook nog een webshop hebben en social media juist benutten. En passant geven ze de nog niet zo populaire winkelstraten meer karakter. Een prachtige ontwikkeling. 

Over de auteur: Joost Brugmans is CEO en co-founder van Orderchamp.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond