-

Moet ik Amazon Pay aanbieden in mijn webshop?

Dat Amazon steeds meer voet op Nederlandse bodem krijgt is wel duidelijk. Ondanks dat Amazon.nl tot nu toe enkel ebooks aanbiedt, heeft Amazon via de Duitse site al een behoorlijk Nederlands marktaandeel weten te veroveren. Veel productnamen zijn daar al vertaald naar het Nederlands, iDeal is toegevoegd als betaalmethode, de klantenservice antwoordt al in het Nederlands en bestellingen worden met Amazon Prime binnen één dag bezorgd. Is het al tijd om Amazon Pay te gebruiken?

Strategieën: onderscheiden of samenwerken

Om als retailer de concurrentie met deze gigant aan te gaan, heb je strategieën nodig. Het belangrijkst is het inzetten op onderscheidend vermogen. Amazon concurreert op prijs, dus moet je zorgen dat je iets biedt wat Amazon niet heeft. Denk aan gepersonaliseerde producten, persoonlijke aandacht, een unieke klantreis en lokale relevantie. Kortom, diensten die verder strekken dan alleen de online verkoop.

Een strategie, zoals in dit artikel beschreven, is om je aan te sluiten bij Amazon als marktplaats onder het motto: “if you can’t beat them, join them”. Je hebt hiermee de beschikking over het enorme internationale bereik van Amazon tegen relatief lage marketingkosten. Natuurlijk is ook binnen Amazon de concurrentie groot en geef je wel de controle over hoe je als merk gepresenteerd wordt uit handen.  

Eigen betaalmethode: Amazon Pay

Het bereik van Amazon in Nederland kan ook nog op een andere manier benut worden. Amazon biedt namelijk een eigen betaalmethode aan, genaamd Amazon Pay. Net als met PayPal kan dit het checkoutproces versnellen voor de consument en dus de conversie verhogen. Ervan uitgaande dat de klant al een account op Amazon heeft, kan hij dit gebruiken om de adres- en betaalgegevens vanuit Amazon over te nemen zonder de site te verlaten.

Hoewel PayPal in Nederland nooit echt van de grond is gekomen, kan dit met Amazon wel eens anders uitpakken. PayPal is natuurlijk begonnen als een betaaldienst die gekoppeld is aan een creditcard en dat wordt in Nederland maar weinig gebruikt. Iedereen met een Nederlandse rekening kan met iDeal direct online betalen zonder zich apart te moeten registreren. Daar komt bij dat de PayPal-kosten voor de ondernemer met 3,4% plus 0,35 Euro per transactie aanzienlijk hoger zijn dan de kosten voor iDeal. Amazon Pay is gekoppeld aan iDeal, een voordeel dus voor de Nederlandse markt.

Versnelling van het checkoutproces  

Amazon Pay is gekoppeld aan betaalmethoden zoals creditcards en nu dus iDeal. Het verschil is echter dat door de verwachte komst van de Amazon-marktplaats naar Nederland, veel meer mensen straks een Amazon-account hebben, inclusief adresgegevens. Door deze adresgegevens over te nemen in de webshop, wordt het aantal in te vullen velden sterk verminderd en dat bespaart de consument tijd en moeite. Zeker nu de helft van alle online transacties op mobiel plaatsvinden, is dit een enorme verbetering.

Tegelijkertijd zien we de opkomst van andere betaaldiensten als Apple Pay, Android Pay en Samsung Pay waarmee het checkoutproces in webshops aanzienlijk versneld wordt. Deze betaalmethoden beperken zich echter niet tot online, want ze willen vooral in de fysieke wereld het betalen vereenvoudigen met behulp van de mobiele telefoon. Door de brede beschikbaarheid van (contactloos) pinnen, zijn we in Nederland al behoorlijk verwend en lijken de techgiganten niet zo’n haast te hebben om deze betaalmethoden in Nederland uit te rollen.

In de VS hebben lang niet alle retailers Amazon Pay omarmd. Grote online spelers als Walmart en Target werken liever met PayPal, omdat Amazon teveel als concurrent gezien wordt. Het delen van transactiegegevens ligt dan gevoelig en dat kan in Nederland ook gelden voor bedrijven als Bol.com en Wehkamp.

Een drempel voor de adoptie van Amazon Pay in Nederland zal de hoogte van de transactiekosten zijn. Voor een kleine ondernemer zijn de kosten vergelijkbaar met die van PayPal. Amazon werkt wel met staffelkortingen waardoor bij transactievolumes boven 60K per maand de kosten per transactie slechts de helft bedragen. Natuurlijk moet Amazon ook in je webshop geïntegreerd worden. Standaard plugins zijn beschikbaar voor e-commerceplatformen als Salesforce Commerce Cloud, Magento en Shopify. Deze plugins versnellen de integratie, maar als de checkout maatwerk bevat zullen developers toch aan de slag moeten.

Conversieverhoging door Amazon Pay

De vraag is of de business case om Amazon Pay toe te voegen op je webshop gunstig uitvalt. En dat zal ook per ondernemer verschillen. Een webshop van enige omvang helpt natuurlijk om de integratiekosten terug te verdienen. We hebben al ervaring opgedaan met het integreren van Amazon Pay voor American Golf en Karstadt Sports en dat heeft voor een boost gezorgd in de conversie van de online shops. AllSaints wist de checkout met 70 seconden te versnellen en zag bovendien de gemiddelde orderwaarde stijgen met 15 procent. Ook Cyrmax, een online meubelverkoper, zag een conversie verhoging van 3,15 procent met de introductie van Amazon Pay.

De komst van Amazon naar Nederland biedt dus meer mogelijkheden dan alleen het aanbieden van je producten op Amazon om het bereik te vergroten. Het toevoegen van Amazon Pay als betaalmethode kan een behoorlijk verschil maken in het succes van je webshop.

Dit bericht is 94 keer gedeeld

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond