-

Hoe Amazon de insurtech-wereld op z’n kop zet

In juni 2017 kocht Amazon de supermarktketen Whole Foods voor 13,7 miljard dollar. Het bedrijf kondigde een combinatie aan van zijn loyauteitsprogramma Prime met de afhaalkluisjes in de supermarkten. Kort nadien verlaagde het de prijzen bij Whole Foods. Dit deed meteen 15 miljard dollar in de beurswaarde van de supermarktketens wereldwijd verdampen. Ook Ahold Delhaize verloor toen in één klap meer dan 4% van zijn beurswaarde. Nu stapt de reus in de insurtech.

Eind september 2017 luidde Colruyt, de Belgische retailer met meer dan 30% marktaandeel, de alarmklok (of was het de doodsklok?) over de Belgische toekomst van de online verkoop van non-food. Hun non-foodwinkels boeren verder achteruit in 2017 onder druk van e-commerce. Rond kerstmis smeekten vijf Belgische ceo’s, onder wie Frans Colruyt, de Belgen om alstublieft bij Belgische en niet bij buitenlandse webshops te kopen.

Op dat zelfde moment leren we dat Amazon in gesprek is om te investeren in Acko. Acko is een Indische Insurtech start-up uit Mumbai, een pure online verzekeraar, die een nieuwe kapitaalronde organiseert. Als je hun website opent, lees je de tekst “Insurance is going to be a piece of cake” over een foto met een bordje en een stuk taart en in kleinere letters “stay tuned for baking news…”. Als je de projecties van de wereldwijde jaarlijkse groei van schadeverzekeringspremies vergelijkt tot in 2025, is het land dat bovenaan in die ranking staat niet toevallig…India.

Amazon maait hiermee het gras weg voor de voeten van Flipkart, een Indische online shopping website, die ook in investeringsgesprekken was met Acko. Flipkart had trouwens in de zomer goedkeuring gekregen van de regulator in India om verzekeringen online te distribueren als agent. Maar als Amazon op de deur klopt, klinkt dat allicht wat luider dan de klop van Flipkart.   

Wat is er hier aan de hand? Amazon is de absolute globale meester in de digitale distributie.  Sinds vorig jaar  jagen ze ook de klassieke retailers de stuipen op het lijf door miljarden te pompen in bricks and mortar, de Whole Foods winkels. Zo zijn ze eigenlijk nu al de absolute meesters in een clicks en bricks model dat klassieke non-food retailers kapot kan concurreren. Nu zien we Amazon plots pivotteren naar retailverzekeringen in India, niet toevallig de sterkst groeiende markt voor particuliere schadeverzekeringen.

Als deze investering doorgaat, wordt de beste en grootste online retailer in de wereld actief in distributie van particuliere schadeverzekeringen in de snelst groeiende verzekeringsmarkt in de wereld. Wat moeten we ons daarbij voorstellen? Er worden nu al voor $240 miljoen verzekeringen online verkocht in India. De Indische schadeverzekeringsmarkt zelf groeit aan een tempo van 8,4% per jaar.  Zet daarbovenop de proportionele snellere groei van online distributie t.o.v. fysische distributie en je bereikt in India een markt van $1 miljard online particuliere schadeverzekeringen in minder dan 5 jaar.

Als dat de speeltuin van Amazon wordt, dan zien we binnenkort de impact op de beurskoers van grote wereldwijde verzekeraars zoals we dit gezien hebben bij supermarktketens. Of hoe Amazon ook daar de wereld op z’n kop kan zetten.  

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond