-

Is onze liefde voor de tablet over?

Op de gadgetbeurs IFA liggen ze nog volop: tablets in alle maten en soorten. Maar de detailhandel constateert een verminderde belangstelling voor het kleinood dat de laptop had moeten vervangen. Analisten hebben hun verwachtingen flink naar beneden moeten bijstellen. Wat is er echt aan de hand?

Wandel over de pakweg 26 hallen van de IFA in Berlijn en je komt ze overal tegen: tablets. Niet alleen bij de grote merken als LG en Samsung, maar ook bij een groeiend aantal kleine spelers. De gemiddelde prijs van een (kleiner) tablet is al flink gedaald tot gemiddeld 150 euro. Toshiba lanceerde op IFA een 7 inch Encore Mini-tabletvoor nog geen 100 euro.

Apple-baas Steve Jobs had nog volop twijfels toen hij in 2010 de eerste (loodzware) iPad lanceerde. Maar die sloeg zo aan dat Apple nu nog steeds een aanzienlijk marktaandeel kan claimen. Daarna werd de tablet een gouden toekomst voorspeld. Die zou de laptop voor eens en altijd vervangen. De verkoopcijfers leken die voorspelling inderdaad te bevestigen: verkoop van tablets ging sneller dan die van laptops.

Ging, want het beeld moet nu alweer worden bijgesteld. De verkopen vertragen dusdanig dat analist IDC nu uitgaat van 6,5 procent groei in plaats van 12,1 procent. En die 12,1 procent was al een bijstelling die in het voorjaar was gemaakt. Toen verwachtte men nog dat dit jaar wereldwijd 256 miljoen tablets zouden worden verscheept, 12,9 procent meer dan in 2013. Wel even wat anders dan de 51,8 procent groei die analisten eerder hadden berekend.

De reden van de vertraging? In eerste instantie marktverzadiging: iedereen die een tablet wilde heeft er al een, en anders dan bij de smartphone, wordt die minder vaak ingeruild voor een nieuw exemplaar. Dat hebben de fabrikanten deels aan zichzelf te danken, want veel nieuwe modellen zijn hooguit wat sneller. Daarnaast worden oudere tablets vaak aan andere leden van de familie gegeven, waardoor die geen reden zien om een nieuwer model aan te schaffen.

Er is nog een reden: de opkomst van de phablet, oftewel het iets grotere formaat smartphone. Het aandeel van dit type smartphone in de markt voor smartphones is fors gestegen, zelfs verdubbeld in het eerste kwartaal. En het grotere scherm voldoet voor veel gebruikers. Zij zien geen reden om ook nog eens een tablet bij zich te dragen.

Toch is het niet overal kommer en kwel op de tabletmarkt. West-Europa en de VS zijn markten waar de groei inderdaad vertraagt, maar daarbuiten is 12 procent groei nog gewoon haalbaar. En dan nog: De helft van de Amerikanen heeft een tablet, en dat lijkt gewoon op een gezonde vervangingsmarkt.

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond