-

De OV-chip als klantenkaart

Bij twee koffieketens in Amsterdam en Utrecht kunnen klanten sparen voor gratis koffie via een checkin met de OV-chipkaart. Hoe een bestaand middel vrij effectief voor een loyaliteitsprogramma kan worden ingezet.

Buzzoek (samentrekking van Buzz en Bezoek) is een Nederlandse startup uit het Startupbootcamp-programma. Oprichter John Staunton (Dublin, 1982) komt uit een familie van winkeleigenaren en weet hoe belangrijk (vaste) klanten zijn voor het succes van een ondernemer. Zijn bedrijf helpt daarom fysieke winkels en locaties met klanttevredenheid, herhaalbezoek en nieuwe klanten binden.

Vooralsnog lijkt de NFC-technologie voor contactloos betalen daartoe een geschikt middel. Zoals de OV-chipkaart, waarvan er in Nederland alleen al 12 miljoen in omloop zijn. Maar ook andere (bank-)kaarten, personeelspassen en sommige smartphones zijn in principe geschikt voor NFC-gebruik.

Buzzoek installeert een (eigen) apparaat in de koffiebar waarmee de gast kan inchecken met zijn OV-chipkaart. Bij Doppio-Espresso VU Campus verdient de consument zo een gratis koffie bij de twaalfde check-in, en bij drie filialen van Broodnodig in Utrecht krijgen klanten hun tiende koffie gratis.

Broodnodig in Utrecht is een van de eerste specialistische koffiezaken in Utrecht. Eigenaar Ingemar Visch Karlsson verwacht ruim duizend gratis kopjes koffie weg te geven in 2014. Sinds anderhalf jaar had het bedrijf een stempelkaart, maar men stond net op het punt om daarmee te stoppen. Klanten vergeten hun kaart of om een stempel te vragen. “Buzzoek is een eenvoudig systeem. Je komt ’s ochtends op weg naar werk of het station een koffie halen, dan heb je altijd wel je OV-chip bij je. Mijn eerste reactie, en die van mijn klanten, is 100 procent positief.”

Een andere deelnemer aan het programma is Doppio-Espresso, winnaar Beste Koffieketen op het Allegra Koffiesymposium. Eigenaar Niels van Stek verwacht deze maand al 50 tot 70 gratis kopjes koffie weg te geven aan vaste klanten. Ook hier was aanvankelijk een papieren stempelkaart in gebruik, maar de chipkaart blijkt een uitkomst. “Van onze klanten is 80 procent student. Een ‘stempelkaart’ op de OV-Chipkaart is daarom een mooie stap naar de toekomst.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond