-

Rapha scoort online bij haar vrouwelijke achterban

In haar niche (wielersport) scoort het online zeer populaire Rapha in ons Social War onderzoek zeer hoog. Het spreekt een nieuwe, vrouwelijke, doelgroep succesvol aan en verhoogt hiermee haar doorgaans al hoge online engagement. Deze keer, de vrouwelijke kant van het stoere Rapha.

Screen-Shot-2015-04-21-at-17.31.37

Succesvol in een niche

Toen wij in 2012 startten met het Social War onderzoek was Rapha direct een merk dat de aandacht trok. Met een betrekkelijk kleine achterban weten zij een zeer hoge engagement te creeeren. Het heeft een zeer loyale schare aan enthousiaste en trotse wielrenners om zich heen weten te verzamelen. Rapha slaagt er als geen ander in haar achterban aan te spreken op de liefde en de trots voor het fietsen. Onze voorliefde voor Rapha bespraken we al eerder.

Screen-Shot-2015-04-21-at-17.33.19

Aan de top blijven

Het bereiken van de top is al een hele prestatie, dit vasthouden is zo mogelijk nog moeilijker. Rapha doet dit door een nieuwe doelgroep aan te boren. Het kiest de weg van het vrouwen wielrennen. Wielrennen is onder de vrouwen nog nooit zo populair geweest als nu en Rapha springt hier succesvol op in. Het komt dit jaar uit met de Women’s Road 2015 collectie en organiseert een wereldwijde ‘Women’s only’ wielertocht.

Screen-Shot-2015-04-21-at-17.35.54

Rapha Women’s 100

In de week van 10 tot 17 april signaleerde ons  onderzoek bij Rapha een PTAT stijging van 137 procent. Dit in een week waarin zij zeer nadrukkelijk hun vrouwelijke achterban aanspreken. Rapha doet dit onder andere met de Rapha Women’s 100, een jaarlijks terugkerende wielertocht voor vrouwen. Rapha roept vrouwen wereldwijd op om een fietstocht van 100 kilometer te maken. De website van Rapha fungeert hierin als verzamelplaats, hier kan men zich aanmelden voor een route of er zelf een uitzoeken. Door een interview met Priscilla Calderon zet Rapha deze week de vrouw extra in de spotlight.

Screen-Shot-2015-04-21-at-17.39.39

Screen-Shot-2015-04-21-at-17.40.50

Veranderende doelgroepen

Waar veel sports fashion brands zich van huis uit richten op hun mannelijke achterban, daar zien we nu dat verschillende fashion sport merken langzaam de stap naar hun vrouwelijke achterban wagen. Eerder zagen we al dat Puma Rihanna aanstelde, dat Adidas dit doet met Rita Ora. Ook Rapha ziet het potentieel van haar vrouwelijke achterban en spreekt deze, zeer succesvol, aan.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond