-

Richtlijn ACM uitgelegd: Aangevinkte hokjes en verborgen informatie

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft in haar leidraad ‘Bescherming van de online consument’ de grenzen vastgesteld waar verleiding overgaat in misleiding. Een van de onderwerpen in de standaardinstellingen en verborgen informatie. In dit artikel leggen we de richtlijn uit.

Online kun je makkelijk consumenten in een bepaalde richting duwen, bijvoorbeeld door gebruik te maken van standaardinstellingen. Over het algemeen zullen consumenten keuzes of instellingen door voor hem zijn gemaakt niet aanpassen. Enkele voorbeelden van standaardinstellingen zijn:

  • Een vooraf aangevinkt hokje waardoor de betalende klant akkoord geeft voor het ontvangen van de nieuwsbrief.
  • Wanneer er een vlucht geboekt wordt, heeft de organisatie standaard een instelling aanstaan waarbij de klant kiest voor een vlucht zonder ruimbagage.
  • De standaard betaalinstelling geeft de klant vijftien minuten de tijd om een betaling te doen zonder dat hij zijn wachtwoord opnieuw hoeft in te voeren.

Wat mag wel, wat mag niet?
  • Uitgangspunt is dat je als bedrijf moet kiezen voor een standaardinstelling waarbij de consument maximale bescherming geniet. Die instelling moet het meest gunstig zijn voor de consument.
  • Staan de opties standaard ingesteld op een voor de consument minder gunstige keuze? Dan is de kans groter dat er sprake is van een oneerlijke handelspraktijk.
  • Belangrijke informatie over een product moet voor de consument op begrijpelijke, ondubbelzinnige manier worden vermeld, en mag niet worden ‘verstopt’ in bijvoorbeeld de algemene voorwaarden.
  • Als je een consument een product aanbiedt, dan mogen betaalde, optionele aanvullende producten of diensten bij dat product niet standaard aangevinkt staan.
  • Je mag alleen aan bestaande klanten ongevraagd en zonder specifieke toestemming berichten sturen met commerciële (of ideële of charitatieve) doeleinden voor vergelijkbare producten van jezelf. Daarbij moet je een opt-out mogelijkheid bieden bij het aangaan van de klantrelatie en bij ieder verzonden bericht.
  • Je mag dus geen reclame maken voor producten van anderen. Voor derden mag je berichten sturen, maar alleen nadat de consument specifieke toestemming heeft gegeven.
  • Belangrijke kenmerken van het product mag je niet verstoppen in algemene voorwaarden. Ook al gaat de consument akkoord met de voorwaarden door een hokje aan te vinken, is hij niet automatisch gebonden aan alles wat er in die voorwaarden staat.

Over de auteur: Ank van Heeringen is jurist bij Thuiswinkel.org.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond