De 29 SEO Trends van 2019
Makkelijker kunnen we het niet maken, wel leuker. Mogen we de 29 belangrijkste SEO trends voor 2019 zo even samenvatten? Want wie komend jaar nog steeds bovenaan in Google wil komen, moet met ontzettend veel factoren rekening houden.
Belangrijke SEO trends
Even in willekeurige volgorde: de naderende impact van Voice Search, voortdurende Google Updates, het gevaar van zero-click-searches, toegenomen belang van e-commerce platformen (Amazon, Bol), online reputatiemanagement (manage de mopperkont!)…
Wat is hype, wat is relevant?
Augmented Reality Search? Nog niet echt relevant. – Bron: Pexels
Niet elke SEO trend is in 2019 al even relevant. Toch is het interessant om met het oog op de toekomst alvast wat meer over deze ontwikkelingen te lezen. Denk bijvoorbeeld aan visual search, AR search, of de blockchain als SEO-factor.
Wat werkt niet meer anno 2019?
Vergeet ook niet wat komend jaar slechter werkt. De experts in dit artikel wijzen onder andere op linkbuilding via startpagina’s. Of automatisch gegenereerde content op belangrijke zoektermen.
14 Nederlandse experts schreven mee aan dit artikel
De trends in dit artikel heb ik natuurlijk niet zelf bedacht. Ik ben online te rade gegaan bij internationale search experts – veelal uit de Verenigde Staten – heb gezaghebbende blogs gelezen, podcasts beluisterd en mijn oor te luisteren gelegd bij klanten van Mediaweb en Copyrobin.
Maar de belangrijkste bijdragen komen van de 14 SEO experts uit heel Nederland die hebben meegewerkt aan dit artikel:
Romano Groenewoud (SEOgeek), Martine de Meijer (Think Online), Edwin Vlems (Edwin Vlems B2B Marketing), Maarten van Ham (1412 Marketing & Media), Joep Fransen (WebNexus), Keesjan Deelstra (SEO Effect), Ton Heerze (Webton), Wouter Stokkel (E-business consultant), Steven van Vessum (ContentKing), Melchior van Velzen (Fontys Hogeschool), Nils van der Knaap (Sky Internet Marketing), Patrick Petersen (Atmost.nl), Etienne van de Boel (Fingerspitz) en Frans Jan Boon (Add to Friends).
Aan elk van hen vroeg ik:
“Wat worden volgens jou de belangrijkste SEO trends in 2019?”
Waarom wordt het eigenlijk leuker?
Ja, want met die stelling begon ik dit artikel. Aan de ene kant heb je dus de waslijst aan trends waar je rekening mee moet houden tijdens je zoekmachine optimalisatie. Dat maakt het lastiger, maar ergens ook leuker.
De ouderwetse linkbuilder die met een paar SEO-trucjes bovenaan denkt te komen, krijgt het moeilijk.
Want de ondernemer of marketeer die met creatieve én datagestuurde content echt snapt wat zijn of haar doelgroep wenst, pakt de punten. De ouderwetse linkbuilder die met een paar SEO-trucjes bovenaan denkt te komen, krijgt het moeilijk. En eigenlijk is dat wat de meeste mensen willen, toch? Moge de beste content winnen…
#1 We beginnen weer even bij de basis
In de jaren dat ik deze trends-artikelen schrijf (o.a. 2018, 2017, 2016) is de basis van zoekmachine optimalisatie eigenlijk niet zoveel veranderd.
Google legt het uit in haar Startersgids voor zoekmachineoptimalisatie: je wilt in ieder geval dat de zoekmachine ‘begrijpt’ waar je pagina’s over gaan. Ook anno 2019 is dit nog enorm belangrijk.
Een korte checklist:
- De inhoud van je site is relevant, doelgericht en eenvoudig te lezen.
- Je site voldoet aan de Google richtlijnen voor Webmasters.
- Je sitepagina’s laden snel genoeg (liefst binnen 1.5 seconde).
- Je website is zowel op desktop als mobiel eenvoudig in gebruik.
- Je zet de belangrijkste zoekterm in de URL, de eerste 100 woorden van je tekst en de titel van je pagina.
- Je past zoektermen alleen toe wanneer deze relevant zijn voor mensen en niet alleen voor Google.
- In de ‘description metatag’ beschrijf je waar een pagina over gaat.
- Je verwijst met externe links naar content van hoge kwaliteit.
- Ga alleen voor veilige manieren om backlinks te krijgen.
- Je optimaliseert al je afbeeldingen en video’s voor Google.
- Je probeerd.. eh… probeert spel- en grammaticafouten te voorkomen.\
Dit is echt het minimum wat Google van je verwacht aan zoekmachineoptimalisatie.
Kijk ook eens deze video als inspiratie:
#2 Google Updates nauwelijks meer uit elkaar te houden
Welke pinguïn hoorde ook alweer bij welke update?
Ik vond ze altijd wel leuk, die Google updates met dierennamen (o.a. Panda, Penguin, Hummingbird), goed excuus om weer eens een beestenplaatje te gebruiken. Maar volgens Steven van Vessum is de tijd van onderscheidende updates aan het zoekmachine algoritme voorbij: “In 2019 gaan we nog veel meer Google updates zien zoals we in de maanden augustus, september en oktober van 2018 hebben gezien.”
“Google is aan het tweaken en testen (al dan niet met behulp van machine learning) met de weging van rankingfactoren aan de hand waarvan posities worden bepaald. De ene update wordt door de volgende weer teniet gedaan, en zo blijf je bezig. Tegenwoordig is het heel lastig, zo niet onmogelijk, om de daadwerkelijke aard van een update en bijbehorende elementen die echt impact hebben te isoleren en aan te pakken.”
“En dat is natuurlijk wat Google wil, dat je je richt op het grotere plaatje: het hebben van een goed platform, goede content, goede gebruikerservaring en hoge autoriteit en trust.”
Ook Romano Groenewoud signaleert deze trend: “Sowieso is het alweer een tijdje geleden dat we een leuke algoritme update hadden met een naam zoals Penguin en Panda.”
“Al had je wel Gary Illyes, een Google medewerker die vaak communiceert naar de buitenwereld, die begin 2017, voor de grap, een zogenaamde algoritme wijziging ‘Fred’ noemde, en zei dat vanaf nu elke update ‘Fred’ zou heten.”
“Een van deze Fred-updates is dan weer hernoemd naar de Maccabees update door Barry Schwartz, een van de meest bekende search verslaggevers in de Verenigde Staten, dus Google is niet met deze naam gekomen.”
#3 Kleine zoekterm variaties de nek omgedraaid
Romano Groenewoud: “Maar goed, benaming buiten beschouwing latend, wat heeft Maccabees veranderd? Deze update draait pagina’s de nek om die vrijwel automatisch gecreëerd worden en louter gemaakt zijn om hoog in zoekresultaten te komen voor kleine keyword variaties.”
Hij geeft een voorbeeld: “Advocatenkantoor De Vries uit Amsterdam (fictief), maakt allerlei pagina’s aan zoals:
- DeVriesAdvocaten.nl/advocaat-amsterdam
- DeVriesAdvocaten.nl/advocaten-amsterdam
- DeVriesAdvocaten.nl/advocatenkantoor-Amsterdam
Deze hebben min of meer dezelfde inhoud maar zijn dus louter om zo goed mogelijk te scoren aangepast op kleine keyword variaties. Voor zoekers is dit allemaal min of meer hetzelfde, dus deze zoekintenties zouden door louter 1 pagina beantwoord moeten worden.”
#4 Keywords minder relevant
En niet alleen zoekterm variaties worden minder relevant, Wouter Stokkel ziet het belang van zoektermen over de breedte afnemen: “Keywords worden minder relevant. Google kan de context van een artikel kan steeds beter interpreteren waardoor je als schrijver beter kunt focussen op een goed artikel dan woordgebruik relateren aan zoekopdrachten.”
#5 Op zoveel manieren zoeken
Zoeken doen we op allerlei manieren, zo vertelt Patrick Petersen: “Het is enorm divers geworden; zoals via voice met de Google Assistant, via beeld met de Google Lens en de integratie van ‘voice search’ in bijvoorbeeld auto’s en toepassingen in de eigen woning. De laagdrempeligheid – zoals met de Google Assistant – zal voice search snel tot een massatool maken. De nieuwe manieren van zoeken en herkennen zal leiden tot nieuwe SEARCH-to-act funnels en de customer journey wederom opschudden. De aloude SEO-specialisten moesten in 2017 en 2018 al aan de bak met meer contentmarketing inzicht voor duurzame SEO-resultaten, nu is het de technische manier van zoeken die de trend zet en het vak wederom verfrist.”
#6 Voice Search
Ik heb laatst een nieuwe koptelefoon gekocht. Behalve dat je er ongelooflijk lekker mee in het vliegtuig zit (want: de beste noise cancellation) heeft deze nieuwste generatie van Bose (en ook bijvoorbeeld Apple & Sony) een slimme assistent geïntegreerd.
Zo hoor ik – zonder mijn telefoon erbij te pakken – welke afspraken ik morgen heb. Of stel ik simpele vragen aan Google: ‘Wie is de burgemeester van Amersfoort?’ – ‘Hoe lang is het rijden van Eindhoven naar Zwolle? – en krijg prima antwoorden. Maar wordt het iets moeilijker – ‘Hoe belangrijk is voice search voor SEO?’ – en je krijgt al snel een ‘Ik weet niet hoe ik je hierbij kan helpen’.
Toch noemen bijna alle experts spraakgestuurd zoeken als belangrijke SEO trend voor 2019. Al is het maar omdat de Nederlandse versie van Google’s assistant sinds een aantal maanden beschikbaar is.
Maarten van Ham: “Spraakgestuurd zal een verdere vlucht nemen. Naast Siri, bekend van de Apple producten zal deze functionaliteit in meer apps embed worden.“
Martine de Meijer: “Het aantal voice searches zal toenemen, wat vraagt om een andere SEO aanpak.”
Frans Jan Boon: “Voice Search is een blijvende trend, ook voor 2019. Het is al heel normaal om een gesproken zoekopdracht op de mobiel in te geven, maar langzaamaan worden naast voice assistants ook smart devices zoals smart speakers gemeengoed. De reden dat dit nog steeds een ‘trend’ is, is eenvoudig; veel bedrijven en organisaties hebben hun SEO nog volledig gericht op text search.”
Ton Heerze: “De afgelopen jaren waren slimme speakers zoals de Google Home nog niet in het Nederlands verkrijgbaar. Daar is inmiddels verandering in gekomen. Sinds 24 oktober ligt de Nederlandstalige versie van het apparaat in de winkel en de verwachting is dan ook dat steeds meer Nederlanders het in 2019 zullen gebruiken. Bijvoorbeeld om online zaken op te zoeken – iets waarvoor ook digitale spraakassistenten op telefoons nu al populair zijn.”
Keesjan Deelstra: “Ook de Amazon Echo en Apple Homepod komen de Nederlandse huiskamer in. Microsoft Cortana blijft voorlopig achter door het ontbreken van ondersteuning van Nederlands.”
“Digitale thuisassistenten maken zoektermen langer, in vraagvorm en er volgt één antwoord: ‘Volgens Wikipedia ….’ De vraag is hoe hiermee om te gaan aan de content kant: losse pagina’s per zoekvraag of hub-pagina’s met bijvoorbeeld FAQ’s die doorverwijzen naar de antwoorden?”
Ton Heerze: “Als online marketeer kun je jouw content optimaliseren voor gesproken zoekopdrachten door je te verplaatsen in de gebruiker. Die zoekt vaak in vraagvorm, op informele wijze en vrij specifiek (praten gaat immers sneller dan typen). Ook zoekt hij relatief vaak lokaal georiënteerd (spraakopdrachten zijn bijvoorbeeld ideaal als je onderweg in de auto een restaurant zoekt).”
“Goed geoptimaliseerde content in 2019 moet daarom veelgestelde vragen en een helder antwoord hierop bevatten. Hanteer een informele schrijfstijl, gebruik long tail zoekwoorden en verwerk waar mogelijk ook plaatsnamen. De kans is dan groter dat de spraakassistent jouw antwoord verkiest boven dat van de concurrentie.”
#7 Structured Data
Frans Jan Boon: “Zeg je voice search, dan zeg je ook structured data. Om het enige antwoord te zijn wat Google Assistant of andere voice assistants oplezen moeten websites dit gewoon op orde hebben.”
“Met correct gebruik van de juiste structured data schema’s maak je het zoekmachines veel gemakkelijker om content te doorgronden. Daarnaast worden er nog regelmatig nieuwe schema’s geïntroduceerd.”
#8 Featured Snippets
Libelle of Wikipedia worden overgeslagen – je ziet het antwoord direct
Frans Jan Boon: “Zeg je structured data dan zeg je ook featured snippets (die vrijwel niet meer getoond worden van websites die hun structured data niet op orde hebben). De keerzijde hiervan is wel dat Google steeds meer vragen beantwoordt in featured snippets op de zoekresultatenpagina, waardoor (be)zoekers voor het antwoord op hun vraag niet meer de website hoeven te bezoeken die dit antwoord geeft. Een goede structured data en featured snippet tactiek is dus onmisbaar.”
Nils van der Knaap: “Het is ook mogelijk om juist meer zichtbaarheid te krijgen, ook al sta je niet op de eerste plaats. Zo laat ‘wat is een blog’ een zoekresultaat zien van een Belgische website die in de zoekresultaten op 6 staat, maar met de featured snippet bovenaan.”
“Omdat featured snippets ook gebruikt worden in voice search, is het de verwachting dat zoekmachines vaker van dit soort korte resultaten gebruik maken. Ook kunnen er meerdere resultaten getoond worden, zoals de Multifaceted Featured Snippets van Google en de Multi-Perspective Answers van Bing.”
#9 Zero Click Searches?
Nog even over die angst om door de nulpositie (featured snippets) minder kliks naar je website te krijgen. Die lijkt best wel realistisch..
No click searches nemen razendsnel toe
Etienne van de Boel gaat er dieper op in: “Rand Fishkin (mede-oprichter Moz) schrijft regelmatig over zero click searches. Het principe is dat zoekmachinegiganten – zoals Google – steeds beter worden in het beantwoorden van zoekopdrachten op het internet en surfers steeds vaker vasthouden op de SERP pagina en daar direct al antwoorden geven. Met name op mobiele apparaten zien we dit steeds vaker terugkomen, ook in Nederland.”
Waarschijnlijk precies wat je wilde weten, klik je hierna nog door?
“Een paar concrete voorbeelden zijn de Answerboxjes, de Weervoorspellingen of zelfs complete boekingssystemen die Google tevoorschijn tovert. De voorspelling is dat dit alleen maar zal toenemen en we zero-klik searches dus steeds vaker gaan zien.”
“Maar zonder doemdenken, hoe kun je hierop inspringen? Drie tips:
1. Optimaliseer voor positie 0, door betere content te maken die uitnodigt om te klikken!
2. Get Niche: graaf jezelf dieper in een niche en zorg voor autoriteit via E-A-T (waarover zo meer -red.)
3. Barnacle SEO: Zorg dat je meelift op de big boys die de positie 0 posities al claimen.”
#10 Fake News
Dan iets anders. We gaan het hebben over Fake News en hoe dit samenhangt met het toegenomen belang van site-autoriteit.
Als eerste Nils van der Knaap: “Het verspreiden van nepnieuws is een groot probleem voor bedrijven als Facebook, Twitter en Google, die voornamelijk content van derden laten zien op basis van populariteit. Om dit zogenoemde “fake news” een halt toe te roepen gaan deze webgiganten samenwerken.”
“Omdat een apparaat als Google Home op internet zoekt naar antwoorden, zijn deze ook te beïnvloeden. Zo zouden er vijf Amerikaanse presidenten lid zijn geweest van de Ku Klux Klan, wil Barack Obama een communistische coup plegen en zijn republikeinen gelijk aan nazi’s.”
“Naar verwachting wordt er naast menselijke factcheckers ook gebruik gemaakt van kunstmatige intelligentie om bots die fake news verspreiden op te sporen en de politieke lading van de boodschap duidelijk te maken.”
#11 DuckDuckGo wint (relatief) aan belang
Indrukwekkende groeicijfers – Bron: DuckDuckGo
Frans Jan Boon ziet een gerelateerde ontwikkeling: ”Steeds meer mensen vertrouwen door de privacy- en fake-news-schandalen Google en Facebook niet meer en zijn de gesponsorde zoekresultaten ook zat. Daarnaast begrijpen ook steeds meer mensen dat hun zoekresultaten op Google gekleurd worden door hun zoekgedrag. Voldoende redenen om alternatieven voor Google te zoeken. Zoals bijvoorbeeld het privacyvriendelijke DuckDuckGo.”
Een featured snippet op Google, precies wat ik wilde weten.
#12 Autoriteit nog belangrijker (het E-A-T principe)
Romano Groenewoud: “Vorig jaar voorspelde ik al dat autoriteit van websites belangrijker zou gaan worden. Dat zagen we min of meer bevestigd worden met de zogenoemde Medic update in augustus 2018. De update heeft met name de gezondheid niche getroffen.”
“In bovenstaande grafiek zie je een neergaande trend in organisch zoekverkeer van de Nederlandse gezondheidssite Dokter.nl.”
“Het is lastig om met 100% zekerheid te kunnen zeggen of dit te wijten valt aan ‘Medic’, maar de daling begint ongeveer omstreeks augustus 2018. In de Verenigde Staten zaten met name DrAxe.com en Prevention.com in de hoek waar de klappen vielen. Wat die laatste twee gemeen hebben is dat deze sites ietwat meer ‘alternatief’ gezondheid adviezen geven ten opzichte van bijvoorbeeld een Health.Harvard.Edu.”
“Wat we reeds weten is dat Google zogeheten ‘Your Money or Your Life’ zoekwoorden, dus zoekwoorden waarbij de zoeker zijn of haar gezondheid of financiële situatie in geding is, met extra zorg behandelt, en hier bijvoorbeeld een ietwat meer conservatieve houding heeft dan met andere termen die minder serieuze zaken omvatten.”
“Wanneer Google pagina’s presenteert voor medische zoekopdrachten die geschreven zijn door een leek of iemand die controversiële oplossingen aanbiedt dan reflecteert dit negatief op de zoekmachine gigant. In de financiële sector zou het niet goed zijn als Google websites hoog plaatst die ponzi- en piramidefraude bedrijven.”
Het E-A-T principe
Etienne van de Boel: “Centraal hierin staat het E-A-T Principe, wat staat voor Expertise, Authority & Trust. Dit wordt steeds belangrijker om te ranken in zoekmachines. In principe houdt het in dat belangrijke organisaties en instituten die van nature een autoriteit hebben (opgebouwd), en bijvoorbeeld veel backlinks hebben vanuit tal van domeinen, voorrang krijgen op andere websites. Zorg er dus voor dat je autoriteit opbouwt en zeker in de gezondheidsbranche niet te veel op commercialisatie zit.”
#13 Het waarom achter de zoekvraag / AI
Keesjan Deelstra: “Google kondigde rond haar 20ste verjaardag aan dat het de AI rond search sterk had verbeterd. Met semantisch zoeken wordt de ‘Waarom’ achter de zoekvraag achterhaald en beantwoord.”
Een oude GTST kijkt niet zo lekker op je nieuwe tv – Bron: Wikimedia
“Een beroemd voorbeeld: zoeken naar ‘waarom is het beeld van mijn tv zo slecht?’ geeft zoekresultaten over ‘het soap opera effect’.”
Dit zijn mijn resultaten voor ‘viool leren spelen’
“Ook is de Knowledge Graph uitgebreid met een ‘topic-layer’ waardoor iemands expert-niveau wordt meegenomen in diens zoekresultaten. Een beginnende gitaarspeler krijgt daardoor andere content voorgeschoteld dan een ver gevorderde gitaarspeler.”
#14 Zoekers met koopintentie een blog voorschotelen?
Romano Groenewoud signaleert een vergelijkbare trend: “In het verleden was het voor sommige ondernemingen een strategie om keywords die – wanneer je er goed over nadenkt een commerciële intentie hebben, de zoeker wil vrijwel direct een dienst of product kopen – te beantwoorden met een blogbericht.”
“Een blogbericht zou beter vindbaar zijn in Google zoekresultaten ten opzichte van een categorie of productpagina, omdat men hier langer van stof zou kunnen zijn, en dit zou dan goed zijn voor organische vindbaarheid. Maar we zien nu steeds meer dat deze strategie averechts werkt omdat een informatief blogbericht doorgaans louter geschikt is voor informerende zoekopdrachten en niet voor zoekopdrachten waarbij iemand echt een product of dienst direct wil afnemen bij een betrouwbare leverancier.”
“Het belang van gedegen diepgaand zoekwoordenonderzoek wordt daardoor nog groter. En met name het observeren van het zoekmachineresultatenlandschap. Wat voor soort pagina’s toont Google nu op dit moment voor de term waar we hoog voor willen verschijnen in de zoekresultaten? Zijn dit vrijwel louter categoriepagina’s? Denk bijvoorbeeld aan een zoekterm als ‘jurkjes voor bruiloft’.”
Het overgrote merendeel van de eerste pagina resultaten op moment van schrijven zijn inderdaad categoriepagina’s, dus pagina’s die een overzicht geven van alle jurkjes geschikt om te dragen bij een bruiloft die men zelf verkoopt. Een eerste pagina vermelding trachten te behalen voor een dergelijk zoekwoord met een inspiratie blogpost zou dus een vrijwel zinloze missie zijn.”
Hij plaatst wel een kanttekening: “Het is niet altijd zo dat je moet gaan voor het meest voorkomende type pagina bij de top 10 resultaten. Er is ook nog het concept ‘Query Deserves Diversity’. Wanneer Google nog niet helemaal zeker is van de zoekintentie kan het ook verschillende type pagina’s tonen, waaronder een inspirerend dan wel informatie blogbericht of een vergelijkingssite.”
#15 Visual Search / AR Search
Een interessante ontwikkeling vind ik zelf visual search. Je richt je smartphone op een object en Google of bijvoorbeeld Pinterest vertellen je wat het is of wat er op lijkt. De meest creepy toepassing van visual search is gelukkig voorlopig nog verboden; je kunt niet zomaar je telefoon op iemand richten om uit te vinden wie het is.
Is dit al een belangrijke SEO trend voor 2019? Patrick Petersen: “Visual search zal qua megatrend nog even op zich laten wachten, maar zal al deels in relevante industrieën, zoals fashion, food en travel, experimenteel worden ingezet.”
#16 Praten met je auto
Patrick Petersen ziet nog meer toepassingen: “Adopties door oudere groepen en gebruikers met een beperking zal voice en visueel nog relevanter gaan maken. Daarbij staat onder andere de automotive industrie klaar om voice search te integreren in hun dashboard zoals bovenstaande video toont.”
#17 Afbeeldingen om zoekresultaten te verduidelijken
Een ontwikkeling die je nu al wel veel ziet zijn afbeeldingen naast de zoekresultaten. Nils van der Knaap vertelt daar het volgende over: “Google test continu nieuwe manieren om de zoekresultaten te verbeteren. Uit één van deze testen blijkt dat afbeeldingen naast de zoekresultaten een betere gebruikerservaring opleveren. Ondanks de iets hogere laadtijden blijken de afbeeldingen erg nuttig om snel te begrijpen wat voor zoekresultaat er gepresenteerd wordt.”
“Als je zoekt op het woord ”beer” dan wordt er een Wikipedia resultaat met een afbeelding van een beer getoond. Naast het resultaat van restaurant “De Beren” staat een afbeelding van een hamburger. Zo zie je snel welk resultaat bij jouw zoekintentie aansluit.”
“Bij zoekopdrachten op een desktop PC zien we deze afbeeldingen nog niet. Het valt te verwachten dat ook hiermee geëxperimenteerd wordt en we dus ook in de desktop resultaten zulke afbeeldingen te zien krijgen.”
“Omdat Google de afbeeldingen van de betreffende pagina haalt is een goede optimalisatie van afbeeldingen dus erg belangrijk.”
#18 Blockchain
Frans Jan Boon: “Ik verwacht niet dat dit in 2019 al SEO zal gaan beïnvloeden, maar in de toekomst wel. Blockchain kan niet alleen maar cryptocurrency transacties opslaan maar ieder type data, dus waarom zou er ook geen doorzoekbare index kunnen ontstaan die vergelijkbaar is met de indexen van Google en consorten?”
#19 Mobile first – Mobile parity
Terug naar de trends die ook komend jaar al flinke invloed hebben. Een blijvertje in deze lijst is ‘mobile first’.
Romano Groenewoud: “Op 26 maart van 2018 kondigde Google officieel aan op haar eigen blog dat Mobile-First indexering geleidelijk aan uitgerold zal worden. Praktisch houdt dit in dat Google na veel testen een groot aantal sites, die reeds mobielvriendelijk zijn louter zal bezoeken met een mobile user-agent bot.”
“Voor webmasters met een website die responsive is, heeft deze verandering weinig impact. Het is alleen enigszins problematisch voor instanties die aparte desktop en mobiele websites hebben. In het verleden waren er bijvoorbeeld aardig wat grote websites en merken met een aparte mobiele website op een subdomein, m.voorbeeld.nl.”
“Toegegeven, die zien we vrijwel niet meer in het wild, aparte m. subdomein websites, maar partijen die dit nog steeds hebben, aparte websites voor mobiel en desktop, die moeten ervoor zorgen dat deze websites identiek zijn qua inhoud. Men zal moeten streven naar wat men in jargon ook wel noemt ‘mobile parity’”.
Sidebar verbergen op mobiel? Let op je SEO! Bron: TemplateToaster
“Het moet niet zo zijn dat er belangrijke inhoud is, content, die wel te zien is op desktop, maar niet op mobile. Indien de website eenmaal louter bezocht wordt door een mobile user agent bot, telt deze content die niet zichtbaar is op mobiel dus niet meer mee.”
“De voorspelling is dat het ouderwetse gebruik van aparte mobiele en desktop sites definitief zal uitsterven min of meer in 2019, en dat dit zal zijn als het vinden van een dinosaurusbot in 2020.”
#20 Snelheid van je site (AMP, CDN, PWA)
Een ontwikkeling die nauw samenhangt met mobiele optimalisatie, is het zorgen voor een snelle website. Wouter Stokkel:
“Performance en snelheid worden steeds belangrijker, zeker op mobiel. Door bijvoorbeeld AMP (Accelerated Mobile Pages), PWA (Progressive Web Apps) of CDN (Content Delivery Network) caching van afbeeldingen te gebruiken.”
Keesjan Deelstra: Ontwikkel een PWA strategie vooralsnog voornamelijk voor Android, alhoewel ook IOS stappen heeft gezet om PWA toe te laten. Met PWA, progressive web apps maak je van je website een app die je vastklikt op je beginscherm van je mobiel. Op Android kun je dan ook bijvoorbeeld pushberichten sturen.”
#21 Ouderwets linkbuilden afgestraft
Joep Franssen: “De afgelopen paar jaar was het erg lucratief om backlinks te krijgen afkomstig van startpagina’s. Met een paar backlinks van websites zoals startpagina.nl en startkabel.nl kon je de online vindbaarheid van een website een enorme boost geven.”
“Google heeft aangegeven hier geen groot voorstander van te zijn, omdat deze startpagina’s veelal kwalitatief slechte en puur commerciële pagina’s zijn met een hoop irrelevante linkvermeldingen en zonder interessante content. Ondanks dat de kwaliteit van deze pagina’s altijd al erg slecht was, is het startpagina linkbuilden nog steeds erg populair. Het is onderhand duidelijk dat Google steeds beter haar best doet om de kracht van backlinks afkomstig van dergelijke pagina’s te reduceren.”
“Ik voorzie dat dit ook aankomend jaar gevolgen gaat hebben voor de manier waarop SEO bureaus zullen moeten gaan linkbuilden voor hun klanten. Daarbij zal het schakelen worden van linkbuilding middels startpagina’s naar het genereren van duurzame backlinks in gastblogs.”
#22 Optimaliseren voor andere platformen (o.a. Amazon)
Keesjan Deelstra: “Amazon Search optimalisatie (AMSO) zal erg belangrijk worden. Met de intrede van Voice search via Amazon Echo zou Amazon de nieuwe Google kunnen worden. Leer over het search algoritme van Amazon, A9, zeker als je ecommerce sites beheert.”
Romano Groenewoud: Bij sommige klanten van ons zien we dat bekende (e-commerce) platformen een aantal van de organische topposities pakken. In de Verenigde Staten zien we al geruime tijd de opmars van Amazon. En daarmee de geboorte van een nieuwe discipline Amazon zoekmachine optimalisatie. Reeds 56% van de US, UK, Franse en Duitse consumenten beginnen de zoektocht naar een product op Amazon. Logisch, Amazon is een fijn platform voor producten shoppen.”
“In Nederland heeft een klant van ons in de interieurindustrie te maken met Marktplaats, Bol.com en Beslist. En ook in beduidend mindere mate met Etsy en Pinterest.”
“In de top 5 komen van de Google.nl zoekresultaten is voor hen niet langer genoeg. Het is ook zaak om goed voor de dag te komen in Marktplaats, Bol.com en Beslist in deze specifieke niche. In andere vakgebieden en niches kunnen dit weer andere platformen zijn.”
Romano noemt ook iTunes, YouTube, Google Play en SlideShare. “De gedachte dat Google ooit overlopen zou worden door een andere algemene zoekmachine zoals Yahoo of Bing, lijkt nooit aan de orde te gaan komen. Daar gelooft vrijwel niemand in. Wat wel reëel is, is dat andere type zoekmachines belangrijker worden. En voor sommige ondernemingen zelfs belangrijker dan Google.”
#23 Video
Ton Heerze stipt nog even het belang van video aan: “Het is anno 2019 sterk in opkomst en blinkt met name uit in het overbrengen van veel informatie. Veel mensen kijken nu eenmaal liever een video van 20 minuten dan dat ze in diezelfde tijd een lang artikel lezen; dat laatste vergt iets meer concentratie.”
“Volgens netwerkbedrijf Cisco zal videocontent in 2021 daarom maar liefst 80% van het webverkeer vertegenwoordigen. Het is voor online marketeers dan ook tijd om hier – naast geschreven content – in te investeren. Net als geschreven content kunnen zij YouTube-video’s optimaliseren voor vindbaarheid.”
#24 Ga voor de experts
Vrouw met witte jas, dus automatisch betrouwbaar – Bron: Unsplash
Romano Groenewoud heeft een andere belangrijke SEO-tip voor 2019: “Kies voor schrijvers die een echte expert zijn omtrent een specifiek vakgebied. Wil je bijvoorbeeld een artikel publiceren over hart gezondheid, laat dit dan over aan een cardioloog met jarenlange praktijkervaring, niet iemand die net de studie cardiologie afgerond heeft of veel erger iemand zonder enige medische achtergrond (een willekeurige freelancer van Upwork of iets dergelijks).”
#25 Technische optimalisatie
Etienne van de Boel: “Over het algemeen was techniek altijd al belangrijk om je website goed vindbaar te maken en laten zijn voor Google en andere zoekmachines. Een paar van de grootste indicatoren waren de sterke aanbevelingen voor Sitespeed vanuit Google, maar ook de nieuwe Search Console met tal van meldingen en aanbevelingen wijzen hier meer en meer op.”
“Onder andere Jono Alderson van Yoast sprak ik hierover, en hun missie is letterlijk om zoveel mogelijk mensen op bijvoorbeeld PHP7+ te krijgen, met alle technische verbeteringen die hieraan zitten verbonden voor SEO optimalisatie. Ook waren aanbevelingen sterk om open source platforms te gebruiken, waar tal van developers (van front-end tot gedegen back-end) kunnen bijdragen aan nieuwe sterke standaarden.”
“Last but not least is bijvoorbeeld ook Magento met hun nieuwe Magento 2 lancering sterk gericht op SEO-techniek, iets dat veel overstappers na de initiële kinderziektes zeker van zullen profiteren.”
#26 Manage de mopperkont (online reputatie)
Romano Groenewoud: “Google lijkt meer en meer aandacht te besteden aan gebruikerssignalen, deze trend zal ook doorzetten. Een van de belangrijkste factoren die een significante impact kunnen hebben hierop zijn beoordelingen van klanten, oftewel de online reputatie van de onderneming. Lakend online reputatie management zal in 2019 en de daaropvolgende jaren min of meer een doodvonnis vormen.”
Bron: Tripadvisor/VICE – ‘Ik at in het slechtste restaurant van A’dam’
“Idealiter zal het een constant doorlopende ‘goed nieuws show zijn’. Op platformen zoals Kiyoh of Trustpilot, op Google Mijn Bedrijf voor ondernemingen voor wie lokaal enorm belangrijk is, en eventueel op de sociale media zoals Facebook waar je ook reviews kunt plaatsen.”
“Toegegeven, het is lastig om aan de lopende band louter positieve beoordelingen te ontvangen, sommige mensen zijn gewoonweg niet tevreden te stellen. Er is altijd wel een mopperkont die – wat je ook doet – negatief zal zijn. Vrijwel alle review platformen geven je de mogelijkheid om op een beoordeling te kunnen reageren. Negatieve beoordelingen mag je niet onbeantwoord laten. Op positieve beoordelingen reageer je overigens idealiter ook.”
“Ik wil niet beweren dat bijvoorbeeld Google Mijn Bedrijf beoordelingen directe impact zullen hebben op posities in de reguliere organische zoekresultaten. Maar indirect zal het invloed hebben op signalen zoals bounce rate, gemiddelde tijd op website of merk zoekopdrachten. En die gebruikerssignalen spelen mee voor organische Google posities.”
#27 Personalities scoren beter dan thema’s
Bibi Breijman – zowel BN’er (Oh Oh Cherso) als succesvol vlogger
Melchior van Velzen ziet een trend in waar we op zoeken: “Er zal nog meer gezocht worden op personen, influencers, vloggers en bloggers. Ik merk in mijn omgeving dat veel content inmiddels opgehangen wordt aan een persoon en niet zozeer aan een thema.”
#28 SEO is niet dood. Leve de SEO.
Romano Groenewoud: “Vrijwel niets gaat dood in 2019. In de SEO industrie is er helaas vaak de neiging bij sommigen om te verklaren dat de hele industrie of een bepaalde facet ervan dood zou zijn. Ondanks de opkomst van mobiel, en de recente overgang van veel sites naar Mobile-first indexering, zal er altijd een plek blijven voor desktop.”
“Er zijn nog steeds industrieën – bijvoorbeeld de B2B – waar desktop uitermate belangrijk is. Misschien dat voor andere markten het belang van desktop enorm afgenomen is, maar het zal voorlopig niet uitsterven, en voor bepaalde industrieën blijft er een gezonde hoeveelheid verkeer op binnenkomen. Het is verstandig om hier rekening mee te houden.”
#29 Vertel in ieder geval een goed verhaal (conclusie)
Mag ik de laatste trend zelf toevoegen? Ik hoop dat de trends in dit artikel je op ideeën hebben gebracht. Dat je eruitpikt wat voor jouw branche of rol relevant is. Dat je bepaalt waar je zelf mee aan de slag wilt.
En natuurlijk zal de toekomst leren in hoeverre voice search, AI, zero-clicks en Amazon zoeken echt door gaan breken in 2019.
En of ouderwets linkbuilden en keywords echt minder relevant worden. Hoe denk jij hierover? Ik ben benieuwd naar gemotiveerde reacties. Vergeet in ieder geval niet dat het uiteindelijk draait om het vertellen van een goed verhaal. Met spanning, inlevingsvermogen, een verrassende wending, iets waardoor je klikt met je bezoeker, iets waardoor hij of zij terugkomt. En ja, dat is ook in 2019 nog hartstikke relevant.
Gerelateerde opleiding
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
8 Reacties
Elles
Vooropgesteld dat ik zelf geen SEO bureau heb maar slechts ondernemer met een sterke focus op affiliates en SEO.
Maar wat deze mensen van BS uitkramen, het is werkelijk ongelofelijk en tekenent voor het niveau van de bureaus in Nederlands. Een beetje elkaar napapagaaien en als kers op de taart nog een filmpje van Rand Fishkin, want hem vinden we zo cool.
Rand weet net zo weinig. Waar zijn de Nederlandse SEO’s die zelf 10 WordPress sites opzetten die 100% gelijk zijn – op 1 SEO factor na – om vervolgens te kijken hoe het algoritme van Google daarop reageert?
Waar zijn de slimme vogels die software inzetten om 500 SEO factoren van de top 100 te scrapen en vervolgens de sterkste correlaties voor hun gewin inzetten?
Die tips lees je natuurlijk hier niet. We papagaaien elkaar na alsof het 2011 is. Ik mis nog een filmpje van Matt Cutts.
Wekelijks krijg ik de vraag “kun je mij misschien helpen met SEO” – maar ik heb dus geen bureau. Het ergste is dat ik ook niet weet waar ik mensen wel veilig heen kan sturen.
Veel bureaus zadelen hun klanten op met een berg GoedBegin links en vragen vervolgens ook nog 1K per maand servicekosten. Zo, dat luchtte op! 🙂 Succes in 2019, boys.
Eric van Hall - CopyRobin
Fijn voor je dat je bericht je oplucht. Maar heb je ook nog iets constructiefs bij te dragen waar de lezers wel wat aan hebben?
Elles
Hi Eric. Jazeker, dat:
– Lezers alleen moeten werken met bureaus die toegang hebben tot actuele (correlatie) data voor het te winnen zoekwoord
– Lezers moeten werken met bureaus die zélf testen doen m.b.t. het Google algoritme in plaats van klakkeloos blogs napapagaaien van Moz of Backlinko (waar jouw ‘sterkste’ backlink ook vandaan komt: https://backlinko.com/how-to-rank-youtube-videos )
Succes!
Arnoud - Orangedotcom
@Elles
Je hebt zeker een punt inderdaad. Iedereen praat elkaar, de blogs, Rand, etc. na over SEO en niemand weet hoe het precies zit. Ik lees natuurlijk ook weer een heleboel open deuren over mobile first, website snelheid, video, linkbuilding. enz, maar je kunt ook altijd weer één of twee nuttige dingen uit een artikel als deze halen.
De bureau’s weten het ook niet altijd precies, maar weten vaak wel veel meer dan de klant. Logisch ook als je hier niet dagelijks mee bezig bent. Als je serieus aan je SEO wilt gaan werken, dan moet je vaak echt wel specialistische en externe hulp inschakelen. Bij een goede samenwerking met een bureau, kom je vaak veel verder. Mits je een goed bureau hebt en vooral ook een goede match tussen opdrachtgever en bureau.
Jammer trouwens dat zo veel mensen alleen maar anoniem durven te reageren, als ze zich enigszins kritisch uitlaten. Ik ben erg benieuwd naar je affiliate sites Elles. En ook naar alle SEO technieken die je zelf toepast 🙂
Elliot Alderson - E corp
@Elles
Ironisch dat de inhoud van jouw bericht bijna verbatim overgenomen lijkt te zijn van Josh Bachynski (@joshbachynski). Zie zijn YouTube kanaal.
Je beticht de SEO liefhebbers van dit artikel bepaalde goeroes na te praten maar jou bericht is exact hetzelfde. Wat de “SEO experts” uit dit artikel dan op jou voor hebben is dat ze wel bekend zijn met bronvermelding en citeren.
Josh heeft het daar al jaren over, gedocumenteerd, nogmaals zie zijn YouTube kanaal. Jij bent anoniem en deelt voor de rest geen bronnen.
Je kunt wel goed in Engels naar Nederlands vertalen, die vaardigheid heb je in ieder geval wel in de zak. Maar voor de rest mag je ook geeneens de schoenveters van Josh strikken, want hij plaatst alles onder zijn eigen naam, verschuilt niet achter een pseudoniem. Hij heeft zelfs een documentaire gemaakt zoals je weet, een anti-Google documentaire onder eigen naam. Kijk dat vereist lef en ruggengraat, iets dat Elles naar alle waarschijnlijk ontbreekt.
@Arnoud
Logischerwijs gaat “Elles” zijn/haar privé affiliate campagnes niet delen hier in de comments, om begrijpelijke redenen. Maar misschien kan Elles zo vrij zijn om een paar resultaten te delen van zijn eigen experimenten en correlatie studies. Dat zou leerzaam zijn. Eerder aangehaalde Josh Bachynski doet dat wel namelijk. Maar ik vind Josh zijn presentatie een stuk luchtiger en kent beduidend meer humor dan Elles zijn/haar hooghartigheid, cynisme en verongelijktheid, dus wat dat betreft zou ik aanbevelen om gewoon direct te abonneren op Josh. Al is Josh voor mij slechts een van de vele bronnen die ik raadpleeg.
Win Butler - Everything Now
In navolging van vorige comment.
Nu we het toch hebben over het gedachtegoed van Josh B.
Er zijn 5 niveau’s van SEO bewijs volgens hem.
In volgorde van belang (1 is meest belangrijk, 5 minst belangrijk).
1. Experimenten met 1 variabele (inderdaad dus met nep sites voor een nep zoekwoord testen)
2. Niche correlatie studies (met tool)
3. Praktijk observaties professional
4. Wat Google naar buiten brengt
5. Meningen van willekeurige SEO’s
Dit artikel hier op Emerce is een beetje een mix van nummers 3, 4 en 5.
Maar Josh heeft nooit beweerd dat alleen single variable experimenten
en niche correlatie studies ertoe doen.
Idealiter leert men van vele verschillende soorten bronnen.
Laten we wel wezen, resultaten van nummers 1 (experimenten) en 2 (correlatie studie),
resulteert doorgaans niet echt in interessante content.
Dus begrijpelijk dat er in de SEO industrie, op nieuws websites
zoals Search Engine Land, Search Engine Journal, hier in Nederland
Emerce, nog weinig artikelen gepubliceerd worden die bespreken
single variable experimenten en niche correlatie studies.
Ik meen dat deze bronnen beter op een andere wijze geconsumeerd
dienen te worden.
Ik ben bijvoorbeeld lid van een privé Facebook groep van
SEO’s die ik hoog heb zitten die geregeld dit soort experimenten
uitvoeren en de resultaten daarvan publiceren.
Mijn kritiek op nummer 1 (experimenten),
dit zijn dus nep zoekwoorden met nep websites.
Vaak zien we dat resultaten elkaar tegenspreken.
Een nep zoekwoord en nep websites zijn echt wel wat anders
dan echte situaties, waar veel meer in het spel is.
Observaties uit dit soort experimenten zou ik absoluut niet
als absolute waarheid aannemen.
Kritiek op nummer 2 (correlatie studie), dit riedeltje van “Elles”,
dat horen we wel vaker.
Maar follow the money.
Degene die dit riedeltje herhalen, zijn vaak
partijen die, die peperdure correlatie software abonnementen
aanbieden of daar financieel belang bij hebben (affiliates).
Vaak ook hier zie ik resultaten waarbij aangetekend dient
te worden correlatie staat niet gelijk aan causatie.
Of open deuren.
Ja dat zoekwoord in de title tag nog steeds belangrijk is,
dat kon ik je ook wel op voorhand vertellen,
daar heb ik geen correlatie software van 200 Euro per maand voor nodig.
En dat sites op https beter naar voren komen,
Nou ja idealiter staat je website vandaag de dag
sowieso op SSL, niet vanwege SEO, maar andere redenen.
Dus zo geweldig zijn correlatie studies ook weer niet.
Frank - 050media
Deels kan ik me wel in het bericht van Elles vinden. Veel van deze punten zijn een beetje de berichtgevingen op alle marketingsites napraten zonder echt na te denken of het iets ook daadwerkelijk werkt.
– E.A.T. is geen trend want als je tussen de regels doorleest is dit al een aantal jaar gaande. Het is niets meer dan een manier om te kwantificeren hoe Google wil dat je relevante content creëert en je website optimaliseert. Eigenlijk gewoon een ezelsbruggetje.
– Ouderwets linkbuilden wordt niet afgestraft, het wordt alleen niet meer beloond. De waarde van startpagina’s neemt gewoon af, omdat ze geen daadwerkelijk relevante content bevatten. Hetzelfde geldt voor duplicated content op je website. John Mueller van Google heeft een paar jaar geleden al aangegeven dat ze geen penalty’s uitdelen voor duplicated content, ze belonen het echter ook niet.
– Ik zou daarnaast nooit een tekst publiceren die door een cardioloog of hartchirurg is geschreven. De kans is groot dat het een gortdroge tekst is die niet te lezen is. Dan laat ik het liever over aan een goede, professionele tekstschrijver die zich verdiept in de materie en het ook daadwerkelijk kan overbrengen.
– Iets wat in de ene markt werkt, dat werkt in de andere markt niet (uit ervaring). Correlatie studies zijn leuk, maar veel factoren neem je niet mee. A/B tests binnen 1 website sta ik bijvoorbeeld wel achter.
– #25 is leuk die technische optimalisatie, maar iedereen weet dat. Ik zou het mooi vinden om in dit artikel te lezen over wat er daadwerkelijk gaat veranderen in 2019 (met andere woorden: wat nou een trend gaat worden). Ga bijvoorbeeld eens dieper in op de lazy-loading indexing of Dynamic rendered javascript.
– Het punt over structured data, rich snippets en een meer visuele SERP is m.i. wel een trend die in 2018 is ingezet en in 2019 doorgezet wordt. Geeft ook direct aan dat Google met punt #13 (AI; het waarom), echt nog niet zo ver is als zij zelf willen zijn. Anders was structured data juist steeds minder nodig geweest.
Punt #28 vind ik het sterkste punt. Veel “trends voor komend jaar” artikelen slaan vaak een beetje door in wat er gaat gebeuren. SEO is niet voor niets is wat je doet voor de lange termijn, dat geldt ook voor veranderingen.
Elles
Hi Arnoud/Wim,
Beetje late reactie, maar dat ik een YouTube kanaal zou nakwaken – daar wil ik toch nog even op reageren.
Ik ben al sinds dag 1 lid van de SIA (seointelligenceagency.com). Die doen testen, ik niet. Heb wel iets beters te doen (sites ranken). Daar heb ik ook de Cora software vanaf versie 1 zien opbloeien. Koop het zou ik zeggen, even een rapportje uitdraaien, wat kwalitatieve niche backlinks er tegenaan en ranken maar. Het is zo simpel.
Ik heb verder geen SEO bureau en ook die ambitie niet. Tegen één goede affiliate site kun je niet op factureren kwam ik (gelukkig) al in een heel vroeg stadium achter ;-).