-

Social weekoverzicht: ‘Vergeet engagement en focus op bereik’

Afgelopen week is er veel gebeurd op het gebied van sociale media. Niet alleen in Nederland maar ook daarbuiten. Tijd voor een eerste bericht in een reeks van wekelijkse updates over het sociale media nieuws van de afgelopen week.

Facebook: vergeet engagement en focus op bereik
Afgelopen woensdag was Pakhuis de Zwijger in Amsterdam het toneel van de eerste editie van The Facebook Conference. Tijdens deze dag lag er een duidelijke nadruk op Facebook adverteren. Na de opening door Arno Lubrun, country manager Facebook Nederland, was het podium voor Will Ashton, Managing Director, EMEA van Nanigans. Hij maakte tijdens zijn presentatie duidelijk dat vijf procent van de berichten in je Facebook nieuwsoverzicht een advertentie is. Volgens sommige aanwezigen weinig, volgens andere te veel.

Anno 2013 kan je de vraag stellen of een merk op Facebook nog wel zonder adverteren kan. De fanatieke Facebookgebruiker ziet per dag zo’n 1.500 posts voorbij komen. “Wil je als merk opvallen, dan red je het niet met alleen maar kickass content”, aldus Menno Wagenaar, global business partner Facebook. Volgens Rob van Griensven, sr. brand manager Heineken, is Facebook daarom ook helemaal geen vrienden- of contentplatform. Het is gewoon een keihard advertentieplatform. Wagenaar deed hier nog een schepje bij op: “Vergeet engagement, dat levert niks op. Het enige wat zorgt voor extra verkopen is bereik.” Een uitspraak waar menig aanwezige het toch even moeilijk mee had.

Ander nieuws omtrent Facebook adverteren is dat Facebook gaat komen met de mogelijkheid om timeslots toe te voegen aan je advertentie planning. Daarnaast krijgen alle advertenties binnenkort sociale context. Iets wat volgens onderzoek zorgt voor vier keer effectievere advertenties. Voor alle details vind je hier een overzicht van alle presentaties van The Facebook Conference.

Twitter als afstandsbediening van je tv
Na de aankondiging van de beursgang was er deze week ook veel nieuws omtrent Twitter. Hoewel de groei en winst van Twitter tegenvallen zijn de ambities niet minder geworden. Het wondermiddel lijkt de combinatie van Twitter en televisie. In de VS gaat Twitter hiervoor samenwerken met Nielsen. De marktonderzoeker gaat meten hoe groot het unieke bereik van een tv-programma is op Twitter. Maar Twitter gaat verder en gaat straks zelfs de afstandsbediening van je tv vervangen.

Wederom in de VS is Twitter een samenwerking gestart met kabelaar Comcast en NBCUniversal om rechtstreeks vanuit een tweet te zappen naar het programma. Een van de programma’s waarbij dit mogelijk zal zijn is The Voice. Voor marketeers natuurlijk een hele interessante manier om te kijken of buzz op Twitter leidt tot extra kijkers. Persoonlijk zou ik het helemaal interessant vinden als programmamakers ook de mogelijkheid krijgen om deze zappers te targeten met advertenties.

Nieuwe Page Insights beschikbaar voor alle Facebook pagina’s
Afgelopen week was er meer nieuws omtrent Facebook. Sinds donderdag heeft namelijk elke Facebook pagina de beschikking over de nieuwe Page Insights. Naast een visuele opfrisbeurt biedt het ook meer inzichten.

In een blogpost omschrijft Facebook hoe de nieuwe Page Insights beheerders helpen om te begrijpen hoe hun posts presteren: “To help Page admins better see how people interact with their content, we split the People Talking About This (PTAT) metric into separate elements: Page Likes, People Engaged (the number of unique people who have clicked on, liked, commented on, or shared your posts), Page tags and mentions, Page checkins and other interactions on a Page. The Virality metric was also renamed Engagement Rate and, in order to help admins better gauge overall post quality, now includes clicks as part of its measurements.”

grafiek

Instagram viert zijn 3e verjaardag
Afgelopen week vierde Instagram zijn 3e verjaardag. In de afgelopen drie jaar is Instagram gegroeid naar 150 miljoen maandelijkse gebruikers en worden er dagelijks gemiddeld 55 miljoen foto’s gedeeld. Nadat Instagram eerder dit jaar de mogelijkheid voor video’s introduceerde zal menig marketeer uitkijken naar de komst van advertenties.

Pinterest start test met Promoted Pins
Op 20 september jl. kondigde Pinterest op hun Business Blog aan via een selecte groep van partners te gaan starten met advertenties. Afgelopen week zijn ze gestart met een eerste test voor het weergeven van Promoted Pins in zoekresultaten en categorie overzichten. Daarnaast worden de advertenties ook getest in de mobiele apps. De advertenties zijn te herkennen aan het label Promoted.

tumblr_inline_mueqh8yUJg1s37yzb

Om de gebruikerservaring goed te houden heeft Pinterest een aantal voorwaarden gesteld aan de advertenties. Ze moeten smaakvol zijn, dus geen “flashy” banners of pop-up advertenties. Het moet altijd duidelijk zijn of iemand betaald heeft om een pin te laten zien. Daarnaast moeten de Promoted Pins voor de gebruiker relevant zijn.

Ben Silbermann, CEO en co-founder van Pinterest geeft in een blogpost een uitleg van hoe het zal gaan werken: ‘For our first test, we’ll promote a few pins in search results and category feeds. For example, a pin for a Darth Vader outfit from a costume shop might be promoted in a search for “halloween.” Nobody’s paying for anything yet—we want to see how things go and, more than anything, hear what you think.’

Wat is jouw mening?
Ik ben benieuwd welk nieuws je wel en niet relevant vond in dit overzicht. Geef je mening in de reacties onder dit artikel. Zo ben ik bijvoorbeeld erg benieuwd wat je vind van de uitspraak dat je bij Facebook vooral in moet zetten op bereik en niet op engagement. Zijn we hiermee niet terug bij af en vooral bezig met zenden.

Deel dit bericht

2 Reacties

Laurens

Leuk artikel. Zal de wekelijkse updates blijven volgen.
En wat betreft FB engagement. Daar zul je m.i. alsnog op in moeten zetten om de fans te behouden.

Jeroen voor 't Hekke

Beste Lourens, bedankt voor je reactie. Het lijkt mij, dat als je voor advertenties sociale context wil hebben, er wel eerst engagement moet zijn 🙂

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond