-

Social Travel 30: dromen van zon op de horizon

Het begin van het einde van de lockdowns lijkt ingezet. Hoe brengt de reisbranche het er in het eerste kwartaal van 2021 vanaf? De meest opvallende bevindingen uit de Social Travel 30.

Het is alweer tijd geleden dat we massaal de zon opzochten. Lange tijd was er nauwelijks licht aan het einde van de tunnel, maar nu het vaccineren in gang is gezet en het kabinet stappen neemt durven we eindelijk weer een beetje te dromen van zon aan het einde van de horizon. 

Dit kwartaal stijgt TUI van de tweede naar de eerste plek. Sunweb gaat van de koppositie naar de tweede positie en KLM behoudt de derde plaats. Al met al geen nieuwe top-3, maar wel een aantal nieuwkomers in de lijst. Zo zien we Beekse Bergen op de tiende positie en Vakantiepark Dierenbos op nummer 24. Een van de meest opvallende stijgers is Parkvakanties.nl. Deze is maar liefst 12 posities omhoog geklommen. 

Meer hoop voor buitenlandse reizen in tweede deel van het jaar

Als we demissionair minister Hugo de Jonge mogen geloven, zullen we begin juli allemaal de kans hebben om tenminste eenmaal gevaccineerd te zijn. Dat biedt perspectief! Pakken we dan massaal  onze koffers in en stappen we op het vliegtuig? Veel reizigers zijn nog huiverig. Januari en februari zijn traditiegetrouw belangrijke maanden om de vakantie naar het buitenland voor de maanden april tot en met oktober te boeken. TUI geeft echter aan dat ze in de maanden januari en februari fors minder boekingen hebben gehad dan in dezelfde periode vorig jaar. Gelukkig is er in de nabije toekomst wel hoop voor de reisbranche. Uit een Belgisch onderzoek blijkt dat 80% van de ondervraagden deze zomer zeker op vakantie wil gaan indien de corona maatregelen het toelaten. Zodra er meer zekerheid is rondom de mogelijkheden om te reizen zullen vele mensen de reis alsnog gaan boeken. 

De algemene Nederlandse vereniging van reisondernemingen (ANVR) start een campagne #justbookit op Twitter, met het doel mensen aan te sporen toch alvast een vakantie te boeken.

‘Rutte, red onze zomer!’ 

Corendon en Sunweb hebben de handen ineen geslagen en een brief geschreven naar demissionair premier Rutte. Het is een noodkreet met de vraag perspectief te bieden aan vakantieverlangend Nederland en de reisbranche. Deze openbare brief werd op 6 maart als advertentie in de landelijke dagbladen gedeeld.

In de brief wordt geschreven dat Boris Johnson de Britten vertelt dat ze vanaf 17 mei weer mogen genieten van de buitenlandse stranden. Kort samengevat: “Hoe zit het met ons? Wij kijken ook uit naar andere culturen, talen, settingen en de zon op onze huid. Corendon en Sunweb vragen met klem, laat ons alsjeblieft weten wanneer we weer op vakantie mogen. We hebben het zo hard nodig!” 

Sunweb en Transavia organiseren de eerste proefreizen

Het kabinet geeft absoluut gehoor aan de wens van de vakantie verlangende Nederlander en de reisbranche. Op 5 maart geeft het kabinet aan écht haar best te willen doen om te zorgen dat Nederlanders deze zomer weer op vakantie kunnen. Daad wordt bij woord gevoegd als de eerste proefreizen worden goedgekeurd door het kabinet en worden aangekondigd door Sunweb en Transavia. Op 12 april is de eerste coronaproof vakantievlucht naar Rhodos vertrokken. Ruim 25.000 mensen meldden zich aan voor deze all-inclusive proefreis, maar slechts een fractie ervan -189 mensen- mochten ook daadwerkelijk hun koffers pakken. Tijdens de vakantie mogen de reizigers het resort niet verlaten. De reizigers moeten de reis zelf betalen, maar tests worden vergoed. Binnenkort wordt er ook geëxperimenteerd met auto-, bus-, trein- en cruisevakanties. 

In onderstaande grafiek zie je dat de proefreizen zorgen voor behoorlijk wat volume op het aantal mentions van Sunweb en Transavia rondom de bekendmaking op 23 maart.

Op Twitter zie je zowel positieve als negatieve reacties terug.

Ondertussen blijven we vakanties in eigen land boeken

Door het negatieve reisadvies, dat geldt tot 15 mei, zien we dat Nederlanders de vakantiehuisjes in eigen land weer massaal opzoeken. We willen met z’n allen toch ‘even weg’. We werken veelal vanuit huis en de uitjes zijn op dit moment beperkt. Een weekendje of een midweek op de Veluwe of in het weelderige landschap van Limburg klinkt velen als muziek in de oren. Volgens vergelijkingswebsite Parkvakanties.nl zijn de prijzen voor vakantiehuisjes in Nederland gemiddeld zo’n 8% tot 13% omhoog gegaan ten opzichte van vorig jaar. Laurens Taekema, eigenaar van de website, zegt dat de vakantieparken straks ‘ramvol met Nederlanders’ zullen zitten‘ 

Volgens Taekema is de aanleiding voor de run op vakantiehuisjes in eigen land een direct gevolg van de persconferentie op 23 maart. Je ziet dit ook terug in deze grafiek met volumes aan mentions van Nederlandse vakantieparken rondom deze periode. 

Center Parcs investeert miljoenen in renovaties parken

Maar krijgen we dan ook waar voor ons geld als we extra moeten betalen voor een vakantiehuisje in eigen land? Zeker! Center Parcs, bijvoorbeeld, geeft aan miljoenen te investeren in het luxueuzer maken en het renoveren van de vakantieparken. Verwacht vip-cottages, jacuzzi’s in de tuinen, en waterglijbanen met lichteffecten! Door de gedwongen sluiting van de horeca- en zwembadvoorzieningen, zag Center Parcs een kans om deze eens goed te moderniseren. 

Ander nieuws in de reisbranche

Schiphol en sectorpartners hebben onderzoek gedaan naar duurzaam taxiën en zijn tot de conclusie gekomen dat er tijdens het taxiën 50% brandstof bespaard kan worden. Dit zal aanzienlijke milieuwinst opleveren, doordat vliegtuigen veel minder zullen uitstoten op het vliegveld. Het doel is om in 2030 duurzaam taxiën als standaardprocedure volledig te hebben geïmplementeerd op de Amsterdamse luchthaven. 

Sunweb denkt outside the box en doet een oproep om te boeken bij de concurrent. De reisorganisatie ziet dat het water aan de lippen staat bij de hele reisbranche. In een landelijke advertentiecampagne begin januari roepen ze daarom op tot solidariteit. Tim van den Bergh, International Brand en Communications Director bij Sunweb geeft aan: “We willen vooral lokale partners en medewerkers van de vakantiebestemmingen een positief toekomstperspectief bieden via deze oproep.” Deze actie is geïnspireerd op een vergelijkbare campagne van Burgerking. Desalniettemin, een nobele actie!

  

TUI zelf heeft overigens ook niet stilgezeten in een jaar waarin reizen nauwelijks mogelijk was. Ze hebben gewerkt aan een mooi initiatief genaamd ‘Fair Travel’. Dit is een concept waarbij de reiziger bijdraagt aan een eerlijke vakantie met een positieve impact. Met een Fair Travel reis steun je de lokale bevolking en draag je bij aan verduurzaming van mobiliteit. Excursies, eten en drinken worden op verantwoorde wijze geboekt en ingekocht bij de lokale bevolking voor een eerlijke prijs. TUI geeft aan dat zowel bewuste reizigers als de reisorganisatie hier behoefte aan hebben. TUI: “Reizen maakt je wereld groter en het verruimt je blik. Maar om volgende generaties ook te laten genieten van al het moois op deze wereld, is het belangrijk dat we bewust reizen.”  

Over de auteur: Pearl Vink is Content Marketeer bij OBI4wan

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond