-

Supermarkten maken de overstap naar marktplaatsen

Dit jaar lanceerden veel grote supermarktketens hun eigen marktplaatsen. En daar kunnen ook kleinere retailers van profiteren. Drie voorbeelden uit Frankrijk, de VS en Latijns-Amerika.

Als gevolg van de lockdowns, maakt de supermarktbranche versneld de omslag naar online winkelen. In de eerste helft van 2020 groeide de online verkoop van levensmiddelen met 100% op jaarbasis, waarbij actieve online gebruikers met 200% toenamen, aldus de 2020 Digital Economy Index van Adobe Analytics. Over de hele wereld is de marktpenetratie van online boodschappen tot vijf jaar versneld in vergelijking met prognoses vóór COVID-19.

En hoewel deze groei ongetwijfeld verband houdt met de pandemie, bestaat er geen twijfel dat de populariteit van online boodschappen zal blijven. Bain & Company verwacht dat 35% tot 45% van de wereldwijde COVID-gerelateerde groei in online boodschappen permanent zal zijn, en stelt: “Strategisch gezien is het alsof iemand de tijd meerdere jaren vooruit spoelt binnen deze branche.”

Deze groei is uitstekend nieuws voor de grote supermarktketens – in het VK kunnen ze het zich veroorloven om miljarden aan COVID-19-steungeld aan de overheid terug te betalen. Ongeacht het succes moeten ze echter hard werken om concurrerend te blijven. Het is voor consumenten veel gemakkelijker om prijzen online te vergelijken en van winkel te wisselen dan om fysiek verschillende winkels te bezoeken. De enorme toename van de online vraag creëert ook uitdagingen voor kleinere lokale partijen die niet de schaal hebben om geavanceerde technologie platforms of dure marketingcampagnes te financieren, dus het wordt een ongelijk speelveld in de strijd om het geld van de consument. Kortom, digitale transformatie is nodig om concurrerend te blijven in de supermarktsector.

Marktplaatsen

Dit leidt ertoe dat supermarkten verschillende tools en technologieën evalueren die hun online propositie kunnen versterken. Een voorbeeld daarvan is de koppeling aan marktplaatsen, die door supermarkten over de hele wereld worden omarmd als het groeimodel.

Door hun aanbod online uit te breiden met externe verkopers, kunnen de grote supermarkten meer (en relevantere) producten aanbieden, klanten langer op hun site houden en een betere ervaring bieden in termen van keuze en voldoening. De kleinere derde partijen profiteren van een kant-en-klare online winkel die toegankelijk is voor een veel breder scala aan klanten via de marketingbudgetten van de grote ketens.

Marktplaatsen kunnen ook financiële voordelen bieden voor supermarkten. Door een concurrerende omgeving te creëren waarin verkopers concurreren op de beste prijs, kunnen supermarkten de prijsconcurrentie weerstaan. En cruciaal in een branche met uitdagende marges, is dat het model winstgevend is, waardoor supermarkten een strategie ontwikkelen om meer klanten aan te trekken zonder voorraadrisico.

Kroger

Er zijn dit jaar belangrijke stappen gezet in de richting van het marktplaatsmodel. In augustus 2020 maakte de grootste supermarktketen van de Verenigde Staten, Kroger, plannen bekend om hun eigen ​​marktplaats te lanceren als aanvulling op hun eigen aanbod. De nieuwe marktplaats biedt ongeveer 50.000 producten in meerdere categorieën, waaronder natuurlijke en biologische producten, huishoudelijke artikelen, interieurproducten, speelgoed, internationale gerechten en speciale artikelen.

GPA

Dit werd in mei voorafgegaan met een soortgelijke stap naar hetzelfde model door Grupo Pão de Açucar (GPA), de grootste voedingsdistributeur van Latijns-Amerika. GPA heeft zijn ambities op de markt hoog gelegd, met plannen om zijn online assortiment in 2021 met een opmerkelijke 26x te vergroten en het komende jaar 400.000 artikelen toe te voegen om een ​​enorme keuze aan levensmiddelen en algemene merchandise voor GPA-klanten te creëren.

Carrefour

In Frankrijk lanceerde Carrefour deze zomer een eigen online marktplaats, met de ambitie om tegen het einde van dit jaar 100+ verkopers en 100.000+ producten aan boord te krijgen. Het model bewijst nu al zijn waarde, niet alleen voor Carrefour maar voor het hele supermarkt-ecosysteem. Omdat niet-essentiële bedrijven werden gesloten vanwege nieuwe COVID-19-beperkingen, nodigde de supermarkt hen uit om gratis op zijn marktplaats te verkopen, waardoor ze de broodnodige toegang kregen tot een gestroomlijnd digitaal verkoopkanaal en het brede klantenbestand van Carrefour.

Dubbel voordeel

Deze toonaangevende supermarkten bedienen weliswaar verschillende geografische markten, maar ze erkennen allemaal de essentiële waarde van het marktplaatsmodel. Allereerst levert het een flexibele, schaalbare en winstgevende basis is voor hun eigen groei, maar tegelijkertijd levert de marktplaats ook brede voordelen op voor de samenleving door de ondersteuning van de vele worstelende kleine bedrijven die in het huidige klimaat alle hulp nodig hebben die ze kunnen krijgen.

Over de auteur: Jasper Spaans is Senior Business Development Representative bij Mirakl.

 

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond