Talent aantrekken en behouden: tips van ING en Indeed

Voor recruiters is het tegenwoordig niet alleen een uitdaging om talent binnen te halen, maar ook om ervoor te zorgen dat ze aan boord blijven. Hoe zorg je er als bedrijf voor dat je gevonden wordt door zowel actieve als latente banenzoekers?

Volgens Sander Poos, Managing Director van Indeed Benelux, is het allereerst belangrijk om je te realiseren dat het zoekgedrag van potentiële medewerkers totaal veranderd is. De klassieke 80-20 regel – 20 procent is actief op zoek en 80 procent niet – is allang niet meer van toepassing. “Uit eigen onderzoek blijkt dat 79 procent van de medewerkers vacatures bekijkt. Ze willen onder andere weten hoe hun huidige positie zich verhoudt tot de arbeidsmarkt. Online is het heel gemakkelijk om zo’n scan te doen.”

Gusta Timmermans, Global Head of Recruitment & Employer Branding van ING, vindt het een herkenbaar resultaat. “De mentaliteit is veranderd. Mensen blijven niet meer hun hele leven bij een bedrijf. Nu willen medewerkers continu leren en ontwikkelen en kijken ze naar de volgende stap. Door vacatures te bekijken kunnen ze ook zien in hoeverre ze al voldoen aan wat er wordt gevraagd en waar nog een ‘gap’ zit.”

Tweede interessante resultaat van het Indeed-onderzoek is dat 65 procent van de mensen binnen drie maanden nadat ze met een nieuwe baan zijn gestart, alweer vacatures aan het zoeken is. “On-boarding is dus net zo belangrijk als talent aantrekken,” aldus Poos.

Het zoeken van nieuwe mensen moet volgens Poos door middel van een geïntegreerde aanpak, waarbij de optimale mix van gratis inbound verkeer, betaalde campagnes en outsourcing wordt gezocht. Timmermans is het hiermee eens. “Er is heel veel onwetendheid welke kanalen het beste werken en hoe je dat kunt meten. Ik geloof heel sterk in je positioneren als corporate brand. Daar zoek ik kanalen bij die passen bij de doelgroep. Die keuzes moet je continu tweaken. En uiteraard meet je het rendement op de investering.”

Weten hoe je dat doet? Bekijk hier de webinar ‘Hoe zorg je dat talent op zoek gaat naar jou?’ Met daarin ook tips van Poos en Timmermans over hoe je omgaat met heel veel reacties op een vacature, de kwaliteit van sollicitanten vergroot en de kwantiteit verkleint en de cost per hire reduceert.

2 Reacties

Interessant

De arbeidsmarkt trekt weer aan, wordt weer krapper. Ik denk dat het creëren van betrokkenheid en verantwoordelijkheid sleutelwoorden zullen zijn bij het aantrekken en binden van menselijk kapitaal. Voorwaarde daarbij is ook wel – meen ik – dat potentiele werkgevers loskomen van het eenzijdig denken in functiebeschrijvingen en functieprofielen en daarbij een persoon zoeken, maar meer moeten kijken naar welke interessante kandidaten in de markt zijn en op welke wijze die van toegevoegde waarde kunnen zijn voor hun bedrijf. Joost Niederer

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug