-

De toekomst van Search: hoe zoekmachines voorspellen wat je wilt weten

Met de recente RankBrain update heeft Google een zelflerend systeem geïntroduceerd dat na verloop van tijd moet gaan bepalen wat de intentie is van je zoekopdrachten. De verwachting is dat specifieke zoekwoorden steeds minder belangrijk worden en dat de zoekmachines middels kunstmatige intelligentie steeds beter doorhebben wat de gedachte achter een bepaalde zoekopdracht is. Ze kunnen steeds beter voorspellen waar je nu precies naar op zoek bent, ook al is de zoekopdracht misschien ongelukkig geformuleerd.

Welke effecten heeft dit op Search en waar gaan we naartoe in de toekomst? Kunnen we de zoekmachines blijven sturen middels goede zoekwoorden en slim website design, of ontwikkelt de kunstmatige intelligentie zich dusdanig dat zoekmachines straks slimmer worden dan mensen?

Voorgesteld Beeldmateriaal 2

Sarcastische robot

In de in 2014 uitgekomen sciencefiction film Interstellar is een scène te zien waarin robot TARS tegen astronaut Cooper zegt dat er een optie bestaat om een lichtje te laten branden wanneer de robot een grap maakt. Ook heeft robot TARS opties om zijn sarcasmeniveau omhoog of omlaag bij te stellen en wil hij bepaalde informatie over een ander personage niet meteen vrijgeven omdat zijn discretieniveau op ‘hoog’ staat.

Tijdens de film bouwen Cooper en zijn crew een emotionele band op met de robot maar moet Cooper op een gegeven moment een moeilijke beslissing nemen die voor de robot waarschijnlijk geen fijne gevolgen zal hebben. Eén van zijn teamleden vindt dat hij dit niet kan maken. Het antwoord van Cooper: “Het is en blijft een robot. Ik geef de opdracht en hij voert die uit.”

Zelfde zoekopdracht, verschillende resultaten

Robots die concepten als sarcasme en discretie begrijpen; het valt te bezien of het ooit zo ver gaat komen. Waar we op korte termijn naartoe gaan is echter al een stap in deze richting. De door Google ingezette koers gaat zich nog verder ontwikkelen.

Het is op dit moment al zo dat de zoekopdracht ‘de beste slager’ verschillende resultaten oplevert in Rotterdam dan in Amsterdam, waarschijnlijk zelfs in verschillende stadsdelen. Dit komt omdat zoekmachines de locatie van je telefoon of PC meenemen bij het bepalen van het voor jou meest relevante zoekresultaat. De recente ontwikkelingen in het zoekalgoritme van Google gaan veel verder dan locatie alleen. Het is goed voor te stellen dat het volgende scenario in de nabije toekomst al mogelijk is:

Stel dat je zoekt op ‘treintijden Tilburg naar Eindhoven’. Eenmaal in Eindhoven is het erg gezellig en je realiseert je ineens dat je de laatste trein terug naar Tilburg moet halen. Wanneer je zoekt op ‘treintijden station Eindhoven’ weet Google al dat je meest waarschijnlijke bestemming Tilburg is vanwege je vorige zoekopdracht eerder op de dag. Je zult een tabel te zien krijgen met treinen die naar Tilburg gaan en zelfs alternatieve transportmethodes zoals een taxibedrijf.

Van zoekwoorden naar zoekintentie

Deze trends wijzen steeds meer op een verschuiving van specifieke zoekwoorden naar de zoekintentie van de zoeker. Zoekwoorden zullen steeds minder belangrijk worden, je website zal gevonden worden als het de informatie biedt waar de zoeker naar opzoek is. Ga maar na: in het voorbeeld van de treintijden komt een taxibedrijf naar voren dat waarschijnlijk het woord ‘trein’ niet één keer op de website heeft staan. Wat je namelijk wil weten is hoe je van A naar B kunt komen, desnoods op een andere manier als je de laatste trein gemist hebt.

Zoekmachine optimalisatie specialisten zijn het er grotendeels over eens dat goede content de sleutel is voor de nabije toekomst. Maak de beste content die er bestaat voor bepaalde vragen en de zoekmachines zullen dit zodanig waarderen dat je content gevonden wordt door de juiste doelgroep, ongeacht zoekwoorden.

Spraakgestuurd zoeken; de brug naar emotioneel zoeken?

Een andere ontwikkeling die al een behoorlijke tijd gaande is, is spraakgestuurd zoeken. Je kunt tegenwoordig al simpele vragen stellen aan je smartphone die door middel van spraakherkenning vertaald worden in een zoekopdracht. Deze systemen kunnen zelfs al slimmer worden door jouw stem, accent en specifieke manier van praten te herkennen.

Het is interessant om te zien hoe dit zich verder zal ontwikkelen en welk effect het zal hebben op de manier van zoeken. De rekenkracht van supercomputers verhoogt zich in moordend tempo en het einde hiervan is nog lang niet in zicht. Misschien lukt het wetenschappers in de toekomst wel om naast spraakherkenning ook de emotie in je stem te herkennen.

Bedenk zelf maar eens wat voor verschillende zoekresultaten er naar voren zullen komen als je op een sarcastische toon zoekt op ‘het weer is geweldig vandaag zeg!’ ten opzichte van op een blije manier. In het eerste geval krijg je misschien wel te zien waar je een paraplu kunt kopen, in het tweede geval krijg je suggesties voor een leuk terras in de buurt.

Een robot die sarcasme herkent; misschien wordt het ooit wel werkelijkheid. Maar het zal altijd een robot blijven; geef de opdracht en de robot voert hem uit.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond