-

Toolinq is er voor de zachte kant van CRM

Een CRM-tool van Nederlandse makelij. Je moet maar durven tussen de grote jongens als Salesforce en Microsoft. Maar Ingrid Tappin en Sabine Schoorl uit Overveen claimen dat hun oplossing uniek is: Toolinq verbindt mensen uit alle organisatielagen met elkaar. Real time en overzichtelijk, in een omgeving die je kunt vergelijken met Facebook.

Ondanks alle communicatiemiddelen weten werknemers binnen een bedrijf niet of onvoldoende van elkaar, wie met wie praat over wat. We delen onderling weliswaar non stop bergen informatie (via vergaderingen, e-mails, documenten, intranet en CRM), maar we communiceren niet echt met elkaar. We delen onze relaties niet. Werken langs elkaar heen. En zo lekt er onnodig vaak relevante informatie weg.

Het wemelt van de CRM tools, waarin ook steeds meer sociale elementen opduiken. Wat is er daadwerkelijk anders in jullie oplossing?
“Bij ons is het sociale element dat je onderling samenwerkt en met elkaar deelt. Klantinformatie niet alleen verzamelen, maar vooral realtime met elkaar delen door erover te communiceren in een tijdlijn, zoals je ook kent van bijvoorbeeld Facebook. Wij zeggen zelfs Toolinq is ‘faster than real time’, want door vooraf aan te kondigen wat je gaat bespreken met welke klant of collega, voorkom je situaties dat een andere collega zegt: ‘Had ik dat maar vooraf geweten, want…’ Wat ook anders aan onze tool is is dat de gebruikers hun LinkedIn contacten kunnen inladen en meteen kunnen werken met een database die altijd up to date is. Overigens werken de meeste CRM systemen niet mobiel en sowieso niet real time, zoals Toolinq dat wel is.”

De ondernemers die jullie citeren, zeggen: ‘We delen onderling weliswaar non stop bergen informatie (via vergaderingen, emails, documenten, intranet en CRM) maar we communiceren niet echt met elkaar.’ Voorziet een oplossing als Yammer daar juist niet in?
“Het grote verschil tussen Toolinq en Yammer is dat Toolinq vooral en nadrukkelijk bedoeld is voor klantcommunicatie, dus alle informatie en gesprekken over en met klanten. Kansen, toezeggingen, geruchten, krantenberichten, alle informatie die je bespreekt en hoort bij klanten die je wilt delen met je team. Nog een verschil met Yammer is dat je in een oogopslag de LinkedIn-contacten van je teamleden kunt zien, een handige optie die bijna niemand levert. Als je bijvoorbeeld bij een nieuw bedrijf binnen wilt komen, zoek je eenvoudig op wie binnen jouw team al met die klant verbonden is zodat je een ingang hebt. Zo maakt het hele team gebruik van het totale netwerk aan relaties, voor ons is dat ècht ‘social’.”

Voor welke specifieke doelgroepen zouden jullie deze oplossing willen adviseren? CRM is traditioneel vooral gericht op verkoop. Hoe staat het met klantondersteuning?
“Dat klopt, de meeste CRM systemen worden gebruikt door commerciële mensen. Wij willen juist het gehele bedrijf betrekken bij alle processen waar klantcontact is. De secretaresse hoort, ziet en weet van alles, de receptioniste, de financiële medewerkers, de innovatiemanagers, ja wie eigenlijk niet? Het is zonde dat deze kennis en capaciteiten in het commerciële proces worden uitgesloten terwijl ze juist zoveel kunnen bijdragen. Met Toolinq kan iedereen samenwerken omdat het systeem simpel en overzichtelijk is.

Hoe sluit jullie oplossing aan op bestaande CRM oplossingen?
“Zoals gezegd werkt Toolinq samen met je eigen LinkedIn database van contacten. We hebben voor LinkedIn gekozen omdat alle zakelijke informatie zoals bij welk bedrijf werkt iemand en welke functie heeft hij of zij eigenlijk het meest gebruikt wordt. We sluiten niet uit dat we in de toekomst ook met andere zakelijke sociale netwerken een verbinding gaan maken indien onze klanten daar behoefte aan krijgen. Toolinq is met input van onze klanten ontstaan en gecreëerd, we betrekken onze klanten daarom ook bij de doorontwikkeling ervan.”

In welke vorm is het beschikbaar, alleen iOS nu? Hoe staat het met desktop?
“Toolinq is op dit moment beschikbaar voor de iPad, binnenkort zal het ook voor de iPhone beschikbaar komen. Dit geldt overigens ook voor de desktop versie, want als je het hele bedrijf wilt kunnen betrekken is dat vanachter je bureau te organiseren, je hoeft het niet per se alleen je mobiel te gebruiken.”

De CRM markt wordt gedomineerd door kapitaalkrachtige partijen. Hoe gaan jullie je daar tussen wurmen?
“We hebben op dit moment voldoende kapitaal om te groeien. Onze ambitie voor dit jaar is echter niet om zoveel mogelijk gebruikers te werven, we hebben liever 5.000 super tevreden gebruikers. We vergelijken onszelf eigenlijk niet met de bestaande CRM systemen, want onze tool is in veel gevallen een slimme aanvulling op bestaande CRM systemen. Toolinq is voor de ‘zachte kant van CRM’ zeggen wij altijd. Alle kansen, geruchten, verhalen en gesprekken die je wel wilt stroomlijnen, bewaren en organiseren maar waarvoor je niet per se een ingewikkeld CRM systeem wilt inzetten die met name ingericht zijn op zware sales professionals. Feedback die we krijgen is: ‘Toolinq voelt niet als een extra taak zoals traditionele CRM, het is simpel en snel en iedereen die de juiste mindset en behoefte heeft om kennis en kansen te delen kan het gebruiken. Kortom, wat ons betreft zijn wij met Toolinq eerder een partner in crime dan een concurrent van de grote jongens.”

Hoe zie je dit platform over enkele jaren?
“Wij geloven dat onze software over een paar jaar nog steeds de eenvoud zal hebben van nu, want dat is de kracht van Toolinq. Uiteraard wel aangevuld met een aantal slimme features en mogelijkheden die we nu al op de plank hebben liggen, met als doel om het voor gebruikers wereldwijd nog leuker en makkelijker te maken om commercieel samen te werken.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond