Deel dit artikel
-

CRM gaat nu echt naar de cloud

De markt voor CRM-software in West-Europa zal dit jaar met ruim 9 procent stijgen. Dat verwacht Gartner. De omzet komt daarmee op 5,5 miljard dollar.

De grootste groei zit hem niet verrassend in CRM als clouddienst. De omzet uit deze sector gaat met een kwart stijgen naar 2,3 miljard dollar. Dit jaar wordt naar verwachting 49 procent van de CRM-applicaties als clouddienst geleverd. In 1999 was dan nog maar één procent.

Volgens Gartner blijven bedrijven hun budgetten voor CRM verhogen, ondanks de economische situatie. Gemiddeld wordt het budget met 2,5 procent verhoogd ten opzichte van 2013.

Een belangrijk element is de interactie met sociale media en het gebruik van CRM-applicaties via mobiele apparaten.

Het onderzoek van Gartner werd in dertig landen uitgevoerd.

Deel dit bericht

2 Reacties

Gerben Busch

Goed om te zien dat steeds meer merken en organisaties het belang van communicatie op basis van inzicht in individueel gedrag inzien. Tegelijkertijd is het jammer te constateren dat een investering in een duur CRM-softwarepakket (ook al is dat beschikbaar via de Cloud) als oplossing wordt gezien. Reverse engineering wat mij betreft. Daarnaast zijn veel CRM- en marketing automation oplossingen georganiseerd rondom processen (waarbij de zgn. sales funnel nog steeds als lineair wordt gezien, terwijl die dat niet is) in plaats van rondom potentiële en bestaande klanten en hun gedrag. Er zijn betere oplossingen om snel stappen te zetten in het opbouwen van relaties met potentiële en bestaande klanten.

Pieter

Goed om te zien dat bedrijven blijven investeren in CRM. Zeker de cloud oplossing maakt het nu ook voor kleinere ondernemingen interessant om met CRM te starten. Vroeger stond daar een enorme investering tegenover, terwijl de grootste kosten nu gespreid kunnen worden dankzij het abonnementmodel.
Op zich een betaalbare oplossing dus om gebruik te maken van dezelfde tools als de ‘grote jongens’, al is het succes ervan wel afhankelijk van de integratie binnen de bestaande bedrijfsprocessen en de adoptatie door de medewerkers.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond