-

De transformatie van personeel voor een AI-gedreven toekomst

Een derde van de Europese bedrijven is overgestapt op AI. Een groei van 32 procent sinds vorig jaar die, als deze aanhoudt, tegen 2030 600 miljard euro extra aan bruto toegevoegde waarde kan bijdragen aan de Europese economie. De impact van kunstmatige intelligentie op de economie kan niet ontkend worden, maar hoe zit het met de werknemers?

Er is zeker bezorgdheid over het verlies van banen. Maar de realiteit is dat AI zowel uitdagingen als kansen biedt voor e-commercebedrijven.

Pessimisme onder werknemers aanpakken

Volgens een recent onderzoek van McKinsey zijn werknemers in verschillende sectoren pessimistisch over hun toekomst met het oog op de toepassing van AI. Maar hoe kan het ook anders als bedrijven als Moneybird (sinds kort Bird genaamd) werknemers ontslaan en IBM plannen om mensen aan te nemen, voor functies waarvan ze denken dat ze geautomatiseerd kunnen worden, stopzet?

Voor e-commercebedrijven geldt dat investeren in bijscholingsinitiatieven om het personeel voor te bereiden op een AI-gedreven toekomst, zorgen zal wegnemen, het moreel zal stimuleren en de productiviteit zal verhogen.

Door het bestaande personeel te betrekken en te motiveren door trainingen aan te bieden zijn jullie beide voorbereid op de brede inzet van AI. Deze trainingen kunnen zich richten op het ontwikkelen van nieuwe AI-producten, leren hoe complexe data te analyseren met behulp van AI of OpenAI in te zetten in het voordeel van het bedrijf. Door werknemers de tools te geven om effectief met AI-systemen te werken, investeren bedrijven niet alleen in de toekomst van hun personeel, maar versterken ze ook hun concurrentiepositie in een steeds veranderend landschap.

Het belang van AI-training voor werknemer en -gever

Om volledig gebruik te kunnen maken van AI en de voordelen ervan, moeten werknemers worden uitgerust met de nodige vaardigheden om zij aan zij met AI-tools te kunnen werken, gegevensinzichten te interpreteren en AI-systemen effectief te gebruiken.

Dit vereist een strategische benadering van training en ontwikkeling, afgestemd op de specifieke behoeften van de branche en het bedrijfsmodel van het bedrijf.

Samenwerken met technische opleiders die gespecialiseerd zijn in AI-gerichte training kan een waardevolle bijdrage leveren aan deze transformatie en daarmee de arbeidsproductiviteit. Zij kunnen programma’s op maat ontwikkelen die inspelen op de specifieke uitdagingen en mogelijkheden van teams en bedrijven.

Werknemers staan hiervoor open omdat ze beseffen dat dit hun toekomstbestendigheid vergroot en hun marktwaarde verhoogt. Door te investeren in AI-training tonen werkgevers waardering voor hun personeel en bouwen ze vertrouwen op. Werknemers voelen zicht erkend en zijn gestimuleerd om bij te dragen aan de groei van het bedrijf.

Een team dat klaar is voor de toekomst en in staat is om mee te bewegen met de uitdagingen en kansen die deze technologische ommekeer met zich meebrengt, kan de motor zijn achter succes in het nieuwe tijdperk van AI.

Nieuwe functies in een AI-gedreven e-commerce landschap

Er wordt verwacht dat AI tegen 2025 tot 7,8 miljoen nieuwe banen zal creëren, tegelijkertijd heeft het ook het potentieel om ongeveer 3,8 miljoen bestaande banen te vervangen.

Dit benadrukt de hervormende impact die kunstmatige intelligentie kan hebben, met schattingen die voorspellen dat maar liefst 45 procent van de huidige betaalde activiteiten in verschillende industrieën kan automatiseren.

In de toekomst is de verwachting dat e-commercebedrijven een breed scala aan nieuwe AI-functies zullen implementeren om activiteiten te verbeteren en de klantervaring te optimaliseren. Enkele van de nieuwe functies zijn AI-trainers, AI-product-manager, data-analisten, machine learning-ingenieurs en AI-ethici. Een AI-compliance manager die ervoor zorgt dat het gebruik van kunstmatige intelligentie binnen de regels en richtlijnen blijft, zal ook nodig zijn.

Over de auteur: Whitney van der Zanden is Sr. Growth Manager bij Ironhack

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond