-

Neckermann breidt aanbod fors uit met behulp van Expedia

Thomas Cook heeft de samenwerking met Expedia nu ook in Nederland officieel uitgerold. Klanten van Neckermann krijgen op de site toegang tot 120.000 accommodaties die zij – al dan niet met vlucht – kunnen boeken.

De kern van het Thomas Cook-product blijft sun & beach, legt Mariëlle Vaneman, manager e-commerce uit. Om klanten ook op het gebied van hotel-only en stedentrips van dienst te kunnen zijn zonder afbreuk te doen aan de focus op het kernproduct, is de samenwerking met Expedia aangegaan. “Expedia heeft het productaanbod en de boekingstechnologie. Het is natuurlijk een grote internationale speler die al veel heeft getest en verbeterd aan de booking flow. De tool is als white label geïntegreerd in neckermann.nl. Wij kennen op onze beurt de lokale markt goed en zorgen voor de marketingactiviteiten en customer support. Daarvoor worden we beloond met een percentage van de omzet per boeking.”

Volgens Vaneman merkt de klant weinig van het feit dat er aan de achterkant meerdere booking tools draaien op de site. “Als bezoeker kies je welk product je interessant vindt, dus sun & beach of een stedentrip. Vervolgens ga je die booking flow in, waarbij zoveel mogelijk is gewerkt in de look & feel van Neckermann.”

Marielle Vaneman, Neckermann

Stedentrips lopen via Expedia

De eigen inkoop van stedentrips is flink teruggeschroefd. “Dat gebeurt nu via Expedia. We hebben nog wel een deel wintersport en autovakanties dat we zelf inkopen. Op den duur, in de tweede fase van de samenwerking, wordt dit aanbod ook boekbaar op het Expedia-platform. Dat doen we nu nog niet om bestaande klanten niet van ons te vervreemden. Veel mensen boeken specifiek hun wintersport- of autovakantie of een bepaalde camping bij ons. We willen er wel voor zorgen dat het nieuwe aanbod dat via Expedia loopt, bij hun in de smaak valt.”

De afgelopen maanden stond in het teken van een soft launch, waarbij de kinderziekten werden opgespoord. “We hebben er nog geen ruchtbaarheid aan gegeven, maar mensen kunnen het Expedia-aanbod al wel boeken,” vertelt Vaneman. “Daar hebben we ook al learnings uitgehaald. Wij dachten bijvoorbeeld dat het merendeel van de boekingen voor losse hotelovernachtingen zou zijn. Maar we zien juist dat stedentrips, waarbij het hotel wordt gecombineerd met een vlucht, veel meer worden gekozen.”

Tweede en derde vakanties

In de marketingcampagne richt Thomas Cook zich op de bestaande Neckermann-klanten, die nu niet alleen voor hun langere zonvakantie, maar ook voor korte trips bij de touroperator terecht kunnen. “Van een weekendje weg in eigen land tot een stedentrip, ons aanbod is enorm uitgebreid. Hiermee spelen we in op de groeiende markt van tweede en derde vakanties.”

De hotels die worden aangeboden op de site, zijn beoordeeld door Thomas Cook op geschiktheid en health & safety. Vooralsnog is het Expedia-aanbod alleen verkrijgbaar bij Neckermann en nog niet via het B2B-merk Thomas Cook, dat door reisagenten wordt verkocht. “We zijn aan het onderzoeken of dit wenselijk is, welke technologie ervoor nodig is en hoe we het zouden kunnen vormgeven. De vraag is of hier veel interesse voor is vanuit de branche. De meeste reisagenten hebben zelf deals met Expedia of een dergelijke partij.”

Tot slot, wanneer is het project wat Thomas Cook betreft een succes? Vaneman: “Als we zowel bestaande als nieuwe klanten beter kunnen bedienen met de uitbreiding van het productportfolio. En voor mij persoonlijk als we een flinke conversie weten te realiseren.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond