-

Update Digital Teams: Een goed team heeft de juiste mensen, processen en tooling

Het geheim van een succesvol digital team is om het gezamenlijke doel scherp te hebben en dat de teamleden én hun verwachtingen op elkaar zijn afgestemd. Het blijkt niet eenvoudig om een team te laten samenwerken in het almaar veranderende digitale werkveld. Onder meer Zalando, ABN Amro, Unive en Schiphol delen hun learnings met digital teams.

Geen pleidooi over digitale transformatie, maar hands-on tips over de organisatie hiervan? Emerce organiseert jaarlijks het event Digital Teams, dit jaar samen met Dept. Deze dag staat in het teken van leren en inspiratie. Leren van bedrijven die je met vallen en opstaan zijn voorgegaan en concrete tips geven voor het inrichten en versnellen van een digital dreamteam.

Om een team te laten werken, is de juiste cultuur nodig binnen een bedrijf: zorg dat alle neuzen dezelfde kant op staan en iedereen samen dezelfde richting op beweegt. Succes is niet alleen afhankelijk van slimme techniek of van een fancy design, maar van een goede balans tussen creativiteit, technologie en data. Hoe doen de voorlopers in onze industrie dat eigenlijk? Tijdens het Digital Teams-event komt dit naar voren tijdens interessante talks van Zalando, Eneco, Elsevier, New10, ABN Amro, Unive, Schiphol, Jumbo, De Persgroep en Waternet. Verrassende inzichten vinden we ook terug in de talks van  Julian Jagtenberg en Lara Ankersmit.

The North Star Metric

Somnox is een start-up die creativiteit, techniek en data combineert in alles wat ze doen en daarmee de wereld verovert. Julian Jagtenberg, co-founder van Somnox, heeft als doel om zoveel mogelijk mensen beter te laten slapen. Hij werkt met zijn team continu samen om dat voor elkaar te krijgen en gebruikt daarvoor The North Star Metric, ontstaan in Silicon Valley. Dit is het getal dat het beste de waarde van je product voor de klant weerspiegelt. Alles inzetten om deze waarde – dus dit getal – te verhogen, is de sleutel tot duurzame groei van je klantwaarde.

Voorbeelden van bedrijven die ook op basis van The North Star Metric opereren, zijn Facebook en Airbnb. Het aantal geboekte nachten is het magische getal voor Airbnb. Dit getal weerspiegelt de geleverde waarde aan zowel gasten als hosts. Voor Facebook is dit getal het aantal dagelijks actieve gebruikers. The North Star Metric werkt dus heel goed om het doel voor je team scherp te krijgen en houden.

De innovatiekracht van de publieke omroep

Lara Ankersmit, hoofd digitale media en initiator van het NOS innovatielab, innoveert continu. Hoe blijf je innoveren met een in-house developmentteam en een nieuwsredactie die zeven dagen per week en vierentwintig uur per dag op volle toeren draait?  Om (nieuwe) mensen te bereiken moet de NOS meer doen, op meerdere platformen, samen met redacties en publiek.

Het NOS Lab experimenteert in multidisciplinaire teams met nieuwe technieken en vertelvormen voor de gebruiker van de toekomst. Ze testen en verkennen de nieuwste platforms en technologieën. Dit doen zij door kortlopende projecten op te starten, denk aan specials. Hiernaast ontwikkelen ze social concepten (Snapchat, Instagram, YouTube) en werken de redactie en digitale media op dagbasis samen.

Een recente special die uit het innovatie lab voort is gekomen, is het Onder de duim-project. Het lab deed onderzoek  naar het mobiele telefoongebruik en stelde de inzichten middels een interactieve beleving beschikbaar. Naast dit soort projecten, zet het NOS lab momenteel ook in op schermloze, interactieve concepten.

Nooit 100% klaar

Een succesvol multidisciplinair team? Zorg dat deze voldoet aan de volgende drie zaken: de juiste mensen, het juiste proces en de juiste tooling. Natuurlijk is elke situatie, elk bedrijf en elk team anders, dus het is zaak om nauw met je team samen te werken zodat tijdig aan bod komt wat er nodig is om je digitale team nog beter te maken en hier samen voor de volle honderd procent voor te gaan. En, tenslotte: heb plezier samen en accepteer dat je nooit helemaal klaar bent.

Deel dit bericht

1 Reactie

Bert van Hijfte

De “juiste mensen”betekent dat in de globaliserende wereld met internationale, agile teams waarin de meeste organisaties werken er meer aandacht moet zijn voor de zogenaamde soft skills van alle medewerkers. Naast zaken als empathie, zin in samenwerking, intellectuele nieuwsgierigheid en een kritische geest betekent dat het er veel meer aandacht moet zijn voor cultuur(verschillen) en interculturele communicatie. Het feit dat mensen met heel verschillende achtergronden zo ogenschijnlijk veel gemeen hebben betekent niet dat ze over fundamentele zaken ook het zelfde denken. Ook de wijze van communiceren van mensen met een andere culturele achtergrond verschilt enorm. Voor hechte, innovatieve teams moet er op dat punt nog het nodige gebeuren wil de digitale transformatie ook succesvol zijn.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond