-

Dagelijks de meest actuele en authentieke content uit het hart van je community

E-commerce is soms een kwestie van veel zenden. Maar wat gebeurt er als je de klant zelf de content laat maken voor advertenties en e-mail campagnes? Dan krijg je ineens een heel ander verhaal. Een verhaal dat gaat over de innige band die je kunt opbouwen door User Generated Content. En een verhaal dat eindigt met een wel heel voordelig prijskaartje. Van clickratio, tot kosten- en tijdsbesparing: dit zijn de grootste voordelen van een advertentie of e-mailcampagne met User Generated Content.

Voordeel 1: Instant loyaliteit

De heilige graal van de online wereld is de trouwe klant die altijd weer bij je terug komt. Dat is op het web een stuk lastiger dan in real life waar je de klant nog kunt zien en spreken; waar je een band kunt opbouwen. Met User Generated Content in je online marketingmix wordt de kans op een loyale klant een stuk groter. Je maakt immers rechtstreeks contact dat ook nog eens relevant is voor beide partijen.

Als je de Instagram-foto van een klant in een campagne gebruikt, laat je zien hoe belangrijk de klant is voor je bedrijf. Tegelijkertijd maak je de klant bijna letterlijk onderdeel van een merk. Een klant denkt al snel: een merk dat ‘mijn’ content gebruikt, wordt ook gevoelsmatig direct een beetje meer ‘van mij’.

 

Voordeel 2: 75% van je klanten kijkt liever naar User Generated content

Online shoppen is kijken, kijken en natuurlijk uiteindelijk kopen. Je wilt dus zoveel mogelijk kijkers, oftewel potentiële kopers aantrekken. Traffic op je website genereren is niet eenvoudig en de online concurrentie is oneindig groot. 

Met User Generated Content krijg je hier een grote voorsprong. Door de foto’s, video’s en recensies van je klanten op je kanalen te tonen, speel je in op het vertrouwen in je merk. Uit onderzoek blijkt dat 75% van de klanten liever kijkt naar foto’s die door andere klanten zijn gemaakt. Ook e-mailcampagnes met User Generated Content hebben een veel hogere click to open ratio (CTOR) dan mails met professionele content. User Generated Content is authentiek, en wordt als veel eerlijker en meer betrouwbaar ervaren.

Voordeel 3: bouw een community met je merknaam

Zodra je klanten doorhebben dat jij hun eigen content graag laat zien op al je kanalen, zullen een aantal daar graag gebruik van maken. Eigenlijk stap je hiermee in een mooie vicieuze cirkel. Je klant gebruikt je merknaam, of hashtag. Hierdoor weet jij dat je klant content plaatst over één van je producten, of diensten en kun jij de foto vervolgens doorplaatsen op je eigen kanalen. Ondertussen wordt je merknaam steeds vaker genoemd, omdat een aantal klanten graag wil dat jij hun content doorplaatst. 

Hiermee kun je heel gericht je eigen (merk-)community bouwen. Dit zijn de mensen die het gaaf vinden dat jij hun content deelt én de mensen die dus ook je producten of diensten graag gebruiken. 

 

Voordeel 4: geld, oftewel lage kosten voor groot resultaat op meerdere kanalen

Contentcreatie is één van de duurste onderdelen van je marketing. Tegenwoordig geven merken ruim een derde van hun totale marketingbudget uit aan content creatie. Of je dit nu inhouse doet, of extern: het blijft een productieproces dat veel tijd en dus geld kost. Hoe goed je content producers ook zijn, ze kosten veel vergeleken met het resultaat dat je vaak ook kunt boeken met content die is gemaakt door de klant zelf. 

Maar, pas op….

Wil je je User Generated Content optimaal inzetten in advertenties en e-mailcampagnes, zorg dan dat je dit gestructureerd doet. Met de juiste tools vind je de juiste content, kun je deze managen en uiteraard (daar draait het natuurlijk om) je resultaten meetbaar maken. Het is namelijk enorm zonde wanneer je goed presterende content maar één keer gebruikt. Wordt User Generated Content vaak aangeklikt in een advertentie? Gebruik diezelfde content dan vooral ook in je e-mailcampagne, of op je site.

Kortom: wil je écht een band opbouwen met je klant en gericht resultaten boeken? Gebruik de content van je klant, die élke dag weer verse content levert.

Over de auteur: Serdal Sayar is partner manager & business development bij Flowbox.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond