-

UX-writers: design met woorden

Bekijk deze dagen vacatures bij leading techbedrijven en je ziet overal permanente openingen voor UX-writers. Waar komt UX-writing vandaan? En is het here to stay?

Van kassa naar inbox

Laten we beginnen met de verandering die de UX-writer heeft gelanceerd. Dat is de steeds grotere rol die interfaces spelen in ons leven. Steeds minder zien we mensen achter kassa’s – steeds vaker belanden we in een orderflow met als eindpunt een bestelbevestiging in onze inbox. 

Hogere verwachtingen

Uiteraard zijn we door die toename aan digitaal gedrag ook meer gaan verwachten van de kwaliteit ervan. UX-designers vormden hiervoor de eerste ‘nieuwe’ experts. Zij gaven vorm aan de verschillende userflows en konden deze vervolgens optimaliseren op basis van gedrag (conversie). En bij veel bedrijven gebeurt dat nog steeds zo. Anderen legden de lat nog wat hoger. 

Een online gesprek met de klant

Klantervaring gaat verder dan functionaliteit. Er komt ook gevoel bij kijken. Emotie, zelfs. En in een interface zijn het woorden die de juiste – of verkeerde – snaar raken. Om daar de juiste woorden te gebruiken heb je een flinke dosis empathie nodig. Want een klant wil niet altijd zo snel mogelijk met een tasje in de hand weer de zaak uitgeduwd worden. Hij of zij wil gezien worden, erkend, aandacht krijgen. Kortom: een leuke ervaring hebben. En het is de taak van de UX-writer om in te schatten welke bui een klant op welk moment in de app of op de website heeft. En om die spot-on copy te schrijven moet je toch echt een specialist zijn.

Het merk als interface

Nu had elk zichzelf respecterend bedrijf natuurlijk al jaren een tekstschrijver of contentmanager in dienst (al dan niet freelance). Maar die mochten zich vooral bezighouden met de ‘content’ van een website. De ‘over ons’-pagina. De FAQ’s. En laten we de lappen SEO-copy niet vergeten. Kortom: copy was vooral zenden. Marketing. Contentstrategie ging (en gaat) ook vaak over het pushen van tekst en beeld. De dialoog met je klant voerde je offline, in de ‘echte’ wereld. 

Dat is vandaag wel anders. Nu is je digitale domein (je interface) je merk geworden; daar ga je het gesprek aan met je gebruiker. En die interface, dat is het rijk van de UX-designers. Maar designers zijn geen schrijvers. Designers denken ruimtelijk, visueel. Niet tekstueel. En niet gericht op die dialoog waaraan mensen behoefte blijven houden, ondanks dat ze niet in een echte winkel zijn. Dat gesprek voert de UX-writer via de interface. 

UX Writing

UX-writing verbindt marketing, content en UX design

 

Een vaste stoel aan de designtafel

Nu hoef je als goede copywriter geen complete ommezwaai te maken voordat je jezelf UX-writer kunt noemen. Je moet wel een andere bril opzetten. Want het takenpakket is breder en de rol belangrijker: UX-writers denken na over de gehele journey van de klant en werken op het snijvlak van design, taal, psychologie en technologie. 

De UX-writer bewijst zijn toegevoegde waarde via hogere conversie en verbeterde klantervaring. Die bewijsdrang is ook nodig, want de ruimte voor copy blijft klein – zowel in de interface als in het aantal uur dat hij aan die interface kan werken. Gelukkig hebben UX-writers de wind mee. Want als voice de interface van de toekomst is, is UX-writing het design.

Manon Miltenburg is een van de sprekers op Emerce DARE dat 15 oktober plaatsvindt in Pakhuis de Zwijger. Tijdens dit eendaagse event delen de beste creatieven van dit moment hun visie op onze digitale toekomst, met onderwerpen als design systems, multi-dimensional user experiences, UX-writers en nieuwe visies op creatieve processen. Tickets zijn HIER nog verkrijgbaar.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond