-

Sabina Dirks (Breda Game City): ‘We hebben een van de beste game-opleidingen ter wereld’

Wat stelt Nederland voor in de gaming-wereld? CreativeNL en de Dutch Games Association stonden op het grootste gaming-evenement ter wereld, Gamescom in Keulen. In de negendelige interviewserie met betrokkenen hier deel 7 met Sabina Dirks, coördinator van non-profit Breda Game City.

Sabina Dirks (links op de foto) is coördinator van Breda Game City, een non-profitorganisatie die zich richt op het stimuleren van de videogames industrie in de regio Breda en het creëren van een professionele, gezonde en creatieve omgeving voor die industrie. Ze was present op Gamescom, samen met – van links naar rechts op de foto – Bas van Gerwen (adviseur van de gemeente Breda), René Otto (advocaat bij Van Iersel Luchtman in Breda, gespecialiseerd game-advocaat en bestuurslid Breda Game City) en Panji Oudsen (coördinator Breda Game City).

Waar richt Breda Game City zich precies op?

“We zetten ons in om het starten en hebben van een bedrijf dat actief is in de game-industrie gemakkelijker te maken in onze regio, onder andere door het organiseren van events, stimuleren van kennisdeling en het aanbieden van advies en een netwerk om mee te schakelen.”

En wat zijn de grotere doelen, verder in de toekomst? Waarom staan jullie hier?

“Deel van ons meerjarenplan en onze doelstellingen is het uitwerken van een internationaliseringsstrategie, en Gamescom is de belangrijkste internationale beurs als het gaat om zakendoen in het buitenland voor Nederlandse game-ontwikkelaars. Dankzij steun van de gemeente Breda hebben we om die reden – geïntegreerd in het NL Pavilion – een Bredaas Paviljoen opgezet tijdens gamescom.

Samen met een indrukwekkende regionale delegatie laten we de wereld zien wat voor talentvolle bedrijven, organisaties, studenten en professionals we in de regio bezitten en wat we kunnen betekenen op wereldschaal. Zo kennen we in Breda de BUAS [Breda University of Applied Sciencesred.], één van de belangrijkste intermationale educatieve instellingen als het gaat over game design, en zitten er tientallen veelbelovende studio’s in de stad.”

Hoe staat Nederland er als gamesland internationaal gezien voor op dit moment? Waar blinken we in uit?

“Nederland heeft geen gigantische gamessector als je het vergelijkt met andere landen, maar wel een met een enorm hoog kennisniveau, zoals we dat gewend zijn van andere Nederlandse industrieën. Applied games is iets waar we beter dan gemiddeld goed in zijn: dat zijn games die bijvoorbeeld toegepast worden op het gebied van trainingen, kennisdeling of informatieverstrekking. Denk aan VR-trainingen voor personeel in een groot bedrijf of het maken van een virtuele stad om doorheen te fietsen en mensen de regels te leren.

Daarnaast kent Nederland een aantal enorme creatieve ‘indies’, kleinere onafhankelijke game-ontwikkelaars, maar tegelijk ook grote spelers zoals Guerilla Games in Amsterdam of Vertigo (in Rotterdam en Amsterdam), één van de grootste spelers in VR wereldwijd. Ook de relatief nieuwe studio, LFG Studio Red, timmert ontzettend goed en snel aan de weg. En daar zijn wij met name trots op, omdat de studio in Breda gevestigd is. Zoals gezegd bezitten we daarnaast ook nog één van de beste game-opleidingen ter wereld, de BUAS.”

Een van de trends, ook buiten de gameswereld, is ‘immersive content’, vooral als due ook een bijdrage levert aan een betere wereld. Welke kansen liggen daar specifiek voor Nederland?

“Games kunnen een enorme maatschappelijke impact hebben. Iedereen kent games en speelt wel eens games, en games als medium om kennis bij te brengen of mensen te informeren blijkt keer op keer zeer effectief. In Nederland zijn we hier veel mee bezig omdat het past binnen het inclusieve, duurzame en gezonde klimaat dat op nationaal niveau steeds meer gestimuleerd wordt.

In Nederland komen er steeds meer positieve organisaties en initiatieven bij en de technieken, creativiteit en uitkomsten die games kunnen leveren aan dit soort impactvolle doelstellingen is oneindig. Het is fantastisch dat games steeds serieuzer worden genomen voor zowel innovatieve, als culturele en maatschappelijke projecten.”

En wat ‘immersive’ betreft?

“Wat betkent immersief eigenlijk? Echte immersie vindt plaats als we de wereld om ons heen even vergeten en ons kunnen verplaatsen in fictieve karakters en nieuwe situaties. Hiermee kun je mensen een ander perspectief geven of ze op z’n minst sterker overtuigen en laten onderdompelen in content dan bijvoorbeeld bij media zonder interactie, waarbij het publiek passief ontvangt wat er overgebracht wordt. Door zelf een actieve rol te hebben blijft de ervaring veel sterker verankerd.”

Wat zijn in algemene zin de belangrijkste technologische of creatieve ontwikkelingen in de gameswereld?

“Virtual Reality wordt natuurlijk veel genoemd, maar veel mensen onderschatten de rekenkracht op telefoons die steeds normaler en sterker wordt. Iedereen heeft een mobiele telefoon in de hand: met die interactieve ervaringen is het publiek voor games enorm geworden, of voor het inzetten voor maatschappelijke doelen. Denk ook aan de lancering van Pokémon GO in 2016, die bekende zomer toen iedereen opeens buiten te vinden was en contact zocht met elkaar.

Gelet op de hoeveelheid kinderen die games spelen heeft het medium ook in de breedste zin een educatieve rol – door inclusievere games te maken en creatief steeds meer kanten van de wereld te laten zien, groeit de huidige generatie op met een breder perspectief dan vroeger.”

En voor de commerciële kant: welke mogelijkheden zijn er voor bedrijven of merken om via games of ‘immersive’ als medium impact te maken?

“Dat zit echt in die immersie: gebruikers een actieve deelgenoot (en dus speler) maken van content beklijft veel beter dan ze iets te laten lezen of zien. Spelers of consumenten maken keuzes en kunnen intrinsiek gemotiveerd zijn om iets te doen in plaats van dat het ze voorgeschoteld wordt door een vooraf geschreven karakter of situatie.”

Als je het traditionele maatschappelijke stigma van de gamesindustrie – schietspellen! – zou moeten re-framen, hoe zou jij de rijkheid van de gameswereld dan verwoorden?

“Games laten ons fictieve werelden zien vanuit alle mogelijke perspectieven, waarbij we ook nog de mogelijkheid hebben zelf keuzes te maken. De kans om daarmee empathie op te wekken voor een ander perspectief is groter dan in welk ander medium dan ook.

Games zijn een uiting van cultuur, fantasie en creativiteit. Niet alleen de inhoud is altijd divers, dynamisch vernieuwend: om games te maken heb je minimaal een creatief persoon nodig en een technisch persoon. Om een game te verkopen komt er nog iemand bij die wat moet inbrengen over ondernemerschap. De mensen achter de games, daar zit nog veel meer rijkheid. Games voor en door mensen.”

Honderden miljoenen mensen overal ter wereld spelen games. De culturele impact is enorm. Is dat een reden om Nederlandse games ook om die redenen te ‘exporteren’?

“Absoluut – en gelukkig gebeurt dat ook op bijna automatische wijze. De gamewereld is bijna volledig gedigitaliseerd, waardoor het vanuit ontwikkelaars uit bijvoorbeeld Breda een standaardprocedure is om het in tien talen uit te geven over de hele wereld, van Brazilië tot Japan. De Nederlandse achtergrond van ontwikkelaars is daarbij interessant en thema’s die in Nederland belangrijk zijn komen vaak mooi naar voren in onze games.”

Ook vanuit je rol bij Breda Game City: wat is er nodig om internationaal succesvol te zijn?

“In de game-industrie heeft dat dus gelukkig niet veel extra stappen nodig, het is een industrie die standaard wereldwijd aan bod komt en waar we in Nederland gelukkig de standaard basisinfrastructuur voor bezitten. Ongeveer alle Nederlandse gamebedrijven, vooral in de entertainmentsector (meer dan de applied games), doen internationale zaken door internationale partners te vinden; de afzetmarkt is eigenlijk nooit 100% Nederlands.”

Tot slot: wat is het nut van organisaties, die van jullie natuurlijk, maar ook bijvoorbeeld het consortium van de DGA en CreativeNL?

“Gamescom is de beurs waar alles gebeurt: mensen worden ontmoet, aan elkaar gekoppeld, het netwerk wordt uitgebreid, nieuwe spellen worden gelanceerd en gespeeld, en deals worden gesloten. De inzet van DGA/Creative NL is daarin van groot belang voor de Nederlandse industrie. Ontwikkelaars worden ondersteund en gestimuleerd, maar ook is het de kans om Nederland op de kaart te zetten, en wat voor moois en goeds we in Nederland allemaal neerzetten. Met ons bescheiden, nuchtere karakter kan het geen kwaad om een extra stem te hebben die kan helpen om het van de daken af te schreeuwen”

Over de auteur: Nils Adriaans is onder andere Hoofdredacteur bij CreativeNL.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond