-

Derk de Geus (Dutch Games Association): ‘De Netflix voor games komt eraan’

Waar staat Nederland als gamesland internationaal gezien? CreativeNL en de Dutch Games Association stonden op het grootste gaming-evenement ter wereld, Gamescom in Keulen. In de negendelige interviewserie met betrokkenen hier deel 6 met Derk de Geus, voorzitter van de Dutch Games Association.

Behalve voorzitter van deze belangenvereniging van de Nederlandse game-industrie is hij mede-oprichter van Paladin Studios, een studio van 50 mensen in Den Haag die werkt met internationale klanten zoals Nintendo, Apple Arcade, Bandai Namco en Netflix.

Wat is in het kort jullie missie bij Paladin?

“Voor Paladin is de missie om games te maken die een positieve impact hebben op mensen. Naast het bedienen van klanten is het onze ambitie om wereldwijd succes te behalen met onze eigen games, dus het ontwikkelen van eigen producten.”

Hoe doet Nederland het in de internationale gameswereld? Hoe ziet men ons?

“We staan bekend om de creativiteit en innovatie die je terugvindt in onze games. Nederland is sterk met indie games, die door onafhankelijke ontwikkelaars gemaakt worden en wereldwijd hoge ogen gooien. Verder staan we bekend om Guerrilla Games die de serie Horizon heeft ontwikkeld. Dit is de grootste mediaproductie aller tijden uit Nederland, en behoort tot de absolute top van games op console. Last but not least staat Nederland bekend om de innovatieve toepassingen van serious games – wederom een teken van de innovatiekracht van Nederlandse ontwerpers.”

‘Immersive content’ is een van de aandachtspunten van nu, vooral als het bijdraagt aan een betere/mooiere wereld. Wat is jouw blik daarop, ook voor Nederland?

“Als ik denk aan immersive content, dan denk ik aan die momenten dat ik even helemaal opga in een spelwereld. Dat kan met een VR-bril, maar het kan ook al gebeuren met een controller in de hand op de bank voor de TV. Verder zie ik een steeds grotere deur openen tussen de ‘werkelijke’ wereld en de ‘digitale’ werelden. Denk aan artiesten die in Fortnite optreden, of kids die games ontwerpen in social gaming platform Roblox [waar miljoenen door spelers gemaakte games worden verzameld, aangeboden en gespeeld, red.]. Deze digitalisering van cultuur en de vermenging van realities zullen steeds vaker voorkomen, en dat zal maatschappelijke impact hebben. Mooi voorbeeld is Pokémon Go, waar je op het hoogtepunt duidelijk zag dat bepaalde plekken meer bezoekers en toeristen aantrokken – met soms zelfs files tot gevolg.”

En hoe staat Nederland in het bijzonder in die ontwikkeling?

“Nederland is sterk met content. Het culturele component is daar belangrijk in: Nederlandse makers dragen immers bewust of onbewust hun eigen waardes en belevingswereld uit. Ik zie bijvoorbeeld zelf liever dat mijn kinderen een Nederlandse game spelen dan een Chinese game. Verder zien we dat Nederland, juist door de focus op innovatie in design, de juiste mentaliteit heeft om deze nieuwe technologieën en ontwikkelingen te verkennen en op originele wijze in te zetten en vorm te geven.”

En wat zijn in algemene zin de belangrijkste technologische (creatieve) ontwikkelingen in de gameswereld?

“Ik zie een aantal belangrijke ontwikkelingen: metaverse en game-platforms. Deze games stellen makers in staat om snel content te ontwikkelen, bijvoorbeeld Roblox dat als gameplatform een thuisbasis biedt aan duizenden spellen, gemaakt door spelers. De metaverse zal waarschijnlijk bestaan uit honderden van deze platforms.

Verder Web3 en blockchain-technologie. Deze ontwikkeling maakt het mogelijk om digitaal eigendom te faciliteren, waardoor spelers echt eigenaar worden van delen van een spel. Als er ook interoperabiliteit ontstaat door standaarden, dan is dat een belangrijke factor voor de metaverse-ontwikkelingen. Verder staat dit nog in de kinderschoenen, dus het nog even afwachten wat de daadwerkelijke (on)mogelijkheden zullen zijn.

En abonnementen. We zien het in de andere media zoals film en muziek: abonnementen gooien hele industrieën op de schop. De “Netflix voor games” komt eraan, en ik verwacht dat dit een belangrijke kracht wordt voor alle contentmakers.”

Naast die technologische ontwikkelingen, wat zijn de verdere innovaties die je ziet?

“De maatschappelijke innovatie zit ‘m wat mij betreft in twee hoeken: cultuur en toegepaste games. De culturele kant is niet mis: zo’n 8 miljoen Nederlanders spelen games, en ze zijn niet weg te denken uit de mediaconsumptie van vandaag de dag. Hiermee vormen ze onze cultuur, en onze cultuur vormt zo ook onze games.

Verder worden games al jaren toegepast voor ‘serieuze’ doeleinden zoals training en educatie. Deze ontwikkelingen blijven niet stil staan, en we zien de eerste grote successen van bedrijven die zich toeleggen op de ontwikkeling van product/dienst-combinaties voor specifieke maatschappelijke uitdagingen. Denk aan Tover – Tovertafel: dé innovatie in de zorg –, HackShield – een spannend spel over de gevaren op internet – en andere games die succesvol worden ingezet.”

Welke mogelijkheden zijn er voor organisaties of merken om via games of ‘immersive’ impact te maken?

“Als het gaat om impact, dan is het nodig om je bewust te worden van het feit dat álle games impact hebben, dus ook de entertainment-games. Als een game een miljoen keer wordt gespeeld, dan is zelfs een subtiele impact significant, puur door het bereik van het spel. Het soort impact, en of dit een positieve impact is, dat is de volgende vraag. Als ontwerpers en ondernemers moeten we de vraag stellen wat de gewenste impact is, zowel aan het begin van het ontwerptraject als tijdens de ontwikkeling van het spel.”

Is er nog altijd een maatschappelijke stigma rond gaming? Hoe zou je dat moeten re-framen?

“8 miljoen Nederlanders en 3 miljard mensen wereldwijd spelen games! Dat zijn mensen in alle soorten en maten, van alle achtergronden en profielen. Een ‘gamer’ is niet in een hokje te duwen, en games zijn dus ook gewoon voor iedereen. Of het een vampire-stealth game is, of een cat-café-managementgame (‘Run and design your cat cafe; adopt stray cats and give them a new home’), een romantisch-historisch puzzelspel of een immersive avontuur in een sciencefictionwereld: er is voor ieder wat wils.”

De culturele impact is zoals je al zei enorm. Is dat een goede reden om Nederlandse games te ‘exporteren’?

“Ja! We hebben in Nederland culturele waarden die we bijna niet meer zien. Maar zet een Nederlandse game naast een Japans of Chinees spel, of zelfs een Amerikaans spel, en je ervaart direct de verschillen. Games van Nederlandse makers verdienen het om wereldwijd gespeeld te worden, en dat dit zowel cultureel als economisch export betekent is wat mij betreft een mooie bonus.”

Hoe bereik je dat, internationaal succes? Wat is wat dat betreft het nut van het consortium van de DGA en CreativeNL?

“De enige weg naar succes ligt voor Nederlandse ontwikkelaars op de internationale markt. Dat betekent dat we internationalisering als top prioriteit hebben: als bedrijven maar ook als vereniging. Nederland moet in de schijnwerpers staan om talent en investeringen aan te trekken. Nederlandse bedrijven doen er goed aan om over de grens te kijken en naar beurzen zoals gamescom en GDC te reizen. Dit creëert nieuwe contacten, inspiratie, kennis en zakelijke kansen. In dit alles spelen DGA en CreativeNL een sleutelrol, bijvoorbeeld door het organiseren van handelsmissies en paviljoens.”

Over de auteur: Nils Adriaans is onder andere Hoofdredacteur bij CreativeNL.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond