-

Verkopen alsof het 2025 is? Uberiseer je verkoopteam, doe e-commerce of start met shopstreaming

Verkopen heeft in 2020 een geheel nieuwe dimensie gekregen. Met fysiek contact beperkt tot 1,5 meter of winkels gesloten, moeten bedrijven en merken een Plan B hebben. Early adopters hebben met succesvolle innovatieve strategieën laten zien dat het kan! 

1. Uberiseer je verkoop team 

Waarom wachten op je verkoper in een wereld waar je je taxi binnen enkele minuten kunt laten bezorgen? 

Verzekeraars, farmaceuten en vele andere bedrijven hebben grote teams van verkopers om nieuwe klanten te werven en bestaande klanten te bedienen. Hoewel in de afgelopen jaren enige digitalisering heeft plaatsgevonden, zoals het gebruik van videobellen op afstand, hebben ze in de huidige economie te maken met duidelijke operationele problemen. Het on- demand beschikbaar maken van je verkoopteam, net als Uber, is misschien een goede optie. Een aantal tips: 

Een webpagina met on-demand verkopers 

Tegenwoordig is alles op bestelling te beschikbaar: van oppasplatform Sitly tot het bestellen van een loodgieter via Werkspot in Nederland. Het uitgangspunt is een webpagina waar mensen en bedrijven in één klik beschikbaar zijn. Een naadloze ervaring wordt geleverd door aanvullende informatie, zoals het aanbieden van offertetools of het verstrekken van een geschatte aankomsttijd en het volgen van locaties. Dit kan van cruciaal belang zijn voor het creëren van een succesvolle klantervaring voor iedereen die een afspraak of dienst wil boeken. Met deze tools kan de klant de locatie van de serviceprovider volgen, evenals het interne personeelsbeheer (ook wel de dispatcher genoemd). Deze tool maakt de service betrouwbaarder voor de klant en geeft de klant ook een gevoel van controle. Het verlaagt ook de no-show rate van beide kanten. 

Samen met andere value added services 

Door een vertegenwoorder te kunnen zoeken op basis van voorkeuren, kunnen serviceproviders transacties snel en naadloos uitvoeren, waardoor een aangenamere en efficiëntere gebruikerservaring wordt gecreëerd. In het geval van Uber is het kiezen van je taxi gebaseerd op afstand, maar ook op beoordelingen. De gebruiker heeft altijd de controle. Wat drijft in je geval meerwaarde? Kan een doctor medische samples bestellen in het geval van farmaceutische vertegenwoordigers, of een gebruiker een selfservice-offerte doen in het geval van een verzekeringssector? 

Bied keuze, controle en vertrouwen 

Het aanbieden van een review-systeem helpt bij het garanderen van servicenormen. In het Uber-model kunnen passagiers en chauffeurs elkaar beoordelen. Positieve beoordelingen 

helpen goede chauffeurs om meer klanten aan te trekken, terwijl negatieve beoordelingen ervoor kunnen zorgen dat ze uit de Uber-community worden verwijderd. Cruciaal is dat het beoordelingssysteem een eenvoudige inspanning van drie seconden is, wat betekent dat gebruikers veel vaker zullen deelnemen. Het hebben van een beoordelingssysteem is een geweldige manier om een uitstekende service te garanderen, maar het moet snel en gemakkelijk zijn. 

Zo’n ervaring moeilijk te ontwikkelen? Begin vandaag met experimenteren door een platform als Squarespace te gebruiken. 

2. E-commerce en een direct to consumer-strategie 

Als zelfs Tesla auto’s verkoopt via het internet, waarom jij dan niet? 

Nu toegang tot je normale winkels moeilijk is geworden, is e-commerce een logische optie om meer te verkopen. Maar het openen van een e-commerce is nog maar het begin. Het geheim van innovators op het gebied van e-commerce zoals Amazon, Zalando of Warby Parker is de hele aanpak vanuit het merk en de direct to consumer-strategie. 

E-commerce voor iedereen 

De pandemie is een katalysator voor de manier waarop de wereld verkoop en koopt. Het heeft de verschuiving naar online winkelen versneld en liet zien hoe belangrijk het voor merken is om een directe relatie met hun klanten te hebben. Merken die rechtstreeks aan de consument (DTC) verkochten, gingen de wereldwijde pandemie binnen in een sterke positie, terwijl legacy- groothandels en offline fysieke bedrijven snelle verschuivingen maakten om voor het eerst direct te verkopen. Heinz, opgericht in 1869, lanceerde zijn eerste DTC-initiatief in zeven dagen tijd. En Lindt, een Zwitsers chocoladebedrijf sinds 1845, lanceerde in slechts vijf dagen tijd. Ondanks lock-downs, internationale grenzen sluitingen en verstoringen van de toeleveringsketen, hebben DTC-merken Black Friday-achtig online verkeer aangetrokken. We bevinden ons op een keerpunt: Nice-to-have business capabilities zijn nu must-haves.En rechtstreeks aan de consument verkopen is gemakkelijker dan je denkt. Hier zijn wat basis- elementen: 

Creëer een omnichannel marketing & sales engine 

Bij gebrek aan traffic vanuit de winkelstraat, zal een DTC merk op andere manieren marketing moeten bedrijven om zodoende het merk op te bouwen en verkoop te genereren. Gelukkig zijn er al veel DTC bedrijven om af te kijken hoe dit werkt. Workhart Carhartts nieuwe Work in Progress (WIP) -label, een lifestyle-merk dat streetwear- en hiphopliefhebbers aanspreekt, lanceerde recentelijk een DTC-initiatief dat omnichannelmarketing gebruikt om de verkoop te stimuleren. Met seizoensgebonden lookbooks en een eigen radioshow kunnen consumenten met slechts een paar klikken contact maken met het merk en online uitchecken. Voor degenen die liever kleding persoonlijk proberen, maakt Carhartt het ook gemakkelijk om een van hun tachtig wereldwijde winkellocaties te vinden. Aanwezigheid creëren op (sociale) media waar je klant zich bevindt, een sterke webwinkel, constante acties zoals Flash sales en een duidelijk uitgetekende buyer journey zijn een aantal elementen die cruciaal zijn voor deze strategie. 

Bied een premium product aan 

Een online-only merk binnen een bestaand merk kan het gevoel van iets unieks versterken. Zo bieden premium producten een onderscheidende waardepropositie voor de consument. Het 

aanbieden van een premium product of uniek assortiment kan je DTC-aanbod onderscheiden van dat van je retailpartners. Carhartt WIP is wederom een goed voorbeeld. Het is een premium DTC-lijn die voortbouwt op de reputatie van het moederbedrijf voor hoogwaardige werkkleding en het merk uitbreidt naar een jonger, hipper-publiek. Het merk heeft een gedragscode opgesteld waarin de waarden, inzet voor mensenrechten en verbeterde sociale en milieupraktijken worden uiteengezet 

Ga voor loyaliteit 

Perry Ellis, het iconische herenmodemerk, is onlangs begonnen met het belonen van haar klanten via het Perry’s Perks-programma, dat leden exclusieve vroege toegang biedt tot nieuwe aankomsten en verkopen, en hen in staat stelt punten te verdienen die inwisselbaar zijn voor kortingen op toekomstige aankopen. Om de leden betrokken te houden, is het programma gestructureerd als een gelaagd beloningsprogramma dat steeds waardevollere beloningen biedt voor meer deelname: van vroege toegang tot de nieuwe collectie tot uitnodigingen voor privé-evenementen. In plaats van kortetermijnrelaties, zijn succesvolle DTC- inspanningen gericht op het maken van nieuwe klanten voor het leven. Loyaliteitsprogramma’s zijn daarvoor essentieel. 

Ga je rechtstreeks naar de consument? Begin vandaag met experimenteren met een platform als Shopify. 

3. Gebruik Shopstreaming 

Stel je voor dat je social media integreert met e-commerce en realtime sales: welkom Shopstreaming: geboren in China, nu klaar om de wereld te veroveren! 

Net zoals ‘webinar’ een samensmelting is van ‘web’ en ‘seminar’, is ‘shopstreaming’ een samensmelting van ‘shop’ en ‘live streaming’. Om die reden wordt het ook wel gewoon ‘live streamen’ genoemd. Weer anderen noemen het ‘live commerce’. Het is een video die in realtime online wordt getoond en kijkers aanmoedigt om te kopen wat ze zien. Zie het als de coole, technische broer van infomercials. Al jaren zien we video’s van influencers op YouTube; Shopstreaming is uniek omdat het commerce en entertainment integreert. Consumenten kunnen vaak chatfuncties gebruiken om meer informatie over de producten te vragen en te communiceren. 

Shopstreaming is de afgelopen twee jaar een snel opkomende trend in Azië. Taobao, opgericht door de Alibaba Group Holding en gevestigd in China, is ’s werelds grootste e-commerce website – groter zelfs dan Amazon. Hiermee kunnen leveranciers producten op drie verschillende manieren verkopen: vaste prijs, onderhandeling en biedingen. Hier komt shopstreaming in het spel. Shopstreaming dicht de kloof tussen klant en product en stimuleert verkoop. Maybelline gebruikte shopstreaming met de Chinese video-sharing-app Meipai en verkocht in twee uur 10.000 lipsticks. Er zijn diverse opties op met shopstreaming te starten. 

Shopstream in een custom-app 

Het Zuid-Koreaanse bedrijf LF Corp combineert livestreaming met realtime chat en aankopen met één klik om naadloze winkelervaringen te creëren. Dit heeft geresulteerd in een stijging van 30% op jaarbasis sinds 2015. De Koreaanse dochteronderneming van Groupon, TMON, heeft eveneens een omzetgroei gezien omdat het consumenten verschillende mobiele winkelervaringen biedt. 

Shopstream op Facebook Live 

Met Facebook Live kunnen bedrijven live video’s streamen die hun producten demonstreren voor aankoop. Facebook begon in 2018 met het testen van shopstreaming in Thailand. Vorig jaar kocht de Amerikaanse socialemediasite de startup Packagd, die zich richt op shopstreaming. 

Shopstream op Instagram 

Instagram, eigendom van Facebook, richt zich in toenemende mate op video via zijn “stories” en lanceerde een tijdje terug Checkout. Met deze functie kunnen gebruikers een product ontdekken via Instagram en een aankoop doen via de app zonder naar een andere site te hoeven gaan. 

Een compleet nieuwe sales strategie in dagen in plaats van jaren

De pandemie heeft de wereld in een maand tijd in 2030 gebracht. Gelukkig zijn vandaag alle tools beschikbaar die nodig zijn om een grote sprong te maken. Wanneer maak jij die sprong en hoe ziet die eruit? Heel veel succes en plezier hierin.

Over de auteur: Joost van de Velde is founder van ktc.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond