-

Vernieuwingsslag moet binnen drie jaar rendabel zijn

Middelgrote bedrijven hechten steeds meer belang aan innovatie, geven daar 0,5 tot 3 procent van de omzet aan uit en betrekken hun klanten bij het gehele innovatieproces. Dat blijkt uit onderzoek van het ING Economisch Bureau en Deloitte in het kader van het Best Managed Company 2014 Programma.

Jaarlijks gaan Deloitte en ING op zoek naar de best geleide bedrijven binnen het Nederlandse midden- en grootbedrijf. Daarvoor beoordelen ze de strategie, mate van innovatie, de bedrijfsvoering en de financiële resultaten van de deelnemende bedrijven. Het Best Managed Companies programma richt zich op Nederlandse ondernemingen die een omzet kennen van minimaal vijftien miljoen euro, financieel gezond zijn en een aandeelhoudend of zelfstandig bevoegd management hebben. Bekijk het overzicht van de winnaars.

Uit de enquête blijkt dat vrijwel alle middelgrote ondernemingen bezig zijn met innoveren en dit ook belangrijk vinden. Alleen ontbreekt het nog vaak aan een gestroomlijnde organisatie. Zo heeft driekwart van de ondervraagde ondernemingen een duidelijke innovatiestrategie, maar slechts een derde van de respondenten heeft binnen de organisatie ook een aparte entiteit die volledig is gewijd aan innovatie.

De meeste innovaties komen nog altijd tot stand binnen de eigen organisatie. Wel wordt daarbij steeds vaker samengewerkt met andere bedrijven, zoals klanten en toeleveranciers. Partnerships worden steeds belangrijker, zeker ook binnen het MKB.

Ongeveer de helft van de respondenten besteedt jaarlijks tussen de 0,5 en 3 procent van de omzet aan onderzoek & ontwikkeling (R&D). Een innovatie dient bij de meeste organisaties binnen twee tot drie jaar een positieve cashflow te genereren. Circa 60 procent van de respondenten gebruikt key performance indicators (kpi’s) om de impact van de innovatie(s) te meten. De meest gebruikte kpi’s zijn klanttevredenheid en groei van het marktaandeel.

Het grootste obstakel bij innovatie is gebrek aan tijd, gevolgd door het maken van de commerciële vertaalslag van een innovatie. Tijdgebrek kan deels worden voorkomen door binnen de organisatie meer aandacht te schenken aan planning en het beleggen van verantwoordelijkheden. Daarnaast kan meer worden samengewerkt met andere bedrijven of kennisinstellingen.

Het is niet meer de vraag óf ondernemers moeten innoveren, maar in welk tempo, vinden de onderzoekers.

*) Voor meer informatie verwijzen we naar het onderzoek.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond