-

In vier stappen een goede user experience creëren op verschillende apparaten

User experience design is de afgelopen vijftien tot twintig jaar een enorm belangrijke factor geworden binnen het medialandschap. Dit heeft onder andere te maken met de toename aan interacties die plaatsvinden op onder andere mobiele telefoons, tablets, laptops en smart watches. Niet alleen zijn er in de laatste vijftien tot twintig jaar vele nieuwe devices op de markt gekomen, ook zien we dat devices in diverse groottes leverbaar zijn. Dit heeft tot gevolg dat er niet één standaard schermgrootte is die voor iedere gebruiker hetzelfde is.

Vanwege de verschillende schermgroottes is het lastig voor designers om ontwerpen over meerdere devices heen dezelfde ‘look’ te geven. En dan is er het vooruitzicht dat er steeds meer verschillende soorten devices op de markt komen, denk bijvoorbeeld aan het aanbod smartwatches en tablets. Daarom is het goed om te weten hoe je als designer zoveel mogelijk rekening kan houden met de ontwikkelingen met betrekking tot verschillende schermgroottes en devices.

Ontwerpen voor verschillende schermgroottes gaat verder dan alleen het verkleinen of vergroten van het design. Er zijn veel meer factoren waar rekening mee gehouden moet worden bij het creëren van een optimale gebruikerservaring, waarbij de gebruikers de kerntaken en doelen zo gemakkelijk mogelijk kunnen uitvoeren.

1. Wie zijn de gebruikers en wat zijn hun ervaringen?

Een goed startpunt is het concreet maken van de doelgroep. Persoonlijk deel ik de doelgroep vaak op in een primaire en secundaire doelgroep en daarna maak ik voor beide groepen een persona. 

In een persona beschrijf je onder andere de wensen, behoeften, demografische en psychografische kenmerken van de gebruiker. Daarnaast is het goed om een aantal aspecten te beschrijven, zoals de context, device gebruik en het gebruiksgemak hiervan.

2. Wat zijn de belangrijkste functies en gebruiksdoelen?

Als vaststaat wie de doelgroep is en welke devices de doelgroep gebruikt, is de volgende stap het inzichtelijk maken van de belangrijkste functies (aangeboden content) van je design. De schermgrootte en het type device hangt samen met de functies die worden aangeboden. Ieder device heeft zijn eigen kenmerken en eigenschappen die het ideaal maakt om een product in een bepaalde context te gebruiken. Denk daarom goed na of het nuttig is om op ieder device alle mogelijke functies aan te bieden. Een gewenst effect is dat  verschillende devices elkaar aanvullen in plaats van dat functies op ieder device hetzelfde zijn. 

Voorbeeld: Je zit in de trein onderweg naar je bestemming. De kans is groot dat je dan gebruik maakt van je mobiele telefoon. De mobiele telefoon is namelijk een fijn device om te gebruiken in de trein. Als je vervolgens op je mobiel de website van de NS bezoekt zal je dat waarschijnlijk doen om je reisinformatie te bekijken. Het is daarom belangrijk dat die functie goed beschikbaar is op dat specifieke device.

Voor zaken zoals facturatie, wijzigen van accountgegevens en opwaarderen van het abonnement wordt in de meeste gevallen een ander soort device gebruikt. Deze functies hebben daarom minder focus nodig op de mobiele telefoon.

3. Denk eerst vanuit mobiel perspectief, daarna vanuit desktop 

‘Mobile first’ is een term die al een aantal jaar gebruikt wordt. Producten worden bij dit principe vanuit een mobiel perspectief ontworpen. Tegenwoordig hechten mensen veel waarde aan het constant online zijn. Iedereen om ons heen heeft een mobiele telefoon en gebruikt deze in grote mate. Door de focus te leggen op je mobiele website design kun je een groot deel van je publiek bereiken.

Daarnaast dwingt het je om de focus echt te leggen op de aspecten die het belangrijkste zijn voor je gebruiker (bijvoorbeeld CTA, diensten, USP’s). Vanuit de beperkte mogelijkheden en ruimte ga je dan een ontwerp maken en voor andere devices kan je de functies daarna uitbreiden. 

4. Houd je product consistent over alle platformen

Zoals beschreven bij stap twee vullen verschillende devices elkaar aan. Het komt vaak voor dat gebruikers je producten/designs op verschillende devices bekijken. Het is daarom belangrijk dat de bezoekers een consistente ervaring hebben.

Een consistente gebruikerservaring betekent dat een ontwerp, ongeacht het apparaat of schermgrootte, dezelfde ‘look and feel’ en herkenbaarheid heeft. 

Voorbeeld: Als we de website van Netflix bekijken op verschillende devices, zien we dat door het herhaaldelijk gebruiken van bepaalde elementen de herkenbaarheid behouden wordt. Dit heeft als resultaat dat de ‘look and feel’ op ieder device hetzelfde is en hierdoor heeft de gebruiker een uniforme en positieve gebruikerservaring op alle devices.

Een betere user experience op alle devices

De bovenstaande stappen helpen je om, voorafgaand aan het maken van een design, een goed beeld te hebben hoe je dit op verschillende schermen gaat weergeven. Hopelijk gaat dit je veel werk achteraf besparen en kan je een veel betere user experience creëren, op alle devices. Succes!

Over de auteur: Marcel Stommel werkt als UX Designer bij Online Dialogue.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond