-

Vijf foute B2B e-mail tactieken

Toegegeven: het is niet makkelijk, aandacht trekken van potentiële klanten waarmee je nog niet eerder hebt gecorrespondeerd. Maar hoe kom je binnen zonder de indruk achter te laten van een luidruchtige stofzuigerverkoper? Heather Morgan waarschuwt bij Business 2 Community voor vijf foute e-mailmarketing tactieken.

1. Zwakke intro’s
‘Ik zou u graag willen voorstellen aan een techbedrijf waarvan u mogelijk nog nooit heeft gehoord.’ Klinkt dat spannend of klinkt dat spannend? Waarschijnlijk niet. Wellicht heb ik nog nooit van het bedrijf gehoord, maar dat interesseert mij maar matig. Vertel welk fantastisch product u voert of welke oplossing u biedt. En hoe eerder in de mail, hoe beter.

2. Verwijs niet naar bijsluiters
‘Bedrijf X lanceert een nieuwe versie morgen. Onder vindt u de details en een infographic.’ Waarschijnlijk is een deel van de beoogde doelgroep al afgehaakt, en al helemaal als er een Word of Pdf document moet worden geopend. Mensen willen meteen al in de eerste zin weten welke product wordt bedoeld. De 10-regel pitch is essentieel. Ga er maar rustig van u dat niemand tijd heeft om een lang epistel te lezen. Houd het kort.

3. Niet relevante details
‘Met deze nieuwe versie lanceert bedrijf X een nieuwe mogelijkheid die uniek is in CRM technologie.’ Gevolgd door een lange reeks van technische details. Stel, u zoekt een auto en de verkoper gaat uitgebreid vertellen over het voertuiggewicht en de bandenspanning. Wedden dat u ongeduldig op uw horloge kijkt? Oplossingen zijn belangrijker dan de techniek die wordt toegepast.

4. Taal en grammaticale fouten
Een d- of t-fout in de eerste regel van een persbericht? Emerce ziet ze steeds vaker. En met zakelijke e-mails is het niet anders: de eerste indruk is belangrijk. En ja, tikfouten zijn snel gemaakt (ook bij ons, we weten het). Daarom is het goed om e-mail nog even extern na te laten lezen. De tekst een paar uur of een dag laten liggen is ook niet verkeerd, zodat u er met frisse blik naar kunt kijken.

5. Schreew niet
Schreeuwen doen we op de markt, maar in een zakelijke e-mail moet je niet gaan stunten met kapitalen en vreemde lettertypen. Houd het inderdaad zakelijk. Bij B2B is een e-mail vaak een eerste stap naar een conversatie per telefoon, u hoeft niet meteen te verkopen. Gebruik ook geen jargon om te imponeren, de kans dat u wordt uitgenodigd voor een gesprek is dan niet erg groot. Wees persoonlijk, ook als de mail naar een groot aantal mensen gaat. Vermeld naam, functie en adresgegevens.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond