-

Vijf lessen uit Silicon Valley voor ICT-ondernemers

Vijftien deelnemers van acceleratieprogramma Ready2scale stapte vorige week het vliegtuig in voor een 8-daags werkbezoek aan Silicon Valley. De groeiondernemers kregen naast inspiratie, Amerikaanse klanten en partners, een belangrijke wake up call. 

Twintig seconden
Alle deelnemers van Ready2Scale hebben minimaal 500.000 euro aan omzet en een bak aan ondernemerservaring. Toch bleek na het pitchen aan Tim Chang, een van de meest invloedrijke tech investeerders ter wereld, dat er op dit gebied nog veel te leren is. De zogenaamde elevator pitch mag over het algemeen één minuut duren. Volgens Bill Reicher, managing partner van Garage Technology Ventures heb je slechts twintig seconden om de “wow” te bereiken bij je gesprekspartner. Doe je dit niet, dan raak je de aandacht kwijt en kun je een vervolggesprek vergeten. Zorg er dus voor dat je kraakhelder uit kunt leggen wat je bedrijf doet en waarom je propositie beter is dan die van de rest. Schrijf je verhaal uit, kies je woorden zorgvuldig en oefen zo vaak als je kunt. Vóórdat je het vliegtuig instapt.

Geven en nemen
San Francisco was in de jaren zestig het epicentrum van de hippy beweging. Deze cultuur is nog duidelijk voelbaar. Waar we in Nederland onze ideeën voor ons houden, wordt in de Valley veel sneller gedeeld. Vertrouwen en samenwerken zijn sleutelwoorden voor het succesvolle ecosysteem. Zorg er dus voor dat je iets te bieden hebt aan je Amerikaanse gesprekspartner. Hoe meer je geeft, hoe groter de kans dat er business kansen voor je ontstaan. Zo deelde oprichter van Qiy Foundation Marcel van Galen zijn ideeën over een veiliger internet met Richard Horning, Partner van ReedSmith. Hij was onder de indruk en introduceerde Marcel op zijn beurt aan Bint Cerf, dé oprichter van het Internet.

Think big
Het investeerdersklimaat in Nederland is in velen opzichten anders dan het Amerikaanse. Europeanen zijn risico-avers en zij zijn eerder tevreden met een “return on investment”. Amerikanen houden van risico omdat ze op zoek zijn naar het grotere geld. Als je als Nederlander in aanmerking wilt komen voor een Amerikaanse investering moet je ambitieniveau hier op afgesteld zijn. De nuchtere Dirk Tuip, CEO van FacilityApps pakte dit snel op. Hij had tijdens zijn verblijf gesprekken met Cisco, Intel, Philips en Google. Aan het einde van de week concludeerde hij dat hij de eerste Volendammer wil zijn die een beursgang realiseert. “Thuis lachen ze me uit, maar als je hier dat ambitieniveau niet uitstraalt, wordt je niet serieus genomen.”

Handyman of held
Ondernemers in de Valley doen één ding goed en vergeten de rest. Volgens Alfredo Copola, CEO van incubator US Mac, zijn er rond de 30.000 startups actief in de Valley. Deze groep en de rest van wereld is hun concurrentieveld. De enige manier om een kans te maken is door de allerbeste te worden in je markt. Hier liggen dappere keuzes aan ten grondslag die uiteindelijk het verschil maken tussen het resultaat van een “handyman” en die van een held. De handyman verdient een goede boterham aan een mix van goed en minder goed lopende producten. De held investeert al zijn geld en energie in een schaalbaar product tot de top bereikt is.

Deze zelfde focus zie je ook bij de gevestigde bedrijven in de Valley. Volgens Robert Thijssen, Hoofd van NOST in San Francisco wordt er door Corporate Amerika veel geïnvesteerd in R&D en is er in Silicon Valley een nauwe interactie tussen corporates en startups. Om vernieuwend te blijven wordt de winst die door de corporates met de core business verdiend wordt, gebruikt om de beste startups te kopen. Zo heeft Cisco in het afgelopen jaar meer dan twintig “helden” gekocht.

Maak de stap
Alle vijftien ondernemers zijn door hun ervaringen in San Francisco flink wakker geschud. Ze denken groter en beseffen dat de Amerikaanse markt niet vanuit Nederland veroverd wordt. Er zijn dagelijks 200 netwerk evenementen in San Francisco. De belangrijkste deals worden gemaakt bij de Starbucks op de hoek. Paul Alberts, CEO van Confer Call huurde tijdens zijn verblijf al  meteen het huis waar hij met zijn familie de komende maanden gaat wonen. Na een bespreking met de oprichters van Smart Things nam ook Ewoud Kuyper van Sense Company de definitieve beslissing om te verhuizen. Smart Things gaat na de zomer de Sense Company applicatie op hun platform aanbieden. Hiermee bereikt Kuyper tienduizenden Amerikanen en lift hij mee op het marketingbudget van Smart Things. Zo’n deal sluit je niet vanuit Amsterdam. Gelukkig ging zijn vriendin akkoord met de verhuizing, mits de hond mee mag.

Het Ready2Scale programma wordt mogelijk gemaakt met een bijdrage van Europese Unie. De vijfentwintig meest kansrijke ondernemingen binnen de ICT-sector in Groot Amsterdam komen in aanmerking voor het programma. Er is nog een beperkt aantal plekken beschikbaar. ICT-ondernemingen met een omzet van minimaal 500.000 euro en een schaalbaar product kunnen zich nog aanmelden voor het programma op Ready2Scale.com.

Deel dit bericht

1 Reactie

Mireille Reuling

Amazing! Wat een ervaring. Ik ben serieus onder de indruk van het programma.
Ik zou hef enorm waarderen als de deelnemers van Ready2scale de geleerde elementen en ervaringen op het net willen delen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond