-

Vijf redenen om gebruik te maken van vanity link shorteners

Er is geen televisiereclame, online video, advertentie, e-mailnotificatie of persbericht te vinden zonder een goed zichtbare merknaam. Waarom kiezen marketeers er dan wel voor om een merknaam weg te laten uit de URL op bijvoorbeeld social media kanalen? Er is een goede manier beschikbaar om een merknaam terug te laten komen in alle links die je als merkt deelt. De vanity link shortener biedt daarvoor de oplossing. Deze URL is een online ‘blind spot’, die miljoenen keren per dag onaangeroerd blijft.

Zeker wanneer je bedenkt hoe makkelijk je deze URL’s kunt gebruiken en hierdoor kan profiteren van het effect dat ze hebben voor je online merk, is het een gemiste kans om de vanity link shortener niet te gebruiken.

Wat zijn vanity link shorteners?

Vanity link shorteners zijn een unieke korte vorm van een URL, gebrand voor marketingdoeleinden, die gebruikers helpen verkorte gedeelde links te koppelen aan merken. Voorbeelden daarvan zijn: de door KPN gebruikte URL’s die beginnen met kpn, de artiesten Emily Sande en Ellie Goulding van Universal Music Group maken gebruik van emelisan.de en ell.li en Radio538 verkort URL’s op haar social media middels r538.nl.

Drie nog beschikbare vanity link shorteners zijn bijvoorbeeld basicf.it, fitforfr.ee en sport.city. 

Waarom zou je vanity link shorteners gebruiken?

  1. Opbouwen van vertrouwen & merkbewustzijn

Het klinkt misschien wel meer dan logisch, maar consumenten zijn eerder geneigd om online op een merknaam te klikken dan op een mengelmoes van willekeurige letters die je in bijna alle verkorte URL-links terugziet. Op welke link zou jij eerder klikken: r538.nl/koningsdag of bit.ly/1JqzYwM?

538

Verkorte URL’s zorgen bij gebruikers vaak voor verwarring. Kan je er echt op vertrouwen dat een aantal bij elkaar geraapte letters je naar de goede plek gaan brengen? Wat gebeurt er met de data als ik klik? Het opbouwen van vertrouwen is online al moeilijk genoeg, dus waarom dan niet gelijk goed.

  1. Verbeterde tracking van social activity

Veel merken gebruiken URL verkorters – zoals tiny.url of Po.st – om de content te tracken die zij op hun sociale kanalen posten zodat ze meer inzicht krijgen in de demografische gegevens en het klik- en contentdeelgedrag van hun gebruikers.

Hoe vaker er op de URL’s geklikt wordt, hoe meer inzicht er verkregen wordt in deze gegevens. En dit is precies waar vanity link shorteners in uitblinken. Er is namelijk 40 procent meer kans dat consumenten op vanity link shorteners klikken dan op een ‘normale’ verkorte URL. Dat betekent dat je 40 procent meer ‘engagement’ hebt met je doelgroep en 40 procent meer informatie kunt verzamelen.

  1. Maak ‘sharing’ makkelijker

Het gebruik van een verkorte versie van je merknaam, in plaats van een willekeurige combinatie van letters en cijfers, zorgt ervoor dat de naam makkelijker te onthouden is en daardoor vaker en makkelijker gedeeld wordt. Dit werkt vooral goed in mond-op-mond reclame, waarbij mensen refereren aan een merknaam en niet aan een link.

  1. Vergroot Offline ‘sharing’

Omdat ze makkelijker zijn om te onthouden, stimuleren vanity URL’s meer online activiteit wanneer ze ook worden benoemd in offline media en promotionele materialen. Zo gebruikte Porsche USA vanity URL’s op outdoor advertenties. Hierdoor werden meer mensen gestimuleerd een website te bezoeken, dat makkelijk was gemaakt door een zeer korte, herkenbare URL te gebruiken die mensen direct in konden typen op hun smartphone. Por.sc/cayman is nu eenmaal makkelijker te onthouden en sneller in te typen dan http://www.porsche.com/microsite/cayman/default.aspx

  1. Verweer tegen ‘dark social’

Wanneer merken links posten die verwijzen naar hun Facebook tijdlijn of Twitter feed worden alle links onlosmakelijk verbonden aan het merk wat de content heeft geplaatst, ongeacht hoe de link eruit ziet. Echter, wanneer je links kopieert en plakt om te delen via Dark Social – zoals via e-mail en Whatsapp – dan verlies je de verbinding met het merk. Omdat vanity link shorteners de merknaam bevatten, moedigt het mensen aan om ook in Dark Social op de links te klikken. Het delen van Dark Social beslaat nu al 77 procent van alle gedeelde content in Nederland.

Door gebruik te maken van de vanity link shortener hebben mensen meer vertrouwen in een link. Daarmee is de kans dat erop geklikt wordt makkelijk 25 tot 50 procent hoger. Daarnaast is je data beter bruikbaar voor adverteren. Je weet immers niet alleen hoe de consument zich gedraagt op je website, maar ook op social media, blogs, persberichten, etcetera.

Bovendien voorkom je met het gebruik van sommige URL-verkortingstechnologie dat je data ‘lekt’. Veel URL-verkorters verzamelen namelijk data over de verschillende links, waarna dit kan worden doorverkocht aan derde partijen en dus ook je concurrenten! KLM lekt zo bijvoorbeeld data met KLMf.ly, net als Philips met Philips.to en ABN AMRO met abn.com.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond