-

Voorbeelden van user generated content die je als merk kunt inzetten

Toen zaten we met zijn allen opeens massaal thuis. Werd de tijd die we online besteedden dan minder? Niet bepaald. Onze online uren gingen door het dak. De samenleving is blijvend veranderd en online aanwezig zijn is belangrijker dan ooit. 

Hoe zorg je ervoor dat je als merk van deze tijden profiteert? Hoe houd je contact met je thuiszittende community? Een goede user generated content strategie biedt een uitkomst. In deze blog laat ik je de voordelen hiervan zien en zorg ik ervoor dat je dit aan de hand van vier voorbeelden meteen zelf in kunt zetten. 

Online zichtbaarheid 

Het is enorm belangrijk dat je online zichtbaar bent wanneer je organisatie of bedrijf fysiek niet of minder goed te bereiken is. In veel gevallen kun je dit (deels) ondervangen door online voor zoveel mogelijk contactmomenten te zorgen. Door het thuis blijven, zien we dat onder andere het online shoppen en social media gebruik beide enorm zijn toegenomen. Daarnaast geeft 42% van de consumenten aan dat zij geloven dat hun manier van shoppen blijvend is veranderd. De online tijd neemt toe en dat biedt mogelijkheden voor je merk.  

Contact met community 

Je wil online zichtbaar zijn, omdat je goed contact wil houden met je community – je trouwe volgers en klanten. Dit is één van de beste dingen die je momenteel kunt doen. In onzekere tijden trekken mensen naar merken toe die zij vertrouwen. Door het contact met je doelgroep vast te houden en te intensiveren, bied jij de houvast die mensen nu nodig hebben.      

User generated content

Kortom, je wil je online zichtbaarheid vergroten, maar logischerwijs worstelen veel merken en marketeers met kleinere budgetten. Zij zien zichzelf voor de uitdaging staan om over te schakelen naar andere kosteneffectieve manieren van online content creatie. Goed nieuws! De oplossing ligt al onder je neus: de inzet van user generated content. 

User generated content is content die je klanten zelf maken en delen. Tegenwoordig is iedereen content creator én mensen hebben toevallig tegenwoordig relatief veel tijd om handen. Terwijl zij thuis zitten, delen mensen als nooit tevoren foto’s en video’s van persoonlijke ervaringen met producten en diensten. Deze pure content is op verschillende manieren een uitkomst voor je merk: het is authentiek, invloedrijk, het wekt vertrouwen van potentiële klanten en voor jezelf is het geldbesparend. 

Case 1: Susan Bijl – Ontwerp je tas 

Tassenmerk Susan Bijl heeft een enorm succesvolle actie opgezet via hun Instagram-kanaal, website en nieuwsbrief. Zij deelden een downloadbaar ‘kaal’ ontwerp van de iconische Susan Bijl tas. Hier kon vervolgens iedereen zijn of haar creatieve kwaliteiten op los laten. Deze actie, die plaatsvond tijdens het hoogtepunt van de Nederlandse quarantaine, zorgde voor een welkome creatieve activiteit tijdens het thuisblijven. Mede hierdoor is de actie een groot succes geworden. Het heeft voor een grote hoeveelheid user generated content gezorgd en heeft zelfs de landelijke media gehaald. 

Case 2: De Fonteyn – Followers Friday

Outdoor Living Mall Fonteyn heeft haar bereik enorm uit weten te bereiden met behulp van de ‘Followers Friday’ actie op Instagram en in de nieuwsbrief. Hoe werkt de actie? Fonteyn volgers maken een mooie, onderscheidende foto van hun Fonteyn product en plaatsen deze op Instagram met de hashtag #mijnfonteyn. De leukste foto’s worden verzameld, de foto met de meeste stemmers ontvangt shoptegoed van Fonteyn. Zowel het aantal volgers, als het bereik als het aantal websitebezoekers laat door deze actie een flinke stijging zien. 

Case 3: Pets Place – #thuisdieren

Ook de grootste dierenspeciaalzaak van Nederland is heel effectief ingesprongen op de quarantaine tijd door meteen de actie #thuisdieren op te zetten op Instagram. De leukste foto’s kregen een plaatsje in de eregalerij op een speciale landingspagina op de website van Pets Place. De hashtag werd bijna 2000 keer gebruikt en de landingspagina werd 6000 keer bezocht. 

Case 4: Bristol – Influencer inspiratie

Na een samenwerking op te hebben gezet met onder andere Miss Nederland en verschillende influencers zag Bristol de hoeveelheid user generated content toenemen met +200%. Deze content wordt gebruikt op Bristol’s homepage en speciale inspiratiepagina. Maandelijks wordt shoptegoed verloot onder de content creators. Tijdens de coronatijd zette Bristol aanvullend een actie op waarbij kinderen hun tekeningen in konden sturen. Winnaars ontvingen hun tekening op een shirt gedrukt. 

Over de auteur: Myrthe de Goeij werkt als content marketeer bij Elevate Digital.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond