-

Wat kan (volledig) draadloze connectiviteit betekenen voor retailers?

De nachtmerrie voor veel detailhandelaars: je pinverbinding ligt eruit. Of je klanten kunnen hun bestelling niet direct in je winkel plaatsen vanwege een slechte verbinding.

Er zijn meerdere redenen om voor draadloze connectiviteit te kiezen: als back-up, maar ook omdat er steeds meer tijdelijke en mobiele concepten in de retail ontstaan, van pop-ups tot ‘store-in-store’.

Je ziet je omzet dalen als de downtime toeneemt. En met virtuele pashokjes, pop-up winkels en mobiele kiosken wordt de vraag om een goede connectiviteit met elke innovatie steeds belangrijker. Betrouwbare connectiviteit verbetert klantervaringen en maakt kritische toepassingen en diensten mogelijk. Daarvoor hebben winkels wel een veilig, always-on draadloos WAN (Wide Area Network) nodig, dat alle locaties, voertuigen en IoT-apparaten verbindt.

Mobiele netwerken transformeren winkels

Bedrijven in het algemeen, en franchisenemers in het bijzonder, moeten vaak lang wachten op tijdrovende installatieprocessen als ze bijvoorbeeld voor glasvezel kiezen. Dat laten aanleggen is niet de meest duurzame optie en vaak ook prijzig. In sommige gevallen vormt het zelfs een logistieke uitdaging. Een mobiele oplossing is daarom flexibeler en makkelijker. Hybride WAN, een combinatie van glasvezel en een Wide Area Network, verhoogt de netwerkbeschikbaarheid en biedt een betrouwbare failover-oplossing.

Oplossingen als LTE/4G en 5G in de detailhandel stellen locaties bijvoorbeeld in staat om draadloos WAN als primaire en als failover-links te gebruiken, met het bijkomende voordeel van een kortere time-to-market.

Draadloze toekomst

Draadloos WAN ondersteunt alles, van klantbeleving tot toevoerketenmanagement, en biedt nieuwe mogelijkheden voor sales, data-analyse en verkoopinzichten. Een aantal voorbeelden op een rijtje:

  • WiFi voor klanten en VR/AR-toepassingen
    Retailers gebruiken WiFi niet alleen voor internettoegang, maar ook voor het aanbieden van diensten zoals internet voor klanten of Virtual of Augmented Reality om unieke winkelervaringen te bieden. Denk aan virtuele paskamers of gerichte advertenties tijdens het passen. VR/AR-productvisualisaties worden gezien als een belangrijke retailtrend voor 2024.
  • ‘Pop-up’-locaties
    Hoe dichter je bij je klant bent, hoe meer je verkoopt. Daarom zie je steeds vaker pop-up-locaties. Daar wordt veel gebruikgemaakt van plug-and-play draadloze WAN-oplossingen. Door 5G wordt dit nog veel makkelijker. Door meer bandbreedte kunnen pop-up-locaties bijvoorbeeld meer geavanceerde betaalopties, digitale displays en interactieve elementen bieden om aantrekkelijker te worden voor klanten.
  • ‘Store-in-store’-concepten
    Bij store-in-store-concepten bieden retailers ruimte aan voor samenwerkende merken. Ook hier biedt 5G een verbeterde klantbeleving. Denk aan een zelfstandige parfumafdeling in een warenhuis. Hiermee creëer je een unieke winkelervaring die zowel het merk als de gastheer ten goede komt. Uit veiligheids- en privacyoverwegingen delen die gastlocaties hun netwerk echter vaak liever niet. Daarom kun je een shop-in-shop het beste opzetten met een losstaand 5G-netwerk. Daarmee verbeter je ook direct de dataveiligheid en beperk je het risico op datalekken.
  • Mobiele en onbemande kiosken
    Ook met verplaatsbare of zelfs onbemande kiosken kunnen organisaties makkelijker klanten op locatie bedienen. Denk bijvoorbeeld aan een mobiele locatie in een pretpark, een foodtruck op een festival, of zelf-afreken-stations in een fastfood-locatie.
Direct in de lucht

Wat voor alle ondernemers geldt: als ze hun winkel willen openen, willen ze ook direct open. Dan willen ze liever niet afhankelijk zijn van een telefoonprovider voor het leveren van lijnen. Daarom wordt draadloze connectiviteit ook vaak ingezet om te zorgen dat nieuwe panden verbonden zijn bij hun geplande opening: als er (nog) geen vast netwerk ligt, kun je wel al direct aan de slag met draadloos WAN. Maar denk ook aan locaties waarbij het aanleggen van een bekabeld netwerk niet wenselijk of nodig is, zoals het geval was bij tijdelijke Covid-teststraten.

Draadloos in de detailhandel

Aan de slag gaan met draadloos WAN hoeft niet ingewikkeld te zijn. Hou deze stappen in gedachten voor succes:

  • Gebruik een hybride WAN-oplossing met 5G voor betrouwbare, altijd beschikbare connectiviteit die points-of-sale, IoT en geavanceerde retailtechnologieën kan ondersteunen.
  • Zorg ervoor dat je netwerkarchitectuur voldoende dekking biedt voor op de verkoopvloer, magazijnen en alle daarmee gekoppelde winkelervaringen, inclusief pop-ups en kiosken.
  • Prioriteer bij het selecteren van hardware- en connectiviteitsleveranciers de netwerkbeveiliging en zorg dat je voldoet aan de normen van de Payment Card Industry om klantgegevens te beschermen.
  • Kies een gecentraliseerde cloudbeheeroplossing om locaties op afstand te beheren via een enkel beeldscherm, zelfs als je een kleine IT-afdeling hebt.

Omdat de Noord-Europese markt relatief gezien goed bekabeld is, is die vaste infrastructuur voor ondernemers vaak het vertrekpunt. In de Verenigde Staten daarentegen gaan grote ketens steeds vaker volledig voor 5G-oplossingen. De prestaties van 5G zijn ook hier in Europa sterk toegenomen, dus waarom zou je eigenlijk nog bekabelen? Voor retailers is het raadzaam om 5G in ieder geval in je strategie mee te nemen.

Over de auteur: Eric Buijs is Channel Manager Northern Europe bij Cradlepoint.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond