-

Fusie Ziggo/Vodafone is goed voor de concurrentie

Het nieuws zal door KPN met enige nervositeit zijn ontvangen: de aanstaande fusie van Ziggo en Vodafone is zeer beslist een bedreiging voor het grootste telecombedrijf van Nederland. Dat zich juist uit Duitsland en België had teruggetrokken om zich te concentreren op de tot nu toe roerloze Nederlandse markt.

Zoals ook Proximus (alias Belgacom) zich achter de oren moet hebben gekrabd toen bekend werd dat Telenet KPN-dochter BASE mocht overnemen. In beide gevallen gaat het om slimme strategie van kabelreus Liberty Global.

De Nederlandse breedband- en telecommarkt schudt momenteel op zijn grondvesten, nu ook T-Mobile Nederland in andere handen overgaat. Alleen zal die het voorlopig zonder infrastructuurpartner moeten stellen.

Voor Ziggo is de fusie wellicht interessanter dan voor Vodafone. De Nederlandse kabelaar krijgt met Vodafone een volledig dekkend mobiel netwerk in de schoot geworpen. En mobiel internet heeft de toekomst. Als over vijf jaar 5G snelheden tot 10 Gbit per seconde biedt, is het de vraag of gebruikers nog wel warmlopen voor DSL, kabel of glasvezel. Mobiel geeft je een grotere bewegingsvrijheid, en tegen die tijd zullen de datalimieten ook wel worden opgeheven.

Met mobiel kan Ziggo ook het platteland bereiken dat nu nog grotendeels via subsidies ontgonnen moet worden. Of gebieden waar het nog geen kabel in de grond heeft liggen omdat andere kabelaars er de dienst uitmaken.

Voor abonnees zal er niet veel gaan veranderen. Abonnees van Ziggo Mobiel bellen nu al via Vodafone, en Vodafone ruilt vast internet en via het netwerk van KPN straks in voor Ziggo. Vooropgesteld dat die abonnee in in het dekkingsgebied van de kabelaar woont. Het is zelfs goed denkbaar dat het fusiebedrijf de huidige merknamen handhaaft. Niet iedereen wil quadplay van Ziggo. Losse mobiele abonnementen kunnen gerust onder de noemer van Vodafone worden verkocht.

Maar wat zeker gaat veranderen zijn de concurrentieverhoudingen. Ziggo/Vodafone zal de tot nu toe veilige positie van KPN flink onder druk zetten.

Beide reuzen hebben evenveel sterke als zwakke punten: KPN heeft via het vaste net een groot bereik, maar de infrastructuur is verouderd, want gebaseerd op het oude koperdraad. Het bedrijf pimpt dat netwerk nog wel op tot 100 Mbps – waar dat kan – maar op den duur zal de koperen kabel vervangen moeten worden door glasvezel. En daar zit geen enkel schot in.

De groei van het aantal nieuwe glasvezelaansluitingen was volgens Stratix in 2015 het laagste van de afgelopen vijf jaar. De verwachte groei naar 3,5 miljoen aansluitingen in 2017 wordt bij lange na niet gehaald.

Ziggo heeft zijn complete netwerk al veel eerder verglaasd. De afstand tot de woning wordt vanuit de wijkcentrale weliswaar overbrugd met koper, maar dat is intussen technisch allang geen belemmering meer. Kabel kan nog jaren mee.

Daarentegen heeft Ziggo niet een volledig bereik via het vaste net. In heel Zeeland, delen van de Achterhoek, Friesland en de Waddeneilanden heeft Ziggo geen toegang tot de kabel. Er is grote kans dat Ziggo/Vodafone zal proberen om een bod uit te brengen op deze restgebieden. Maar die zullen de huid letterlijk duur willen verkopen.

KPN zou door de komst van Ziggo/Vodafone wel eens gedwongen kunnen worden om zijn glasvezelprogramma weer een zwieper te geven, maar zal daarvoor diep in de buidel moeten tasten. Wat dat betreft lijkt de fusie goed nieuws voor consumenten. De concurrentie wordt op scherp gezet.

Deel dit bericht

5 Reacties

peter

“Als over vijf jaar 5G snelheden tot 10 Gbit per seconde biedt, is het de vraag of gebruikers nog wel warmlopen voor DSL, kabel of glasvezel.”

Over 5 jaar zijn de behoeftes aan snelle verbindingen alleen maar gegroeid, en qua kosten is een vaste verbinding nog altijd vele malen goedkoper dan een dure 5G verbinding waar de investering nog moet worden terugverdiend. Dus voorlopig blijft DSL kabel of glasvezel echt nog wel bestaan in de huizen van NL

Alexander

Je schrijft: “Voor abonnees zal er niet veel gaan veranderen”. Voor welke abonnees, de mobiele zeker? Wat gebeurt er dan met de 75.000 DSL klanten die Vodafone heeft op het netwerk van KPN Wholesale? Het is interessant(er) om dat te weten, want voor deze groep gaat er wellicht VEEL veranderen. Wat gebeurt er met het TV product, worden die klanten overgezet naar Horizon van voorheen UPC, net als dat met de Ziggo iTV klanten is gebeurd met de fusie?

Je schrijft: “KPN’s infrastructuur is verouderd”. Dat is ook onzin, maar je doelt wellicht op DSL als inferieure techniek t.o.v. kabel. Het achterliggende netwerk van KPN is juist net helemaal vernieuwd, grotendeels ook al verglaasd en volgens mij wint KPN hier momenteel meer klanten mee dan Ziggo, want die verliezen ieder kwartaal duizenden klanten. Kennelijk denkt de markt daar dus anders over. Dus in feite is dat hetzelfde als de kabel. Er is ook weinig tot geen animo voor >100 Mbps bandbreedte, dus voorlopig kan KPN ook nog jaren mee met DSL.

Bovendien gebruiken steeds meer klanten glasvezel van Reggefiber, de dochter van KPN. Het aantal actieve aansluitingen die voor het leveren van vaste diensten van KPN op glasvezelnetwerken van Reggefiber wordt gebruikt, steeg in een jaar tijd met 250.000 naar 722.000. Bijna 1,9 miljoen KPN-klanten gebruiken Interactieve TV voor het bekijken van tv- en videocontent. Rond de 35 procent van de Interactieve TV-gebruikers benut hiervoor het glasvezelnetwerk van Reggefiber.

Jan Libbenga (Emerce)

Vodafone en Ziggo leveren niet totaal andere producten. Breedband internet, vast bellen en tv zijn inwisselbare diesten. Het is ook niet gezegd dat Vodafone zijn huidige aanbod meteen laat vallen, ook de DSL/glasvezelklanten moeten immers bediend blijven. Horizon is bij Ziggo overigens geen verplicht product.

Voor DSL is de afstand tot de centrale nog steeds de grootste bottleneck. Snelheden tot 200 Mbps via het koprenetwerk met behulp van pair bonding en vectoring zijn maar voor een beperkt aantal gebruikers beschikbaar. Uiteindelijk blijft DSL achter bij verder oplopende snelheden via glasvezel en kabel. Voor het buitengebied is DSL al helemaal niet te doen.

Maar 15 procent van de Nederlanders heeft toegang tot glasvezel en de uitrol vertraagt wegens de enorm hoge kosten. KPN heeft nog een lange weg te gaan om een echt concurrerend netwerk aan te leggen dat echt toekomstvast is.

Wim

Dit artikel klinkt als Ziggo pr.

We groeien toe naar een duopolie waar twee partijen de markt beheersen. En zoiets is zelden goed nieuws voor de consument.

bert

Wim je hebt helemaal gelijk. Zie ander artikel op Emerce: native content stijgt met 600%. Dit is native content….

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond