-

Willemijn Schneyder (SwipeGuide): ‘Inlevingsvermogen is belangrijker voor startups dan snelheid’

Alles stond voor SwipeGuide in de startblokken begin dit jaar om de omzet te verviervoudigen. Maar door de coronacrisis verdubbelde de omzet ‘slechts’. Het was een teleurstelling voor Willemijn Schneyder, die met haar team al sinds 2016 toewerkt naar flinke internationale expansie met haar instructiesoftware scale-up. “We hebben een duidelijk doel voor ogen en dan knaagt het als het niet zo snel gaat als je zou willen.”

In veel fabrieken over de hele wereld moeten medewerkers hun smartphone opbergen in een locker als ze de werkvloer opgaan en krijgen ze instructies via geplastificeerde sheets. Niet meer van deze tijd, zou je zeggen. Willemijn Schneyder van SwipeGuide: “Toch is het aan de orde van de dag. Je kunt wel stellen dat de digitale transformatie niet is doorgedrongen tot de food and beverage-industrie. Met ons platform maken medewerkers op de werkvloer gebruik van visuele stap-voor-stapinstructies op hun smartphone, tablet of slimme bril. Het stelt bedrijven in staat zelf eenvoudig instructies te maken, publiceren en delen waardoor taken sneller en foutlozer worden uitgevoerd.” En dat is een schot in de roos, zo blijkt. SwipeGuide doet intussen wereldwijd zaken met onder meer Heineken, PepsiCo, Pernod Ricard en ABB. 

Luister naar Willemijn in de At The Money podcast (47 min). In deze aflevering vertelt ze onder andere over het bouwen van een inclusieve organisatie, hoe corona een streep zette door de 300% groei die ze dit jaar hadden verwacht en over de waarde die investeerders, waaronder Newion Partners, aan haar bedrijf hebben geleverd. Te beluisteren via elke podcast-app (zoals Spotify en Apple) of hieronder:

At The Money podcast · #24 Willemijn Schneyder (SwipeGuide): ‘Inlevingsvermogen is belangrijker voor startups dan snelheid’
Binnen 30 seconden

Maar toen… kwam het voorjaar van 2020. “Mijn co-founder Daan Assen en ik hadden kneiterhard naar dit jaar toegewerkt. Alles zat mee. We hadden zoveel deals in onze pipeline staan! In februari stonden we op het punt om een groot contract met een nieuwe Amerikaanse klant te tekenen toen bekend werd: vanaf morgen mag niemand nog naar de VS vliegen. Natuurlijk is fysiek tekenen niet noodzakelijk.  Maar om vertrouwen te winnen, willen mensen je zíen. Ik wist die beruchte ochtend meteen: als ik nú niet ga, kom ik Amerika voorlopig niet meer in. Binnen dertig seconden had ik besloten om te vertrekken en diezelfde middag zat ik in het vliegtuig.”  

Spiegelen aan je investeerder

Deze mentaliteit is wellicht een van de redenen waarom Willemijn in een lijst staat met ‘Badass Female Founders to Watch’. En het is waarschijnlijk ook wat Walter Brunink bedoelt met ‘daadkracht’, focus’ en ‘het bedrijfsbelang staat altijd voorop’, als we hem vragen naar hoe hij Willemijn ziet. Brunink is SwipeGuide’s investeerder van het eerste uur en zorgde dat Daan en Willemijn hun plannen konden realiseren.

Willemijn: “Hoe toevallig kan het allemaal zijn: Walter en ik werden aan elkaar geïntroduceerd door een wederzijdse vriendin, Carmen Phillips. Ik legde hem op een vrijdag onze ideeën voor en na het weekend kreeg ik mijn business plan compleet verbouwd retour. Binnen een maand was de investering geregeld. Die snelheid is natuurlijk de essentie van durfkapitaal. Walter hielp ons een mooi team te bouwen, met de juiste persoon op finance en een sterke kracht voor recruitment. De juiste investeerder is iemand met je wekelijks kunt spiegelen. Bij wie je niet bang bent om vragen te stellen. Iemand die altijd bereid je te helpen, met wie je altijd kunt bellen of appen. Zo iemand bleek Walter te zijn en daardoor durfden we het aan.”

Challengen en verrijken

Na deze startinjectie haalde SwipeGuide in 2018 een investering van een miljoen op bij Newion Partners. “Deze investeerder heeft ons ruim een jaar op de voet gevolgd. Prikkelde ons om het ongebaande pad te volgen. Ontsloot het netwerk dat we nodig hadden. Ik heb van deze periode geleerd dichtbij mezelf te blijven. Je moet scherp voor ogen hebben wie je bent, wat je levert en waar je naartoe wil. Je moet weten dat jouw kernwaarden matchen met die van je investeerder. Ook nu weer – we kunnen sneller groeien dan we nu doen en hebben dus groeikapitaal nodig – zoek ik heel bewust investeerders die onze kernwaarden delen. Die de vinger op de juiste plek weten te leggen, ons kunnen challengen en verrijken en die onze visie op transformatie van de industrie delen.” 

Inclusiviteit 

Willemijn bouwt met SwipeGuide aan een inclusieve organisatie. “Wij kijken naar de inhoud en niet naar de verpakking waarin iets komt. SwipeGuide is divers in culturen, achtergronden en skills. Dat geeft de wrijving die nodig is om tot iets te komen. Wat ons bindt, zijn identieke kernwaarden, zoals ‘always be learning’ en ‘own it’. We horen het ook steeds vaker vanuit de markt: hoe meer je inclusiviteit inbouwt in je organisatie, hoe hoger de Return on Investment is.”

Merkt Willemijn dat ook? “Absoluut, en op verschillende manieren. Juist omdat wij een divers team hebben kunnen we ons makkelijker inleven in verschillende klanten en culturen, zeker omdat we internationaal actief zijn. Dat levert enorm veel op. Ze zeggen dat snelheid de belangrijkste troef is van een startups, maar wat mij betreft is dat inlevingsvermogen. Zowel op korte als lange termijn.”

“Ook merken we dat goede mensen bij óns aankloppen omdat ze onze waarden delen. Het trekt nieuw talent aan! Natuurlijk, het is niet altijd makkelijk. Je moet continu zo dicht mogelijk langs elkaar heen lullen om dezelfde kant op te gaan. En je moet bereid zijn een extra stap te zetten om elkaar te begrijpen.” 

Launching customer

Willemijn is vastberaden om met SwipeGuide de Amerikaanse markt te veroveren maar weet ook dat dat niet makkelijk is. “Om de VS te veroveren heb je diepe zakken nodig. Een vergelijkbaar platform heeft een funding van meer dan 20 miljoen opgehaald, dat zegt al genoeg. Hoe wij het aanpakken? We draaien in Amerika – vanuit ons hoofdkantoor in Minnesota – een kopie van onze Nederlandse onderneming. We hebben een eerste launching customer gezocht en probeerden hier zo snel mogelijk goed resultaat te boeken. Op die manier gaat zo’n eerste klant fungeren als onze lokale ambassadeur. Is dat eenmaal gelukt en kunnen we onze business case onderbouwen, dan staat niks ons nog in de weg. Helaas ligt dit hele proces op dit moment stil vanwege corona. Maar het is en blijft de strategie waarin ik heilig geloof!”

Over de auteur: Thomas Mensink is  startup analyst bij Golden Egg Check.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond