Winkel 3.0; de verkoopkanalen voorbij
Het zijn spannende tijden in retail. Je voelt aan alle kanten dat de er de komende jaren veel gaat veranderen. Die veranderingen zijn ingegeven door de internationale concurrentie die elke retailer vandaag de dag ervaart, en door het verwachtingspatroon van de moderne consument. Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen en hoe lang is de weg naar winkel 3.0?
Trends
De veranderingen worden gedreven door een tweetal trends. De eerste trend is dat het e-commercedeel van de totale omzet nu substantieel is. Retailers hebben te lijden onder het toenemend aantal mensen dat online shopt. Volgens een onderzoek van Centre for Retail Research groeide het online deel van retailaankopen met een derde tot de helft in de periode van 2009-2012. Binnen Europa maakt e-commerce inmiddels tien procent uit van alle retailaankopen.
De tweede belangrijke ontwikkeling is dat we in het ‘always on-tijdperk’ beland zijn. Dat maakt het dus goed mogelijk om zeer betrouwbaar en snel internet in een winkel te draaien. Tablets zijn goedkoop en zeer geschikt om in een winkel te gebruiken als kassatoepassing en informatiebron. Op basis van deze ontwikkelingen zie je op dit moment veel nieuwe retailconcepten ontstaan.
De inzet van tablets in winkelomgevingen stijgt snel en opent nieuwe deuren op het gebied van klantbeleving, productaanbod en betaalmodellen. Aan de ene kant worden tablets ingezet als vervanging voor de traditionele kassa. Partijen als het Nederlandse Sweebr hebben hier mooie toepassingen voor ontwikkeld. Een kassa-applicatie op een tablet is aanzienlijk goedkoper, mobiel in te zetten en beter schaalbaar dan de traditionele varianten.
Er worden ook verdergaande toepassingen ontwikkeld door partijen als het Amerikaanse Fiverun. Zij combineren op een tablet de kassatoepassing met vergaande functies om klantenprofielen op te bouwen. Met de app kan de verkoper in de winkel klantgegevens als e-mailadres, kledingvoorkeuren en maten registeren en centraal bijhouden. Als de klant die groene jas vandaag te duur vindt, kan de winkelier de klant twee maanden later per mail benaderen om hem te wijzen op dezelfde jas die nu in de uitverkoop is in webshop.
Kruisbestuiving
Tegelijk wagen online winkels de stap naar de ‘echte’ wereld. Er is een groot verschil tussen online en offline winkelen. In het kort; e-commerce is niet gezellig. Het sociale aspect ontbreekt en dat is een groot gemis. Voor de verkoper geldt aan de andere kant dat het veel moeilijker is om online een merk volledig tot zijn recht te laten komen.
Het is dan ook interessant om te zien dat bepaalde online merken zich nu ook presenteren in de fysieke voorbeeld. Een sprekend voorbeeld daarvan is My Muesli, dat op 30 april 2007 van start ging als online verkoper van biologische ontbijt-cereals en in het afgelopen jaar verschillende fysieke winkels opende in Duitsland. Tegelijkertijd ziet een klassieke retailer, zeker op het gebied van non-food, zich geconfronteerd met het fenomeen ‘window shopping, online buying’. Zijn grote uitdaging is dus de manier vinden om de klant ‘binnen’ te houden.
Een manier om dit te doen is om het internet in de winkel te omarmen. In Nederland is hiervan al een aantal voorbeelden te aanschouwen. Bij de MediaMarkt in Amsterdam Zuidoost staat in de winkel een zuil, voorzien van een scherm, een toetsenbord en een IP-pinapparaat. Partijen als het Nederlandse Clicks in Bricks maken dit mogelijk. Op deze zuil kun je een product selecteren, je adres invoeren en het product betalen. Vervolgens wordt de flat screen of de notebook binnen enkele dagen thuisbezorgd. Geen gesjouw meer, geen lange rijen. Deze zuilen winnen gestaag aan populariteit. Ze zorgen bij voor de retailer voor flexibiliteit in ruimte, mobiliteit, producten- en dienstenaanbod en betaalmethoden.
Toekomst
Wat is de droom? Veel retailers zitten vast aan hun huidige systemen en kunnen slecht stapje voor stapje aanpassingen maken om beter toegerust te zijn op de ‘hybride’ klant. Stel, je zou van scratch kunnen beginnen. De techniek van nu maakt het mogelijk om echt één systeem voor voorraadbeheer, financiële administratie, CRM en betalingsverkeer in te richten. Volledig op basis van internettechnologie, waardoor je alle verkoopkanalen en alle landen centraal kan bedienen.
Dan wordt het mogelijk om de klant echt centraal te stellen. One click payment over de verkoopkanalen heen. Loyalty over kanalen heen. Producten online kopen en probleemloos in de winkel terug brengen en ga zo maar door…. Die droom komt dichterbij.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond