-

Workshop: maak je app beter vindbaar

Waar SEO-optimalisatie op grote schaal wordt ingezet, is dit voor de vindbaarheid van apps een stuk minder het geval. Terwijl organische zoekresultaten voor een derde van de downloads zorgen. Workshop helpt je op weg.

  1. Weet je waarom App Store Optimalisatie belangrijk is?

Ja: App Store Optimalisatie (ASO) is het optimaliseren van mobiele apps om een hogere positie in de zoekresultaten van app stores te bereiken.

Nee: Uit recent onderzoek van Natives blijkt dat 67 procent van de gebruikers apps vindt via de zoekfunctie van de appstores. Daarmee kan je zeggen dat zoals SEO bij websites, App Store Optimalisatie (ASO) net zo belangrijk aan het worden is. Stel daarom ook vergelijkbare vragen als bij reguliere SEO. Waar zoeken mensen op? Hoe komen ze bij de concurrent uit? En waar wil je zelf in uitblinken? Ook de categorie speelt daarbij een rol.

  1. Wat het verschil is met normale Search Enige Optimalisatie?

Ja: Net zoals bij zoekmachines is het bij de appstores niet precies duidelijk wat de precieze ranking-factoren zijn en veranderen deze regelmatig.

Nee: Veel factoren zijn in de loop van de tijd wél duidelijker geworden. Er is een aantal overeenkomsten met reguliere SEO, zoals keywords, maar er zijn ook andere factoren die uniek zijn voor ASO en erg zwaar wegen. Gedrag van bezoekers is bijvoorbeeld ontzettend belangrijk. Denk aan doorkliks (Click Through Rate), aantal downloads en aantal keer verwijderd. Het is dus niet alleen zaak de app goed neer te zetten.

  1. Waar de naam van je +app aan moet voldoen?

Ja: De naam bedenken van je app, is uiteraard een belangrijke zaak. Daar heb je dertig tekens voor. Benut deze optimaal, vaak gebeurt dit namelijk niet.

Nee: De ruimte die beschikbaar is in de zoekfunctie van de appstore is leidend. Als de  bezoeker de app wil downloaden, is dat de tekst die ze op het scherm zien staan. Deze dertig tekens moet je goed gebruiken, want dit zijn de eerste overtuigende keywords die aangeven waar de app voor staat. En wegen zwaar mee in de zoekresultaten. Meer informatie en inspiratie om de juiste naam te vinden, vind je hier.

  1. Waar je op let bij de categoriekeuze?

Ja: Consumenten gebruiken de categorieën als hulpmiddel om relevante apps te vinden. Bij Google kan je kiezen voor maar één categorie. Bij Apple zijn dat er veel meer.

Nee: Apple en Google delen beide de aanwezige apps in categorieën in. Bij Apple kun je daarbij kiezen uit een primaire en secundaire categorie (in totaal 24 stuks). Android geeft je de optie om één categorie te kiezen en maakt allereerst een onderscheid tussen apps en games. Games worden onderverdeeld in zeventien subcategorieën. Voor apps heb je een keuze uit 32 subcategorieën. Let wel, de categorie die je kiest, heeft het minst invloed op de zoekresultaten in beide app stores.

  1. Weet je waarom logo’s en screenshots belangrijk zijn?

Ja: Visuals zijn belangrijk voor de look-and-feel van je app. En hebben daarmee invloed op de click-through-ratio en het al dan niet genereren van een download.

Nee: Apple geeft je de mogelijkheid om vijf screenshots te gebruiken, bij Google zijn dat er maar liefst acht. Gebruik dit altijd, net zoals de begeleidende zin die je erbij kan zetten. Bij Google kan je 120 seconden video uploaden, bij Apple slechts dertig, maak dus een scherpe keuze. Buiten het feit dat de foto’s en video’s belangrijk zijn om jouw gebruiker bekend te maken met de app, kijken de stores ook naar engagement.

  1. Welke indirecte factoren je in de gaten moet houden?

Ja: Zonder positieve indirecte factoren is het nagenoeg onmogelijk om een top 3-positie te scoren. Dit telt dus bijna net zo zwaar als de juiste keywords.

Nee: Behalve naar eerder besproken factoren als downloads en doorklikratio, kijkt Google Play ook naar backlinks en socialmediaverwijzingen, Apple doet dit niet. Daarnaast kijken beide platformen in meer of mindere mate naar retentiecriteria. Zaken die daarin meespelen zijn discard rate (het aantal uninstalls) en usage weights (de frequentie van gebruik). Door beide platformen wordt eveneens gekeken naar tevredenheid door ratings en naar de hoeveelheid updates. Meer informatie vind je hier.

  1. Welke tools je kan gebruiken om je op gang te helpen?

    Ja: Voor ieder deel van de keten zijn er tools beschikbaar. Van A/B-testen tot het meten van de effectiviteit van de keywords.

Nee: Er bestaan ook voor App Store Optimalisatie verschillende keyword tracker- en optimalisatietools. Denk aan App Radar of App Tweak. Om de performance van je app te volgen, kan je daarnaast gebruikmaken platformen als App Annie, Apptopia en Prioridata. Om de juiste tool te vinden kan je op deze site kijken. Een sterke aanrader om goed door te nemen, want hiermee krijg je inzicht in de indirecte factoren. Handig: veel tools hebben gratis proefperiodes.

  1. Weet je genoeg om aan de slag te gaan?

Ja: Mooi, nu weet je hoe je jouw app goed moet positioneren en welke factoren meewerken aan het slagen van je toepassing.

Nee: Alles begint natuurlijk met een kwalitatief hoogstaande app die waarde toevoegt in het leven van je gebruikers. Factoren zoals retentie en tevredenheid zullen dan automatisch in je voordeel werken. Besteed daarnaast de nodige zorg en aandacht aan het op een optimale manier in de etalage zetten van jouw app in beide stores. Organische zoekresultaten zorgen namelijk voor een derde van de downloads! Meer weten? Dit whitepaper geeft je extra inzichten.

*) Dit artikel verscheen eerder in het meinummer van Emerce magazine (#165).

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond