Zes hardnekkige B2B marketing mythes die je echt moet vergeten
Wat worden de goede voornemens van B2B bedrijven voor het nieuwe jaar? Vermoedelijk vele, want de uitdagingen lijken groter dan ooit. B2B online marketing is niet meer weg te denken, alleen heersen er nog altijd hardnekkige misverstanden, waarschuwt Tim Asimos, innovatiedirecteur van Circle S studio.
1. Content marketing = SEO
Een veelgemaakte denkfout is dat content marketing de ‘nieuwe SEO’ (zoekmachineoptimalisatie) is. Hoewel Googles algoritmen inderdaad waarde toekennen aan goede content en deze laat meewegen in de zoekresultaten, is content martketing toch wat anders. Als SEO alleen de motivatie is, verleg dan je ambities.
2. Verkopen doen we niet op onze website
Veel B2B bedrijven zien een website nog steeds als een soort online brochure. Wie wat wil bestellen kan beter telefonisch contact opnemen. Een grote machine stop je immers niet zomaar even in een winkelmandje en ook betaal je zo’n aankoop niet even met een credit card. Dat mag dan zo zijn, feit is dat veel B2B kopers net als consumenten zich online oriënteren voordat ze tot aankoop overgaan. Zestig procent van de kopers uit een studie van Corporate Executive Board Company doen dat. Een B2B website moet dus ingericht zijn voor de verkoop.
3. Marketing automation is de heilige graal voor online marketing
Jazeker, marketing automation software kan helpen om het marketingrendement te verhogen en ‘lead nurturing’ (het pemperen van de klant) te versterken. Het is ook een enorme groeimarkt met een geprojecteerde omzet van 1,9 miljard dollar in 2020. Maar de software is geen magie, net zomin als dat geldt voor klantrelatiesoftware. Het woord ‘automatiseren’ klinkt ook alsof het allemaal vanzelf gaat, maar het gebruik van deze software vergt inzicht, planning, tijd en heel veel energie.
4. We moeten op alle sociale platforms aanwezig zijn of helemaal niet
B2B ondernemers krijgen steeds meer aandacht voor sociale media, maar in de meer traditionele hoek is er veel weerstand. De waarheid ligt ongeveer in het midden. Het publiek dat je wilt bereiken is actief op Twitter en LinkedIn, dus mis je kansen door je daar niet te profileren. Maar dat houdt niet in dat je overal aanwezig moet zijn. Kijk naar het profiel van je klanten en stem daar het beleid op af.
5. E-mailmarketing is het versturen van nieuwsbrieven
Voor veel bedrijven houdt e-mailmarketing weinig meer in dan het uitsturen van nieuwsbrieven. Maar zo’n nieuwsbrief zal zelden iedereen interesseren. In plaats van maar op de zendknop te drukken, is het beter om te gaan segmenteren of nog beter: te personaliseren. Dat levert ook een veel hogere conversie op.
6. De marketinginspanningen zitten er op als de koop is gesloten
Nee, want de klant doet de volgende aankoop misschien weer ergens anders. Temeer daar er flink wat tijd tussen kan zitten voordat de klant zich opnieuw meldt. Machines of onderdelen koop je niet maandelijks. Nog mooier is als klanten evangelisten voor je bedrijf worden. Dat vergt een doordachte marketinginspanning waar lang aan gewerkt zal moeten worden.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond