Duits e-commerce naar 93 miljard euro
‘Een tippingpoint’, zo noemt de Duitse brancheorganisatie bevh voor verkopers op afstand het jaar 2020. Opmerkelijk, zo op het eerste oog, omdat de digitale verkopen nauwelijks met 0,3 procent groeiden.
‘Een tippingpoint’, zo noemt de Duitse brancheorganisatie bevh voor verkopers op afstand het jaar 2020. Opmerkelijk, zo op het eerste oog, omdat de digitale verkopen nauwelijks met 0,3 procent groeiden.
De online verkoop van producten is in Duitsland met twintig procent gedaald. De verkoop van digitale diensten kromp ten opzichte van maart 2019 met 77 procent, aldus nieuwe cijfers van belangenorganisatie Bevh.
Duitsland blijft bij uitstek een land waar de consument primair via marktplaatsen koopt en daarna pas bij multichannel retailers en pure players.
Net niet de helft van alle e-commerce in Duitsland wordt gerealiseerd op marktplaatsen en dan met name op Amazon. Pure players boeken in relatieve zin echter wel de grootste stijging.
Marktplaatsen als eBay en AliExpress, maar met name Amazon, zagen het totaal van de aankopen door consumenten met dertien procent groeien tot acht miljard euro in het tweede kwartaal van 2019. Deze vorm van e-commerce toonde de grootste groei in de drie maanden tot juli.
Het traditioneel wat zwakkere eerste kwartaal pakt voor Duitse webwinkels en online verkopers goed uit. De digitale omzet steeg in de eerste drie maanden ‘onverwacht sterk’ met 11,2 procent tot 16,2 miljard euro.
E-commerce in Duitsland is vorig jaar met 11,4 procent gegroeid tot 65,1 miljard euro. Bijna de helft daarvan (47%) wordt gerealiseerd op marktplaatsen, overwegend Amazon.
De Duitse e-commercemarkt is in 2017 met 10,9 procent gegroeid tot 58,5 miljard euro. Marktplaatsen als Amazon en eBay zijn goed voor 48 procent van de verkopen.
Er staan twee nieuwe categorieën in de Duitse top 5 Meest Verkochte productgroepen: dat zijn Meubels en huishoudelijke artikelen.