Meer Artikelen

Online prijzen in Engeland stijgen sterk, situatie Nederland onduidelijk

Prijzen bij Engelse e-tailers zijn in een jaar tijd met gemiddeld 5,3 procent gestegen. In sommige gevallen is sprake van tweemaal de inflatie. Dit zegt Centrica Financial Services . Engelse webwinkels verhogen de prijzen ook aanzienlijk meer dan de fysieke winkels. Of deze ontwikkeling zich ook in Nederland voordoet is onduidelijk, branchevereniging Thuiswinkel.org had er geen inzicht in, e-tailers ontkennen prijzen te verhogen.

Bol.com zet hoog in op Engelstalige boeken

Bol.com opent op 14 juni een nieuw onderdeel van de site met Engelstalige boeken. Het bedrijf verwacht veel van de nieuwe site; 25 procent van de in Nederland online gekochte boeken is Engelstalig. Bol hoopt dan ook met name kopers bij concurrent Amazon.com te trekken. Met de nieuwe dienst hoopt Bol dit jaar vier procent van de totale Nederlandse media-aankopen binnen te halen.

Premium

Reorganisatie Bol.com treft Nederland nauwelijks

Bol.com gaat flink reorganiseren. In vele landen wordt de site samengevoegd met de daar gevestigde boekenclubs van uitgever Bertelsmann. "Nu Bol.com stevig op eigen benen staat, wordt er bekenen of de verschillende bedrijven kunnen samenwerken", zegt Daniel Ropers, managing director in Nederland. De Nederlandse vestiging mag overigens verder zonder al teveel veranderingen.

Bol marktleider in Nederland

Bertelsmann Online, beter bekend als de internetwinkel Bol , is 1 jaar na de oprichting marktleider in Nederland geworden op het gebied van de online verkoop van boeken en muziek. Dit volgens opgaaf van Bol zelf. In Europa is concurrent Amazon de marktleider en moet Bol genoegen nemen met een tweede plaats.

Premium

Bol.com haalt content binnen via GetMusic.com

Boeken- en muzieksite Bol.com gaat meer content op haar site plaatsen. Dankzij een samenwerking met GetMusic , een joint venture van platenmaatschappijen BMG en Universal, krijgt de site videoclips en interviews met artiesten. Bol zal via de sites van GetMusic ook gaan verkopen.

“eBook zal vicieuze cirkel moeten doorbreken”

De Nederlandse markt is bijna gereed voor het eBook. Boeknet , onderdeel van Meulenhoff, zal 'binnen afzienbare tijd' een demo starten voor het gratis downloaden van titels. Ook Bol.com kan ieder moment een ebook-dienst toevoegen aan de site. Wil het nieuwe boek aanslaan bij de massa, dan zal er echter wel een vicieuze cirkel doorbroken moeten worden.

Big Brother of Big Butler?

Wat houden websites eigenlijk bij van hun klanten? Rick van Boekel, managing director van BOL.com Nederland, vertelt wat hij meet en weet.