Bol.com genomineerd voor een Effie
Bol.com behoort tot de laatste 16 kandidaten voor reclameprijs Effie. Het bedrijf ontvangt de nominatie voor de reclamecampagne voor de nieuwe productgroep tweedehands boeken.
Bol.com behoort tot de laatste 16 kandidaten voor reclameprijs Effie. Het bedrijf ontvangt de nominatie voor de reclamecampagne voor de nieuwe productgroep tweedehands boeken.
Webwinkel Bol.com stelt zijn platform open voor externe verkopers van tweedehands boeken en hoopt over een jaar de grootste aanbieder in dit segment te zijn. Particulieren kunnen hiermee geld verdienen aan de verstoffende boekenkast, fysieke boekwinkels kunnen hun digitale bereik aanzienlijk vergroten.
Reisboekwinkels in de Nederlandse winkelstraten zien massa's klanten weglopen naar internetwinkels. Reisboekwinkel Atlas uit Tilburg sluit nog vóór 2007 de deuren en het Woerdense Fietsvakantiewinkel verruilt de fysieke pui voor een digitale. Ondertussen groeit de tweedehands boekenmarkt als kool, getuige de cijfers van Boekwinkeltjes.nl.
De gratis handelssite Studieboekenmarkt.nl professionaliseert en verrijkt het aanbod tweedehandsadvertenties met nieuwe studieboeken en bijbehorende samenvatting via Bol.com. Bol.com overweegt om dit soort afgeleide handel volgend jaar met de herlancering van de site verder faciliteren door een API vrij te geven, een technologie waarmee externe sites hun digitale winkels kunnen vullen met actueel Bol.com-aanbod.
Bol.com, de populairste internetwinkel van Nederland, heeft zijn omzet in twee jaar verdubbeld. Dat heeft het bedrijf maandag bekend gemaakt.
Op dit moment zegt bijna 30 procent van de internetwinkels de betaalmogelijkheid “iDeal” aan te bieden. Dat vertelt Daniël Ropers, bestuurder van brancheorganisatie Thuiswinkel.org. en directeur van bol.com. Hij baseert zich op cijfers van een intern onderzoek van Thuiswinkel.org. Tachtig procent van de respondenten uit het onderzoek hoopt voor het einde van 2006 de betaalmethode op hun site aan te bieden.
Zowel Dynabyte als BOL hebben een Thuiswinkel Award gewonnen. Zij werden door het publiek beoordeeld als de beste thuiswinkels in de categorieën consumentenelectronica en home entertainment. Bakker Hillegom werd door de vakjury uitgeroepen tot beste webwinkel van 2005. Er werd dit jaar meer dan 300.000 keer gestemd door het publiek.
De kerstverkopen in ons land vallen tegen, maar de grote online retailers merken vooralsnog weinig van de economische recessie. Nederland lijkt hetzelfde patroon te volgen als de VS, waar de kerstverkopen over het algemeen tegenvallen, maar de online verkopen blijven stijgen. Vooral luxe artikelen zijn in trek.
Amerikanen hebben in de maand november 8,8 miljard dollar uitgegeven online – het online boeken van reizen niet meegeteld. In november vorig jaar was dat 19 procent minder, te weten 7,4 miljard dollar. Dat blijkt uit een rapport van Goldman Sachs, Harris Interactive en Nielsen/Netratings.
Bol.com behaalde in het derde kwartaal voor het eerst in zijn bestaan een nettowinst. De nettowinst bedroeg tussen de 95 en 142 duizend euro. De omzet steeg met 30 procent tot 9,5 miljoen euro.
Het Nederlandse filiaal van boeken- en muziekwinkel Bol is verkocht aan twee venture capital bedrijven en een uitgever, allen uit Duitsland. Het gaat om T-Online Venture Fund, holtzbrinck networXs AG en Uitgeversgroep Weltbild. Een overnamebedrag is niet bekendgemaakt. Bol Nederland dient binnen twaalf maanden winst te maken hebben de nieuwe eigenaren bepaald.
Bol Nederland zal voor het eind van dit jaar verkocht zijn. Het bevindt zich in de laatste fase van de onderhandelingen. Daaraan doen nog meerdere partijen mee, zowel Nederlandse als buitenlandse. Bedoeling is dat het hele bedrijf wordt overgenomen, zo bevestigt managing director Daniël Ropers van Bol Nederland.
Update Het Duitse mediaconcern Bertelsmann wil Bol verkopen aan marktleider Amazon. Dat stelt het Duitse Manager-Magazine op gezag van "goed geïnformeerde bronnen". De nieuwe CEO van Bertelsmann, Günter Thielen, zou af willen van de verliesgevende online boeken- en CD-winkel.
De nieuwe CEO van mediareus Bertelsmann, Günther Thielen, gaat mogelijk alle vestigingen van Bol.com sluiten, zo meldt The Wall Street Journal. Thielen zou veel minder gecharmeerd zijn van internet dan zijn voorganger Thomas Middelhoff, die zondag plots de wacht werd aangezegd. Een woordvoerder van Bertelsmann noemt het bericht tegenover Emerce "pure speculatie".
Barnes & Noble.com, de Amerikaanse tak van BOL.com, heeft het afgelopen jaar acht procent meer omgezet. Het bedrijf is nog niet uit de rode cijfers, maar is er wel in geslaagd de operationele kosten met een kwart terug te dringen.