More artikelen

Thuiswinkel Awards voor Dynabyte en BOL

Zowel Dynabyte als BOL hebben een Thuiswinkel Award gewonnen. Zij werden door het publiek beoordeeld als de beste thuiswinkels in de categorieën consumentenelectronica en home entertainment. Bakker Hillegom werd door de vakjury uitgeroepen tot beste webwinkel van 2005. Er werd dit jaar meer dan 300.000 keer gestemd door het publiek.

Online kerstverkopen in de plus

De kerstverkopen in ons land vallen tegen, maar de grote online retailers merken vooralsnog weinig van de economische recessie. Nederland lijkt hetzelfde patroon te volgen als de VS, waar de kerstverkopen over het algemeen tegenvallen, maar de online verkopen blijven stijgen. Vooral luxe artikelen zijn in trek.

Amerikanen kopen meer online

Amerikanen hebben in de maand november 8,8 miljard dollar uitgegeven online – het online boeken van reizen niet meegeteld. In november vorig jaar was dat 19 procent minder, te weten 7,4 miljard dollar. Dat blijkt uit een rapport van Goldman Sachs, Harris Interactive en Nielsen/Netratings.

Bol.com rapporteert eerste nettowinst

Bol.com behaalde in het derde kwartaal voor het eerst in zijn bestaan een nettowinst. De nettowinst bedroeg tussen de 95 en 142 duizend euro. De omzet steeg met 30 procent tot 9,5 miljoen euro.

Bol wederom in Duitse handen

Het Nederlandse filiaal van boeken- en muziekwinkel Bol is verkocht aan twee venture capital bedrijven en een uitgever, allen uit Duitsland. Het gaat om T-Online Venture Fund, holtzbrinck networXs AG en Uitgeversgroep Weltbild. Een overnamebedrag is niet bekendgemaakt. Bol Nederland dient binnen twaalf maanden winst te maken hebben de nieuwe eigenaren bepaald.

Bol Nederland voor eind december verkocht

Bol Nederland zal voor het eind van dit jaar verkocht zijn. Het bevindt zich in de laatste fase van de onderhandelingen. Daaraan doen nog meerdere partijen mee, zowel Nederlandse als buitenlandse. Bedoeling is dat het hele bedrijf wordt overgenomen, zo bevestigt managing director Daniël Ropers van Bol Nederland.

“Bertelsmann wil Bol verkopen aan Amazon”

Update Het Duitse mediaconcern Bertelsmann wil Bol verkopen aan marktleider Amazon. Dat stelt het Duitse Manager-Magazine op gezag van "goed geïnformeerde bronnen". De nieuwe CEO van Bertelsmann, Günter Thielen, zou af willen van de verliesgevende online boeken- en CD-winkel.

“Nieuwe CEO Bertelsmann sluit mogelijk Bol.com”

De nieuwe CEO van mediareus Bertelsmann, Günther Thielen, gaat mogelijk alle vestigingen van Bol.com sluiten, zo meldt The Wall Street Journal. Thielen zou veel minder gecharmeerd zijn van internet dan zijn voorganger Thomas Middelhoff, die zondag plots de wacht werd aangezegd. Een woordvoerder van Bertelsmann noemt het bericht tegenover Emerce "pure speculatie".

Barnes & Noble.com dringt kosten terug

Barnes & Noble.com, de Amerikaanse tak van BOL.com, heeft het afgelopen jaar acht procent meer omgezet. Het bedrijf is nog niet uit de rode cijfers, maar is er wel in geslaagd de operationele kosten met een kwart terug te dringen.

Effect euro op e-retail nog onduidelijk

De introductie van de euro heeft in de offline retailsector al geleid tot meer prijstransparantie. In sommige gevallen gaan bedrijven zelfs over tot een uniform Europees prijsbeleid. Zal eenzelfde ontwikkeling merkbaar zijn bij e-retail?

Online prijzen in Engeland stijgen sterk, situatie Nederland onduidelijk

Prijzen bij Engelse e-tailers zijn in een jaar tijd met gemiddeld 5,3 procent gestegen. In sommige gevallen is sprake van tweemaal de inflatie. Dit zegt Centrica Financial Services . Engelse webwinkels verhogen de prijzen ook aanzienlijk meer dan de fysieke winkels. Of deze ontwikkeling zich ook in Nederland voordoet is onduidelijk, branchevereniging Thuiswinkel.org had er geen inzicht in, e-tailers ontkennen prijzen te verhogen.

Bol.com zet hoog in op Engelstalige boeken

Bol.com opent op 14 juni een nieuw onderdeel van de site met Engelstalige boeken. Het bedrijf verwacht veel van de nieuwe site; 25 procent van de in Nederland online gekochte boeken is Engelstalig. Bol hoopt dan ook met name kopers bij concurrent Amazon.com te trekken. Met de nieuwe dienst hoopt Bol dit jaar vier procent van de totale Nederlandse media-aankopen binnen te halen.

Reorganisatie Bol.com treft Nederland nauwelijks

Bol.com gaat flink reorganiseren. In vele landen wordt de site samengevoegd met de daar gevestigde boekenclubs van uitgever Bertelsmann. "Nu Bol.com stevig op eigen benen staat, wordt er bekenen of de verschillende bedrijven kunnen samenwerken", zegt Daniel Ropers, managing director in Nederland. De Nederlandse vestiging mag overigens verder zonder al teveel veranderingen.

Bol marktleider in Nederland

Bertelsmann Online, beter bekend als de internetwinkel Bol , is 1 jaar na de oprichting marktleider in Nederland geworden op het gebied van de online verkoop van boeken en muziek. Dit volgens opgaaf van Bol zelf. In Europa is concurrent Amazon de marktleider en moet Bol genoegen nemen met een tweede plaats.

Bol.com haalt content binnen via GetMusic.com

Boeken- en muzieksite Bol.com gaat meer content op haar site plaatsen. Dankzij een samenwerking met GetMusic , een joint venture van platenmaatschappijen BMG en Universal, krijgt de site videoclips en interviews met artiesten. Bol zal via de sites van GetMusic ook gaan verkopen.