More artikelen

Consumentenbond tevreden met Europese rfid-regels

De Consumentenbond heeft haar goedkeuring uitgesproken over de aanbevelingen bij het gebruik van rfid-chips die de Europese Commissie dinsdag presenteerde.

Bond volgt Ziggo en Telfort met argusogen

De Consumentenbond heeft Ziggo en Telfort op het matje geroepen vanwege voortdurende klachten over deze twee bedrijven. Beide internetproviders beloven beterschap.

Consumentenbond twijfelt over effect sms-gedragscode

De Consumentenbond durft nog niet te zeggen of de zelfregulering vanuit de sms-branche werkt. Van de zestig procedures die zijn gestart tegen een sms-dienstenaanbieder is er slechts één voor de Commissie gekomen.

Sms-branche laakt kritiek op sms-gedragscode

De stichting sms-gedragscode vindt de kritiek van de Consumentenbond op de code, die is opgesteld vanuit de sms-branche, ‘een tikkeltje voorbarig’. Zelfregulering is geen vies woord: “Laten we eerst eens kijken waar dit toe leidt”, meent Jilles van den Beukel, voorzitter van de stichting.

De week die was: verwarde webwinkeliers en ontslagen

In webwinkelland ontstond verwarring over de nieuwe voorwaarden van de Consumentenbond en Thuiswinkel.org. Onzekerheid is er ook voor de werknemers bij telecomaanbieder BT en BitTorrent. Deze bedrijven volgen wat een trend lijkt te worden en kondigen aan een deel van hun personeel op straat te zetten.

Aanbetalingswetgeving in e-commerce roept vragen op

De vele vragen die webwinkeliers hebben bij de nieuwe voorwaarden van de Consumentenbond in samenwerking met Thuiswinkel.org komen voort uit onbekendheid met de wetgeving in de e-commerce. “Er zijn veel webwinkeliers die zich blijkbaar niet bewust zijn van de algemene voorwaarden”, aldus Léon Mölenberg, senior beleidsmedewerker van Thuiswinkel.org.

Webwinkeliers verdeeld over voorwaarden Thuiswinkel

De nieuwe voorwaarden van de Consumentenbond en Thuiswinkel.org voor de leden van de branchevereniging roept veel vragen op bij de webwinkeliers in Nederland. Vooral het besef dat de consument niet verplicht is meer dan 50 procent aan te betalen stuit op weerstand.

Consumentenbond vindt sms-gedragscode wassen neus

De Consumentenbond accepteert de sms-code, die is opgesteld vanuit de sms-branche, niet. Zelfregulering om op te treden tegen sms-dienstaanbieders die de fout in gaan is niet genoeg.

Consumentenbond volgt Ziggo met argusogen

Meldingen over Ziggo bleven de afgelopen week bij de Consumentenbond binnenstromen. “Er was sprake van een zodanige stijging dat het tijd werd om in actie te komen”, aldus een woordvoerder van de bond. Sinds vandaag is het meldpunt ‘Ziggo’ geopend.

Reissites nog altijd misleidend

Online vliegwinkels zijn er te kust en te keur. De Consumentenbond waarschuwt dat deze jungle nog steeds niet altijd even overzichtelijk is.

Apple: DRM werkt niet tegen muziekpiraterij

In een drie pagina’s lange publieke brief zegt Apple-baas Steve Jobs dat antikopieerbeveiliging, DRM, niet werkt en mogelijk nooit zal werken. De beslissing over verwijderen van DRM uit iTunes en iPods is, zegt hij, niet aan hem maar aan de muziekindustrie. De Nederlandse Consumentenbond ziet liever dat Apple zich met deze boodschap ook tot de platenmaatschappijen richt.

Actie Consumentenbond tegen prijzen, DRM muziekwinkels

De Consumentenbond roept consumenten op een petitie te tekenen tegen hoge prijzen, slechte productinformatie en beperkingen als antikopieerdiefstal (DRM) bij digitale muziek in downloadwinkels. De Bond zoekt steun in binnen- en buitenland.

Economische Zaken wil ook bedrijfsspam verbieden

Het Nederlandse bedrijfsleven is niet meer vogelvrij voor spammers, als het aan minister Brinkhorst van Economische Zaken ligt althans. Het kabinet stemt in met een voorstel van de minister dat ongevraagde commerciële bulkmail en ongevraagde sms en faxen moet verbieden.

Cons.bond: eventueel stappen tegen productvergelijker

De Consumentenbond gaat onderzoeken of de nieuwe productvergelijkinggsite HetBesteProduct.nl inbreuk maakt op auteursrechten. De site, die vandaag officieel van start gaat, vergelijkt elektronicaproducten door gebruik te maken van testresultaten van vakbladen. “We gaan eventueel stappen ondernemen,” aldus woordvoerder Ewald van Kouwen van de Consumentenbond.

Bijna helft bereid te betalen met mobieltje

Ongeveer vier op de tien consumenten wil met de mobiele telefoon kunnen betalen. Dat blijkt uit een onderzoek van de Consumentenbond onder 1274 mensen.