Facebook wil meer halen uit datamining
Facebook test een nieuw advertentieprogramma, gebaseerd op loyaliteitsprogramma’s van bekende merken. Er is een samenwerking opgestart met datavreters Epsilon, Acxiom en Datalogix.
Facebook test een nieuw advertentieprogramma, gebaseerd op loyaliteitsprogramma’s van bekende merken. Er is een samenwerking opgestart met datavreters Epsilon, Acxiom en Datalogix.
Facebook blijkt voor het verkopen van toegangskaarten tot evenementen een vrij belangrijk distributiekanaal. Technologiebedrijf Ticketscript zegt dat het Facebook al bij een vijfde van alle kaartverkopen de intermediair is.
Privacyjurist Christiaan Alberdingk Thijm vindt dat Facebook soms volstrekt willekeurig optreedt tegen bedrijfspagina’s. De pagina van lingerie-ondernemer Rebecca van der Wurff werd keer op keer geblokkeerd vanwege pikante foto’s.
Bijna de helft van de Facebookfans van supermarkten doet hun dagelijkse boodschappen bij het betreffende merk. Bij Albert Heijn is 50 procent van de likers ook klant in de winkel. Bij de Lidl iets minder. De meeste klanten doen niks met het merk op Facebook. Dat blijkt uit de GfK Facebook Fan Monitor van GfK en Jalt.
Vermoedelijk deze week al neemt Facebook Microsofts adserver Atlas over voor een bedrag tussen de 30 en 50 miljoen dollar. Dat meldt Ad Age.
Facebook implementeert eind maart het beleid van Your AdChoices, een systeem van de adverteerdersmarkt dat retargeting blokkeert als de consument dat wil.
Mobiel vormt nu al bijna een kwart van de advertentieomzet van Facebook. Dat blijkt uit de zojuist gepubliceerde kwartaalcijfers van de profielensite. De totale omzet bleek beter dan verwacht: 1,59 miljard dollar. Wall Street had rekening gehouden met 1,52 miljard. De winst ging fors omlaag, naar 64 miljoen.
Facebook, of social, commerce bestaat en kan wel maar niet op de traditionele manier van e-commerce bedrijven. Webshops moeten meer inzoomen op de sociale data van hun klanten. De profielensite zit twee jaar in Nederland en bedrijfsleider Arno Lubrun ziet dat de site al wel vast onderdeel wordt van communicatiestrategieën.
Hoe Facebook denkt te gaan verdienen aan zijn nieuwe zoekfunctie Graph Search is nog onbekend. ‘Onze gebruikers komen op de eerste plaats’, verzekerde CEO Mark Zuckerberg gisteren tijdens de persconferentie. Maar hij wilde wel kwijt dat het een ‘potentiële business’ zou kunnen worden.
De haastig door Facebook ontwikkelde app Poke, een kopie van Snapchat, blijkt nu al een regelrechte flop. De applicatie voor iPhone heeft maar even in de hogere regionen van Apples App Store verkeerd.
Geen bedrijf stond zo sterk in de belangstelling dit jaar als Facebook. In mei had de beursgang van het sociale netwerk de megaklapper van 2012 moeten worden, die de sombere economische tijdingen voor eens en voor altijd over het dode punt heen zou trekken, maar het werd een World Online-achtige deceptie.
Facebook zet voorlopig een punt achter een experiment met mobiele advertenties in apps van derden. Men wil zich eerst concentreren op advertenties op de tijdlijn.
Bedrijven met een Facebookpagina laten kansen liggen omdat ze die alleen doordeweeks bijwerken, terwijl de fans vooral zondag reageren. Dat blijkt uit najaarsonderzoek door Yes2web onder de 2.000 grootste Facebookfanpagina’s van Nederland.
COO Sheryl Sandberg van Facebook heeft stilletjes haar aandelen verkocht tot een bedrag van 50 miljoen dollar. Dat meldt CNN vanavond. Deze week gingen nog eens 310.000 aandelen weg voor 8,4 miljoen dollar.
Facebook wil volgend jaar video-advertenties plaatsen op zijn tijdlijn, dus tussen de berichten door. Diverse adverteerders zijn hierover reeds benaderd, zo meldt AdAge.