KPN stopt met flat fee mobiel breedband
De tijd van onbeperkt en ongeremd mobiel surfen en downloaden is voorbij, bij KPN. Het bedrijf stopt voor het einde van het jaar met de verkoop van mobiele flat fee data-abonnementen.
De tijd van onbeperkt en ongeremd mobiel surfen en downloaden is voorbij, bij KPN. Het bedrijf stopt voor het einde van het jaar met de verkoop van mobiele flat fee data-abonnementen.
Mobiel breedband heeft de toekomst, maar wat KPN’s ervaringen ermee zijn houdt het bedrijf angstvallig voor zich.
Telecombedrijf KPN zag het aantal tv-abonnees afgelopen kwartaal groeien tot boven het miljoen. De omzet per tv-klant groeide afgelopen jaar met bijna 30 procent.
KPN gaat de concurrentie aan met de kabelbedrijven om de nummer één-positie in de huiskamers. Het telecombedrijf is de verkoop van HD-abonnementen begonnen en verdubbelt de internetsnelheden.
De 2,5 miljoen klanten van KPN en Xs4all krijgen thuis binnen enkele weken dubbel zo snel internet. KPN legt daarmee de laatste hand aan de voorbereidingen voor de grootschalige introductie van nieuwe tv-producten.
KPN heeft volgens topman Ad Scheepbouwer nu meer dan 1 miljoen klanten voor Digitenne en Interactieve TV. Nog voor de zomer wil het bedrijf tv-diensten op de markt brengen die stevig concurreren met die van de kabelaars.
Ondermeer Voetbal International, Voetbal.nl, RTLvoetbal, KPN, Ziggo, UPC, YouTube en MSN zullen video’s van de Eredivisie voetbal gaan verspreiden met gratis content. De reclameopbrengsten worden door verdeeld tussen Eredivisie en de betreffende partners.
Nederlandse kabelbedrijven krijgen forse concurrentie van KPN. De in Nederland populaire schaatssport zou wel eens belangrijke troef kunnen zijn in de strijd om digitaal marktaandeel.
De omzet uit mobiel belverkeer daalt bij KPN, maar dat wordt grotendeels gecompenseerd door de sterke groei van mobiel internet. Bijna eenderde van de omzet komt uit internet- en sms-verkeer.
Telecombedrijf KPN heeft nu 994.000 tv-klanten. Het bedrijf hoopt zijn marktaandeel van 13 procent te vergroten met de introductie van HDTV via IP in Nederland. Pakketten kosten tussen de 45 en 110 euro.
Naarmate er meer tv-zenders beschikbaar komen, klikken Nederlanders steeds minder zenders aan op de afstandsbediening. Tientallen procenten van hen zien TMF, MTV en Comedy Central het liefst direct van de buis verdwijnen.
Na Planet Internet verdwijnt nu ook Het Net als apart internetmerk van KPN. Het telecombedrijf hoopt de overgang voor het einde van 2009 af te ronden.
Zelf blijft hij er bewust vaag over, maar volgens schattingen bedraagt het online reclamebudget van KPN ruim zes miljoen euro. Online specialist Bas Vroonland heeft een belangrijke vinger in de pap bij de besteding van dat budget. De hoogte van het bedrag is voor hem van minder belang, hij kijkt vooral naar de effecten: meten is weten.
Nederland loopt nog niet echt warm voor mobiele televisie. Het mobiele tv-netwerk van KPN telt 40.000 gebruikers en Vodafone is zijn tv-aanbod via umts zelfs weer aan het afbouwen. Mobiele TV Nederland (MTVNL) wil het toch nog eens proberen. Maar dan goed.
KPN kiest eieren voor haar geld en geeft de UMTS-frequenties van Telfort terug aan de overheid. Eerder legde Agentschap Telecom Telfort een dwangsom op van 5 miljoen euro omdat deze laatste niet voldeed aan de uitrolverplichting.