Fusie Publicis-Omnicom maakt nieuwe online gigant
De beoogde fusie van Publicis en Omnicom creëert ook in de online industrie een reclamereus. De som der delen maakt echter geen groter geheel.
De beoogde fusie van Publicis en Omnicom creëert ook in de online industrie een reclamereus. De som der delen maakt echter geen groter geheel.
Publicis en Omnicom willen fuseren, waardoor ‘s werelds grootste groep van communicatie- en reclamebureaus ontstaat. ‘Publicom’ wordt de nieuwe mondiale marktleider.
Publicis, de moeder van LBi, wil jaarlijks 500 miljoen euro reserveren voor overnames. Dat heeft CFO Jean-Michel Etienne van het mediabedrijf gisteren bekendgemaakt op een bijeenkomst van investeerders bij LBi in Londen.
Publicis, het moederbedrijf van Lost Boys International, zag zijn omzet in het eerste kwartaal van 2013 licht stijgen naar iets meer dan 2 miljard dollar. Europa blijft echter lastig.
Het nieuwe moederbedrijf van LBi, Publicis Groupe, groeide in omzet met 14 procent tot 6,6 miljard euro. Eenderde daarvan is afkomstig uit digitale activiteiten. Over heel 2012 liet alleen Europa een kleine teruggang zien (-0,3%).
Internetbedrijf LBi (Lost Boys International) wordt samengevoegd met Publicis-dochter Digitas en heet voortaan DigitasLBi. Luke Taylor is benoemd tot CEO. Ook gaat men meer investeren in de ontwikkeling van marketingtechnologie.
De overname van technologiebedrijf LBi door de Franse Publicis Groupe is, volgens een zojuist afgegeven verklaring, nu onvoorwaardelijk. Publicis Groupe heeft zich inmiddels verzekerd van 97,37 procent van het uitstaand aandelenkapitaal van LBi.
Publicis blijkt reeds een belang van 5,66 procent te hebben in Lost Boys International. Dat meldt het ANP. Het Franse communicatiebedrijf en LBi hebben een principe-overeenkomst bereikt over een overnamebod ter waarde van 2,85 euro per aandeel.
Communicatie-adviesgroep Publicis en internetmarketingbedrijf LBi hebben een voorlopige overeenkomst over een beoogde overname. Publicis heeft 2,85 euro per aandeel over voor het Nederlandse bedrijf.
Het Amerikaanse Publicis zou branchegenoot Interpublic willen overnemen voor 6 miljard dollar. Dat meldde de Financial Times vrijdag. De onderhandelingen zouden al zes maanden gaande zijn.
France Telecom/Orange en reclamebureaunetwerk Publicis Groupe kopen de helft van de aandelen in investeringsbedrijf Iris Capital Management.
Reclamebureau Publicis en telecomaanbieder France Telecom zouden op het punt staan een investeringsfonds van 100 miljoen euro te openen.
Adverteerders wereldwijd zetten steeds vaker digitale kanalen in voor reclamedoeleinden. Reclame- en communicatiebedrijf Publicis ziet de digitale omzet daarom groeien met 36 procent.
Mathijs Boonstra is vorige maand aan de slag gegaan bij het digitale marketing bureau van Publicis.
Het wereldwijd opererende marketingcommunicatiegroep Publicis denkt dat de mediabranche financieel gezien het ergste achter de rug heeft. De Fransen denken dat er pas sprake van echte groei is in de tweede helft van 2010.