More artikelen

iPing: meerderheid breedband-internetters ontevreden

Hoewel steeds meer mensen kiezen voor breedband is het meerendeel van de breedband-internetters helemaal niet te spreken over de kwaliteit van het gebodene. Te duur en te langzaam zijn nog steeds veelgehoorde klachten. Dat zegt onderzoeksbureau iPing. En dat terwijl breedband een belangrijke aanjager is van e-commerce en andere diensten.

KPN wil kabel op

KPN wil de kabel op om digitale televisie en radio aan te kunnen bieden. Het wil daarvoor capaciteit huren bij de kabelbedrijven. Volgens KPN hebben Nederlandse consumenten daar behoefte aan. KPN had ooit zelf kabelbedrijf Casema maar dat moest het op een gegeven moment van de staat verkopen. Onlangs gaf KPN ook al aan een meerderheidsbelang in Digitenne te willen.

KPN wil groter belang in Digitenne

KPN wil zijn belang van 30 procent in Digitenne vergroten. Een vergroting van het belang zou de rentree van het telecombedrijf op de Nederlandse televisiemarkt betekenen. “Ook het doorgeven van signalen is een van de kerntaken van KPN. Vanadaar dat we geinteresseerd zijn in een groter belang in Digitenne,” zegt KPN-woordvoerder Bram Oudshoorn.

Nederland wil toppositie breedband in 2010

Nederland moet in 2010 koploper op het gebied van breedband in Europa en wereldwijd worden. Dat schrijft minister Brinkhorst van Economische Zaken in de conceptnota Breedband. “Breedband is belangrijk voor de groei van de economie en kan substantieel bijdragen aan het oplossen van maatschappelijke problemen,” zo stelt de minister. De overheid is niet van plan om te gaan investeren in de benodigde infrastructuur.

Actieve rol overheid nodig voor breedbandbeleid

Als de overheid een visie ontwikkelt met betrekking tot het wegen- en waternet, waarom dan niet geïnvesteerd in data? Die vraag stelde KPN topman Ad Scheepbouwer gisteren tijdens het breedbanddebat dat het Platform Nederland Breed in het Kurhaus in Scheveningen had georganiseerd.

CineNova verliest UPC-gebied

De twee filmzenders van CineNova verdwijnen per 1 maart van de kabel bij UPC Digital. UPC heeft haar digitale abonnees laten weten dat dit gebeurt omdat het niet lukt om tot overeenstemming met CineNova te komen. Volgens woordvoerder Mark Zellenrath hebben besprekingen over doorgiftetarieven tot nu toe niet tot een gewenst resultaat geleid.

MGM start filmzender in Nederland

Metro Goldwyn Mayer (MGM) start per 1 maart op de Nederlandse markt met een filmzender onder de naam 'MGM Movies Channel'. De zender wordt vooralsnog alleen als onderdeel van een themapakket aangeboden via UPC Digital. Het kanaal wordt volgens een woordvoerster niet zozeer als premiumkanaal, maar als algemene filmzender in de markt gezet en gaat zodoende niet direct de concurrentie aan met Canal+, dat ook een contract heeft met MGM.

Geen financiële maar operationele resultaten van UPC

In afwachting van de financiële resultaten heeft UPC vandaag alleen de operationele resultaten bekend gemaakt. Wie niet beter zou weten zou op grond van deze cijfers kunnen denken dat het bedrijf er goed voor staat: het meldt een toename van de omzet met 38 procent tot 1,38 miljard euro en een operationeel resultaat van 194 miljoen euro.

Kabelbedrijven willen breedband platform

Kabelbedrijven UPC, Essent Kabelcom en Casema willen een Nationaal Breedband Platform oprichten. Het zal gedaan worden onder de vlag van de VECAI, de belangenvereniging in Nederland voor de kabelbranche. Doel is de beschikbaarheid van breedband en de introductie van digitale televisie te versnellen.

UPC gaat delen internetverbinding toestaan

Abonnees van UPC die een internetverbinding via de kabel hebben krijgen in de loop van dit jaar alsnog de mogelijkheid om meerdere pc's op hun kabelverbinding aan te sluiten. Tot nu toe verbiedt UPC in haar algemene voorwaarden voor consumenten deze mogelijkheid. De nieuwe regels maken het ook mogelijk voor pc-bezitters om op hun bestaande aansluiting (tegen een meerprijs) een spelcomputer aan te sluiten.

KPN test technologie voor interactieve televisie

KPN is technologie aan het testen waarmee het mogelijk moet zijn interactieve televisie en video-on-demand aan te bieden. Volgens een betrokken bron werkt de technologie al, en is het alleen nog afwachten wanneer KPN hiermee naar buiten treedt. Op deze manier zal KPN gaan concurreren met soortgelijke diensten van UPC .

Verlies UPC loopt verder op

Het nettoverlies van UPC is in het vierde kwartaal toegenomen, ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Volgens het bedrijf wordt het verlies veroorzaakt door enkele overnames en grotere investeringen om de kwaliteit van het kabelnetwerk te verbeteren. Het nettoverlies bedraagt 514 miljoen euro over het vierde kwartaal, een jaar eerder was dit nog 477,2 miljoen euro.

Combinatie Excite@Home Chello komt er niet

Kabelaar UPC en Excite@Home hebben hun besprekingen om een Excite Chello-combinatie te vormen, afgeblazen . De twee kunnen het niet eens worden over de juiste verhoudingen. "Dit was een moeilijk traject", zegt Mark Schneider, CEO van UPC, "met een aantal moeilijke business issues die opgelost dienen te worden."

UPC geeft garanties

Verschillende media hebben UPC de afgelopen dagen onder druk gezet om de dienstverlening aan klanten te verbeteren. Het kabelbedrijf reageert nu door het afgeven van garanties aan zijn klanten. Houdt UPC zich niet aan de afspraken dan krijgt de klant een korting, zo belooft het bedrijf. Tevens kondigt het bedrijf aan te beginnen met de introductie van set top boxen en opent het een Digital Media Centre in Amsterdam.

UPC dringt verlies terug; een kwart meer Chello-abonnees

UPC weet het verlies ten opzichte van het vorige kwartaal terug te dringen . Nu noteert het kabelbedrijf een verlies van 368 miljoen euro. Daar staat tegenover dat de omzet met bijna twintig procent steeg, tot 238 miljoen euro, en dat Chello nu 238.000 abonnees heeft. Beleggers toonden zich tevreden.